Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door teesee64
jorissynaeve schrijft:
Mijn grondtemperatuursensor heeft ergens een kortsluiting :s Vermoedelijk (hopelijk) aan het oppervlak want daar was de isolatie (waterdichtheid) de minste. Normaal zou er nergens anders grondwater mogen kunnen insijpelen maar je weet dus nooit. Wees zeker dat de elektronica goed afgeschermd is van het water.

Minder isolerende materialen gebruiken is natuurlijk beter maar de 1-wire temp-sensoren zijn zeer snel en lijken redelijk precies te meten. Verder meet je waarschijnlijk toch in intervallen van een uur of meer (?) dus zit je hoogstens met een zeer klein faseverschil (soort layback) in het signaal vermoed ik.

Verder, als je al een 1-wire systeem hebt is deze sensor helemaal niet duur toch. Op ebay vind je voor minder dan 1€ een temperatuursensor.

Zou het condens kunnen zijn? Ik zie dat je de sensoren in plastic verpakt hebt waar nog lucht inzit. Dat levert condens op. Ook lijkt het op de foto dat je zwarte tape gebruikt hebt, dit laat snel los onder invloed van temp schommelingen en vochtigheid.

Ingieten in epoxy is vrij kostbaar. Ik zou een lak gebruiken om de printen en draden te beschermen.

Groet,
Theo
Door yjb
jorissynaeve schrijft:
Mijn grondtemperatuursensor heeft ergens een kortsluiting :s Vermoedelijk (hopelijk) aan het oppervlak want daar was de isolatie (waterdichtheid) de minste. Normaal zou er nergens anders grondwater mogen kunnen insijpelen maar je weet dus nooit. Wees zeker dat de elektronica goed afgeschermd is van het water.

Misschien een idee om het geheel in een krimpkous te verpakken? Zorg ervoor dat je een exemplaar hebt met lijm aan de binnenkant en kit de "kopse" zijden extra dicht. De krimpkous zal waarschijnlijk wel iets "vertragen" vwb de temperatuur doorgifte maar dit kan mijns inziens niet veel zijn.

Ysbrand
Door jorissynaeve
teesee64 schrijft:
Zou het condens kunnen zijn? Ik zie dat je de sensoren in plastic verpakt hebt waar nog lucht inzit. Dat levert condens op. Ook lijkt het op de foto dat je zwarte tape gebruikt hebt, dit laat snel los onder invloed van temp schommelingen en vochtigheid.

Condens kan het zijn. De zwarte tape is vulcaniserende (of hoe noemt men dat, zelfsolderende/.. tape?). Dat zou waterdicht moeten zijn. Ik ga het dit weekend bekijken.
Door ws vreewijk
Hi Joris

Dat is pech zeg:dry: .ik denk dat het moeilijk word helemaal waterdicht te werken met vulcaniserende tape, heb het wel eens gebruikt met wissselend succes wat spatwater zal nog gaan maar in de grond lijkt me niet idiaal.

Wat Ysbrand meld zou kunnen ik ken die krimpkous die hij omschrijft dat is niet de normale krimpkous trouwens .... deze krimpt en de lijm lost op door de warmte vloeit mooi dicht lijkt me een goed idee zeker als je de uiteinden af zou kitten of ,
2 componenten lijm erop.

Zelf heb ik ze ingegoten in 2 componenten lijm hoe dat in de toekomst daarmee gaat is afwachten.

Mn grond temp denk ik nog over na ik denk pvc buis met een lijmdop aan de onderkant elke sensor aan een apparte draad gaatje in de zijkant vd pvc buis sensor naar binnen duwen en 2 componenten lijm erop net een mm kopje eruit laten steken met een staal draadje alle kabels opvissen en boven in pas alles aan de uiteindelijk 1-wire kabel knopen.

Heeft iemand een beter idee als deze blokfluit dan hou ik me aanbevolen.:cheer:

gr Chris
Door Snarf2000
Je brengt me wel op ideeen Chris.
PVC buis van ca 5 cm.
In de lengte doornidden zagen.
in een helft gaatjes boren op de juiste afstanden.
voorgemonteerde streng sensoren plaatsen.
Ingieten in PVC lijm zodat de sensor ondergedompeld is.
evt buitenzijde om de sensoren heen lijmen.
helften weer op elkaar plakken met pvc lijm
afsluiten met doppen
buitenzijde van de naden waterdicht maken met kit?

Frans
Door jorissynaeve
Misschien is er toch geen probleem met de grondtemperatuur sensor. Op het moment van de onregelmatige data van de grondtemperatuursensor begon ook mijn sneeuwsensor onstabiel te worden. Die sneeuwsensor getest en bleek ook problemen te geven.
Vandaag dan de sneeuwensor hermaakt (printplaat etsen/solderen) en op de testbank werk de sensor perfect. Echter in het gehele 1-wire systeem is deze onstabiel, zelfs zonder de grondtemperatuur.
Dit had ik natuurlijk pas door toen het bijna donker was dus zal het voor volgend weekend zijn opdat ik verder kan gaan met controleren.
Deze keer gaat mijn vermoeden uit naar een onstabiele connectie in mijn systeem net voor de sneeuwsensor en dus zou de grondtemperatuursensor misschien wel nog in orde kunnen zijn.
Zo blijven we bezig natuurlijk...
Door ws vreewijk
:) Ja Joris dat is het leuke ervan.Ja hebt altijd wat te doen :huh:
Heb jij trouwens tussen al je temp sensors een weerstand zitten want het schijnt de boel stabieler te maken,zelf heb ik gewoon alles aan elkaar geknoopt en draai paracitair.

Ik dacht gistermorgen dat mn 1-wire vijver tempsensor stuk was of LEK geraakt dan wel dat de rj kabel of connection een mankement had,want er liep een rechte lijn over de grafiek die continue 9.8 graden aangaf over de laatste 12 uur en tot nu toe was er altijd wel een variatie te zien van een tiende graad of zo dus ik dacht foute boel.

Eerst de connector getest kabel na gelopen verdeel connectors aan en af gekoppeld tja wat blijkt achteraf gewoon niks aan het handje de water temp was gewoon over een hele lange tijd stabiel 9.8 graden.:blush: zoiets heb je normaal niet met gewoon temp meten.Dit kan met temp onder de grond meten ook gaan voorkomen denk ik.

In ieder geval succes met de test dan maar.

gr Chris
Door Snarf2000
Momenteel ben ik bezig om mijn grondtemperatuursensor te bouwen.
Hier de eerste resultaten.
De plaatjes spreken voor zich.

Frans

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Door ws vreewijk
Super die foto's Frans ff een vraagje waar mee giet je ze in want in dat pijpje spuit je geen kit neem ik aan hoewel met de juiste kit moet het kunnen in de KOI vijver branche is hele goede kit voor onder water te koop maar je had het toen over giethars of zo.

Tot hoe diep ga je meten ???? en ja ik moet aan de slag ik ga ook volgens deze manier te werk in elk geval.

Gr Chris
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10