Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Vat mij vanmorgen opviel is dat de Temperatuurgrafiek van HWA van vanmorgen redelijk afwijkt van deze van gisteren avond , daar waren in een top van 1,5 uur 3 pieken te zien. vanmorgen was deze grafiek geheel anders en wat strak getrokken,met alleen maar de 2 hoogste waarden in dat 1,5 uur. is dit bewust gedaan ,of heb ik iets over het hoofd gezien.

Groeten Nol
Meteoeersel.nl
Bijlagen
grafiek2.GIF
grafiek2.GIF (38.53 KiB) 2921 keer bekeken
Door jeroenzwart
Hallo Nol,

Was mij ook al opgevallen, dat de grafiek nogal eens wil veranderen door de tijd heen. Volgens mij komt dat door het algoritme wat Luc gebruikt om de grafiek er "smooth" uit te laten zien. Die heeft volgens mij soms een beetje last van "opslingereffecten" (grote afwijkingen bij een abrupt signaalverloop), waardoor soms extra pieken/dalen verschijnen die er in werkelijkheid niet zijn en soms pieken/dalen juist verdwijnen. Hoewel dat soms natuurlijk onlogisch lijkt, geef ik toch de voorkeur aan de methode die Luc gebruikt: de gehakkelde grafiek die je zonder de methode krijgt, ziet er toch minder professioneel uit, vind ik...

Groet, Jeroen
Door nolversteeg
Hoi Jeroen,
De hebt helemaal gelijk, dit zou wel mooi zijn voor de wind richting, maar ik was juist met een testje bezig betreft de kale weerhut van de VP2, buiten de zelfgemaakte weerhut waar hij normaal in zit. En zag dus de pieken die wel degelijk gemeten zijn zelf doe ik een upload van 1 minuut naar HWA met een response van 5 minuten en een grafiek van 10 minuten, maar op deze manier is een upload van een kwartier voldoende.

Groeten Nol
Door nolversteeg
Nog wel even aanvullen:
De grafiek van HWA was gisterenavond gelijk aan de eigengemaakte grafiek maar is rond 23:59 gewijzigd.
groeten Nol
Door jacg
nolversteeg schrijft:
En zag dus de pieken die wel degelijk gemeten zijn zelf doe ik een upload van 1 minuut naar HWA met een response van 5 minuten en een grafiek van 10 minuten, maar op deze manier is een upload van een kwartier voldoende.

Groeten Nol

Jij upload zelf naar HWA? Naar mijn weten haalt HWA de gegevens van jouw webserver.
En als HWA dat eens in de 15 minuten doet, en er zijn plotselinge veranderingen in temp of wind binnen die 15 minuten zul jij die wel zien in je eigen grafiek, maar niet in die van HWA.

Ik denk niet dat Luc 'smoothing' gebruikt, de data is er gewoon niet op het HWA.
Door jeroenzwart
jacg schrijft:
(...)

Ik denk niet dat Luc 'smoothing' gebruikt, de data is er gewoon niet op het HWA.

Ik weet wel zeker dat Luc "smoothing" gebruikt. Heb je wel eens opgelet wat er met je grafieken gebeurt op het moment dat je een onderbreking hebt in je aangeleverde data? Je ziet dan een "gehakkelde" grafiek, omdat vanwege de onderbreking het algoritme niet toegepast kan worden. Zodra de onderbreking uit "beeld" verdwenen is (na 25 uur) ziet de grafiek er ineens weer "glad" uit. En let maar eens goed op: bij sterke wisselingen ziet je grafiek er iedere keer weer anders uit: een logisch gevolg van het gebruik van het algoritme...

Groet, Jeroen
Door Luc
jeroenzwart schrijft:
jacg schrijft:
(...)

Ik weet wel zeker dat Luc "smoothing" gebruikt. Heb je wel eens opgelet wat er met je grafieken gebeurt op het moment dat je een onderbreking hebt in je aangeleverde data? Je ziet dan een "gehakkelde" grafiek, omdat vanwege de onderbreking het algoritme niet toegepast kan worden. Zodra de onderbreking uit "beeld" verdwenen is (na 25 uur) ziet de grafiek er ineens weer "glad" uit. En let maar eens goed op: bij sterke wisselingen ziet je grafiek er iedere keer weer anders uit: een logisch gevolg van het gebruik van het algoritme...

Groet, Jeroen
Inderdaad, voor de temperatuur grafiek gebruik ik 'smoothing'. Zodra er een waarde ontbreekt uit de reeks van de afgelopen 25 uur, dan schakelt smoothing automatisch uit.

@Nol
De data wordt elke 5 minuten opgehaald. Als een piek of dal tussen deze punten is geregistreerd, dan komt deze niet binnen bij HWA. Deze is dan dus ook niet zichtbaar in de grafiek.

Gr,
Luc
Door nolversteeg
Hallo Luc,

Ik had hier geen vraag over gehad, ware het niet dat s'avonds om +/- 10 uur de pieken die ik op mijn grafiek heb staan ook op de HWA Temp grafiek gezien heb, temeer daar ik een test wilde doen met de Data moderator om mijn Davis schotelhut buiten de zelfgebouwde weerhut te plaatsen, en s'morgens was deze piek verdwenen. De pieken zijn verspreid over 1,5 uur dus vallen ruimschoots buiten de 5 minuten.

Ik ben benieuwd,
groeten Nol