Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door walberg
Ja, ik ga inderdaad eerst met temperatuur / vochtsensors etc aan de slag, heb wel elektronica ervaring maar met programmeren heb ik het niet zo. Ik heb wel al eens met temperatuur en hygro sensoren voor besturing van een paludarium met systemen als koyo, Labview Control C, en die zijn allemaal in de kast beland vanwege de moeilijke programmeertaal. Ik heb toen uiteindelijk gekozen voor siemens logo. Ik ben eigenlijk dus eerst even benieuwd naar hoe de software in elkaar zit voor dit 1-wire weersproject. Dat solderen van die boards lukt mij wel maar die software dat is voor mij het zwakke punt.
Door ws vreewijk
Bob dat is ook mijn zwakke punt,er is hulp zat hier op hwa dus dat moet goed komen, vertel eens heb je al een ander weerstation en heb je al iets draaien ????

Gr chris
Door walberg
ws vreewijk schrijft:
Bob dat is ook mijn zwakke punt,er is hulp zat hier op hwa dus dat moet goed komen, vertel eens heb je al een ander weerstation en heb je al iets draaien ????

Gr chris

Nee, wel eens iets van la crosse gehad voor in de vorstbestendige kaktuskas op mijn volkstuin dus zonder windrichting en anemometer. Ging al na een winter kapot. net zoals die thermo en hygro kant en klaar setjes van een paar tientjes. Zodra je deze in een vochtige ruimte hangt gaat het stuk. Ik heb nu in een paludarium zelfbouwsensoren voor temperatuur en hygro gemaakt bij ruim 90 procent geen centje last.
Zo een weerstation staat buiten en moet dus tegen weersinvloeden kunnen dus daar ben ik wel kritisch op. Ik wil uiteindelijk dus ook een weerssite maken voor mijn locatie (Diemen) daar is nog geen weersstation. Alleen de anemometer en haan houden mij nog even tegen want die moet vrij zichtbaar geplaatst worden. Ik zit gewoon in een huurhuis. Dus ik ga beginnen met temperatuur hygro, regenmeter etc. De Anemometer zal als een van de laatste gaan komen, die is ook trouwens vrij prijzig.
Door ws vreewijk
Tja Bob een heel station op 1-wire kan en het voordeel is je kan het langzaam opbouwen stap voor stap.... nog een voordeel je kan zelf veel repareren als er iets stuk gaat .... maar het loopt aardig op als je alles bij elkaar telt.
Je zou kunnen overwegen een vd bestaande weerstations te kopen er is in elke prijsklasse wat te vinden....en daarna pas allerlei leuke extra's uit te voeren met 1-wire.

De software
Je kan een maand gratis weather display gebruiken die heeft een speciaal deel voor one wire geintegreerd.
http://www.weather-display.com/index.php

kwestie vd juiste parameters invullen dus de software zal wel meevallen.

gr Chris
Door eugel
ws vreewijk schrijft:
Bedankt voor de tip Bob,

En geen ervaring geen probleem er zijn in middels een aantal gebruikers dus dat komt goed.

De usb to 1-wire adapter type DS9490R-A aanschaffen en een paar temp sensors daar ff lekker mee stoeien later kan je altijd uitbreiden.

Als je zelf niet wil solderen later als je gaat uitbreiden kan je kant en klaar kopen ook bij hobby boards.

gr Chris

Hoi Chris.

De usb to 1-wire adapter type DS9490R-A zie ik bij hobby-boards op de site staan.
Mijn vraag is welke temp sensors heb ik nodig? Kom hier niet uit.DS18s20 zie ik staan maar hoe gaat dit werken?
Lijkt me ook leuk om hier mee te gaan stoeien.
Door ws vreewijk
Ja Bob die kun je nemen.Kosten bij conrad iets van 5 euri via ebay 10voor 10euri
moet je even naar googlen of even Joris vragen lees topic dit topic maar
http://www.hetweeractueel.nl/forum/zelf ... ent-1-wire

Je moet wel een keuze maken ga je rj45 gebruiken of ga je rj11 gebruiken.
De temp sensors kun je zo aan een kabeltje solderen.

De printjes van hobby boards zijn namelijk uitgevoerd met rj45

DE ADAPTER ECHTER IS RJ11

dus je moet ergens van rj45 naar rj11 gaan je kan een kabeltje mee bestellen of ff zelf maken.

gr Chris
Door walberg
ws vreewijk schrijft:
Ja Bob die kun je nemen.Kosten bij conrad iets van 5 euri via ebay 10voor 10euri
moet je even naar googlen of even Joris vragen lees topic dit topic maar
http://www.hetweeractueel.nl/forum/zelf ... ent-1-wire

Je moet wel een keuze maken ga je rj45 gebruiken of ga je rj11 gebruiken.
De temp sensors kun je zo aan een kabeltje solderen.

De printjes van hobby boards zijn namelijk uitgevoerd met rj45

DE ADAPTER ECHTER IS RJ11

dus je moet ergens van rj45 naar rj11 gaan je kan een kabeltje mee bestellen of ff zelf maken.

gr Chris

Klopt, maar rj 11 heb ik ook nog wel in voorraad en volgens mij heb ik ook nog wel een dallas temperatuursensor liggen, volgens mij in een TO 92 behuizing, komen maar 2 aansluitingen aan, want intern is 1 en 3 al doorverbonden. Ik gebruik trouwens inderdaad liever rj45 Ik ben 50 en heb tegenwoordig voor dit soort werk al een bril nodig.
Door walberg
Snarf2000 schrijft:
Heb net alle onderdelen voor de lightning detector binnen gekregen.
Dat was wel schrikken.
Frans

Als ik het goed begrijp maken ze bij Hobby boards het pakket compleet met print en onderdelen, is dat juist?
Wat betaal je uiteindelijk voordat het pakket binnen is? verzend en inport kosten?
Hoe lang heb je er op moeten wachten?
Door ws vreewijk
Je hebt snelle levering die is hardstikke duur NIET doen gewoon normale post kost iets van 6 euri bij de meeste komt het in 5 dagen binnen.

Je kan kiezen uit kompleet gebouwd of print en onderdelen los moet je zelf in elkaar zetten.
Of alleen de print zelf de onderdelen kopen.

Heb je geen ervaring koop dan kant en klaar is iets duurder maar werkt direct.

Frans was geschrokken omdat de onderdeeltje super klein zijnnamelijk smd.

gr Chris
Door walberg
Ja en voor die SMD heb je eigenlijk hele kleine soldeerboutjes, 6 watt 12 volt. Daarmee werk je het veiligst in dit geval. en een metalen pincet die nog even de warmte afvoert.
En ik zou het inderdaad gewoon als bouwpakket in elkaar zetten als dit goedkoper is.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17