Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Willy Peters
Dat is duidelijk Chris,

Er zit dus geen connector bij de windrichting en snelheidsmeter. Dus eigenlijk kan het niks anders zijn dan de reed? Trouwens de meting is nu weer stabiel...
Maar het is verschrikkelijk onbetrouwbaar.

Willy
Door ws vreewijk
Mhhh als ik er zo over na denk Willy,alsie niks deed zou ik zeggen het is de reed
ik ben nu niet overtuigd dat het dat is.
je zou de connector eens een klein spuitje contact spray kunnen geven.

Uit mn tijd in de scheepsbouw herinner ik me dat ze over de contacten vd printplaatjes een gewoon gummetje haalden gewoon om minimale aanslag te verwijderen, dat gaat met onze connectors niet maar een beetje c spray en de connector er een aantal keren in steken en verwijderen dat zou ikzelf proberen.

gr Chris
Door Willy Peters
Dag Nol,

Nee zekers niet gemist Nol. Als ik de reed moet vervangen dan leg ik de handleiding er naast hoor. Ik ga het wiel echt niet voor de tweede keer uitvinden. Ik weet in ieders val nu ook dat er in de mast geen connector zit.

Net zoals Chris al aangeeft het is onwaarschijnlijk dat de reed kapot is. Meestal is het zo dat een reed of heel is of stuk. De vraag is waar het aan zal liggen. Ik volg in ieders geval de raad van Chris op en ga de contacten in de ISS nog een keer schoonmaken en deze keer met een heel klein pufje contactspray.
Dit zijn hele vervelende storingen.
Eenieder alvast dank voor het meedenken.

Willy
Door Willy Peters
Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb! Dankzij 1-Wire!

Het viel mij al op dat de windsnelheid alleen in de ochtend aan de haal ging. Dat was vorige week zondag, maandag en dinsdag. Vorige week dinsdag eind van de middag de connectoren gepoetst. De rest van de week geen last meer gehad. Tot zondagochtend, weer dezelfde tijd. Ook vanochtend weer.

Het valt op dat dit gebeurd als het erg mistig is. Dit is ook die dagen zoals eerder vermeld het geval geweest.

Nu wil het geval dat de schoorsteen van de CV ketel (een HR-plus) ongeveer 1,5 meter van de mast staat. s'Morgens wordt via een klokthermostaat de ketel opgestookt. Hier ontstaat een flinke rookpluim op de schoorsteen. Aangezien dat er bijna geen wind staat en het erg mistig is hangt die rookkolom onder de windmeter. Deze produceert zoveel vocht dat deze de contacten van de windsnelheidsmeter beinvloed. Als ik kijk naar het temperatuurverloop van de 1-Wire sensor op de hobbyzolder dan loopt deze op om ongeveer 07:00 uur op. Op hetzelfde moment gaat de windsnelheid in de stress. Als de verwarmingsketel uitschakelt dan is de windsnelheid korte tijd daarna ook weer normaal.

Dit lijkt mij de meest logische oplossing. Ik wil er eigenlijk nog even niks aan doen. De windsnelheid is op dit moment toch geblokt. Aangezien dat het de verwachting is dat het de komende 2 dagen nog mistig is zal het fenomeen zich morgenochtend weer voordoen.

Tot zover.

Willy
Door nolversteeg
Hallo Willy,
Een (mistig) verhaal, aangezien de anemometer alleen maar hoeft te draaien als er wind is , warm of koud vochtig of droog zal daar niets op moeten doen, met vorst kan dat anders zijn (bevroren lagers en ijs tussen de dripring). Aangezien het een molentje is waar een magneetje aan vast zit die een switch (reed) moet bedienen en vacuum verpakt is. Het kan zijn dat er vuil in de omgeving van de switch zit dan zijn de waarden te laag. Maar het kan ook zijn dat de switch lek is en er vocht in kan komen door verwarming en stoom van de CV, als je een te hoge windsnelheid krijgt kan het dender (electrisch gegraak van het reed contact ) zijn, dan is waarschjnlijk toch de reed terziele.

groeten Nol
www.meteoeersel.nl
Door Willy Peters
Dag Nol,

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid dat het glazen buisje gebarsten is.

Ik kan in de documentatie niet zien of het printje met de reed afgedekt is. Als dit niet het geval is dan bestaat de mogelijkheid dat door het vocht geleiding ontstaat.

Neem van mij maar aan dat die rookgassen echt niet zuiver zijn. Maar,ik heb de windsnelheidsmeter nog nooit uit elkaar gehad. Dus ik weet niet of het printje volledig geisoleerd is. Mocht dit niet zo zijn dan is het misschien verstandig om het printje in de sprayen met PU lak.

Inmiddels nieuwe reeds besteld bij Conrad. Vrijdag heb ik verlof en ga het dak op en haal het spulletje los. Ik monteer zowieso een nieuwe reed en als het mogelijk is behandel ik de print. Ik zou natuurlijk ook kunnen overwegen om de mast te verplaatsen naar de andere zijde van de dakkapel. Maar ik zit dan aan de rand van de zijgevel. En zo'n held ben ook nou ook weer niet op het dak.

Willy
Door nolversteeg
Hoi Willy,

Niet te hard van stapel lopen, je zal het geheel wel evan van het dak moeten halen ,met de juiste voorzorg , want ik wil het niet op mijn geweten hebben dat je naar beneden laz... . Maar voordat je begint te slopen haal eerst de wijzer(vaan) los en inspecteer het geheel, als er geen spinnen vuil of iets dergelijks in zit, kan je overwegen om de reed te vervangen.(Zie instructie )Inspuiten met van alles en nog wat heeft daar geen zin , de reed is vacuum gesloten en het printje is niet groter dan een postzegel met alleen 2 smd weerstandjes . Het geheel draait om de schakelaar (reed) die moet aan en uit gaan . Er loopt vanuit de schakeling stroom dus evt storingen van buitenaf zijn haast uitgesloten. Pin me er niet op vast ,maar je kan het lezen in specs dat na 10.000 keer aan en uit hij niet meer doet wat hij moet doen. AAN en UIT en niet half.

groeten Nol