Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
Snarf2000 schrijft:
Nu nog een leuk grafieje zien te maken (Joris?)
Frans

Bedoel je mij? Tussen kerst en nieuwjaar heb ik verlof dus ga ik eens grondig doorwerken en mijn 1-wire installatie.
Actuele grafiekjes kunnen gewoon geplot worden maar grafieken van dagelijkse/maandelijkse/jaarlijkse gang dacht ik te maken met een kleurenpallet. Elke temperatuur krijgt een kleur (gradient). Op de x-as staat de datum/tijd en de y-as de diepte. Per tijdsinterval heb je dan met de diepte verschillende kleuren en dan zou mooi de veranderingen uit de grafiek moeten komen.
Door Snarf2000
Ik heb het geprbeert met de "extra grafieken"in WD.
Dit valt niet mee om dat netjes weer te geven.
M.a.w. ik ben er mee gestaakt.
Het lijkt vrij gemakkelijk, maar in werkelijkheid valt het vies tegen.

Ik hoop dat je wat leuks kan maken Joris.
Er zit soms een grens aan iemands kunnen.

Frans
Door jorissynaeve
Ik heb geen WD dus weet niet hoe je aan de (historische) data geraakt.. Kan je de data automatisch exporteren? Zo ja, dan kan ik relatief makkelijk iets in elkaar knutselen.
Door eugel
teesee64 schrijft:
Ik heb inmiddels ook een aantal (6 stuks) sensoren in de grond zitten.

Op dit moment meet ik op:

+ 10 cm
- 5 cm
- 10 cm
- 20 cm
- 50 cm
- 100 cm

Groet,
Theo

Theo,

is er een schema voor deze sensor. Ik bedoel daarmee een aansluitschema. Zie dat de DS18S20 3 pootjes heeft. je hebt deze dmv een weerstandje aangesloten.
Ben op zoek naar de aansluiting op het 1-wire systeem.
bedankt
Door Snarf2000
Soldeer/verbindt de buitenste 2 maar aan elkaar vast.
Dan heb je nog maar 2 aansluitingen over.
Let er wel op det het middelste pootje geen contact maakt met de buitenste pootjes.
Ik heb dat opgelost met "scooby doo" touwtjes.
Hele dunne slangetjes voor kinderen om mee te spelen, vlechten of knopen.
Ook nog in diverse kleurtjes :cheer:
Als je deze om het middelste pootje schuift, maakt je zeker geen contact met de andere.
(Ik heb geen weerstandjes gebruikt)

Frans
Door teesee64
Ik heb de DS1820 sensoren op deze manier aangesloten

[img]http://www.weerstation-lemmer.nl/ds1820-circuit.png[/img]

Maar.......

Gebruik niet voor iedere sensor een aparte weerstand. Ik had dat eerst wel gedaan, maar kreeg last van veel storing. Daarom heb ik 1 weerstand gebruikt voor alle sensoren bij elkaar.

Groet,
Theo
Door eugel
bedankt voor jullie snelle info. ga hier ook eens mee aan de slag binnenkort.

Nog een vraag (of topic)

Vraag me wel of jullie allemaal je weerPC hebben verplaatst om de 1-wire kabel aan te sluiten;) Heb mijn weerpc in de meterkast staan. Zal een andere lokatie moeten zoeken.

Heb hier een ethernet to RS232 serial controller staan (garage) hier hangt mijn Davis Envoy aan die ik via het netwerk kan benaderen en uitlezen.
Is het ook mogelijk om hier een 1 wire serial adaptor op aan te sluiten om zo ook mijn 1wire sensoren via het netwerk te benaderen? Zou de oplossing zijn natuurlijk :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10