Algemeen forum voor discussie over de website
Door hansmiv
Bedankt voor de serieuze reacties. Als je al dertig jaar op de een of andere manier bezig bent om weerwaarnemingen te doen, dan weet je ongetwijfeld waarover je het hebt en ben je zeker serieus bezig.

Zoals ik aangaf is 'Leidschendam' een typisch stadsstation. Dat is natuurlijk niet perse verkeerd. Het is een bekend gegeven dat het weer in een stedelijke omgeving niet hetzelfde is als in het vrije land. Ik heb er alles aan gedaan om de metingen zo serieus mogelijk te doen. Ik kan haarscherp zien dat de warmte op een warme, zonnige dag met weinig wind lang blijft hangen waar een plattelandstation de warmte sneller kwijt is. Mijn vrouw weet dan altijd op te merken: je meet wat je meet en dat is het dan. Aardig dat Luc hier hetzelfde uitgangspunt poneert. Als de meetresultaten je niet aanstaan kan ik dat in niet veranderen; zo meet je dat nou eenmaal in de stad.

Als het mag ga ik graag terug naar de aanleiding voor deze discussie.
De laatste meting van Hattemerbroek was om 22:00 uur. De windgrafiek geeft aan: laatst gemeten windsnelheid: 3.1 km/u. De maximum windsnelheid over de dag was (volgens dezelfde grafiek): 7.6 km/u. Ik vermoed dat die grafiek aangeeft de 10-minuten gemiddelde windsnelheid, maar dat is een gokje.
In het overzicht staat: Windsnelheid 11.2 km/u. In het landelijk overzicht in kolom 3 staat dezelfde waarde.

Als mijn aanname juist is, dan staat in kolom 3 dus NIET de GEMIDDELDE windsnelheid, zoals Luc bedoeld heeft, maar de snelheid van de windvlaag op dat moment.

Ik stel opnieuw dat de windsnelheid die HWA van Hattemerbroek krijgt NIET de gemiddelde windsnelheid is over tien minuten. Dit is wel de bedoeling. Mijn vraag is dus concreet: wat gaat hier nou toch verkeerd ?
Door Luc
Ik ben eruit. Ik heb een fout ontdekt. Niet in de gegevens in de tabel, maar in de grafiek.

Weerstation Hattemerbroek levert de wind data aan in m/s. Dat wordt correct vertaald naar km/h tijdens het importeren.

De grafiek, staat daarbij ook automatisch in m/s. Zie de originele grafiek op de website van Hattemerbroek: http://home.planet.nl/~tvgelder/WindSpeedHistory.gif.

Deze grafiek wordt hier indirect weergegeven. Ik leg over de grafieken "on the fly" een masker, zodat de kleurstelling van hetweeractueel.nl hierin wordt verwerkt. Ik plot in de header opnieuw de datum, tijd en de eenheid km/h. Echter is de grafiek natuurlijk niet omgerekend in km/h.

Helaas sla ik niet op, wat de oorspronkelijke 'aanlever eenheid' is. Daarom kan ik niet meer bepalen of ik hier m/s of km/h moet weergeven.

Ik zal eens nadenken hoe ik dit kan oplossen.... ik wil een keer naar grafieken toe, die ik op basis van de data zelf maak. De grafieken die hier staan worden rechtstreeks aangeleverd door weatherlink. Als een weeramateur andere software gebruikt, dan staan er helemaal geen grafieken.

Wellicht dat ik deze grafieken voorlopig maar weghaal.
Door hansmiv
Het is zo simpel dat ik het zelf had kunnen bedenken. Als we even terugrekenen geldt:
( 11.2 / 3600 ) * 1000 = 3.1
wat inderdaad ook in de grafiek staat.

Het zelf aanmaken van grafiekjes is natuurlijk geen probleem, zoals ik ook zelf heb meelopen op [url="http://www.hansmiv.nl/wdl/index.php"]Leidschendam[/url]. Wel moet je dan over alle stations een tabel in een database gaan aanleggen. Als je dat een tijdje doet heb je trouwens wel een schat aan informatie. Alternatief is dat je de tabel na 24 uren weer wist.

Tja, en dan krijg je weer het probleem van de knipperbol-stations. Je hebt weinig profijt van meetgegevens van stations die na middernacht de gordijnen dichtdoen.

Enfin, voorlopig hebben we toch weer een klein stapje gezet.

Wat betreft de getallen die je ophaalt, jij weet natuurlijk nooit of de getallen of het sjabloon niet zijn 'gecorrigeerd', zoals we een paar berichten eerder hebben mogen leren. Maar laten we er maar van uit gaan dat iedereen het spel netjes meespeelt. Meer kan je niet doen.
Door Eckie76
Luc,

Ik heb even een paar punten opgesomd.

1. De grafieken van Weatherlink zou ik inderdaad weghalen.
2. Het geheel kan uitgedund worden. Zo zou ik de zon-maan gegevens weglaten. Ik vind het persoonlijk niet zo interessant hoe laat de zon in Den Helder ondergaat, zelfs niet in Roermond:cheer:
Misschien kan je de openweerdata.txt zodanig uitdunnen, dat alleen de meest belangrijke waarden worden geupload?

3.De criteria om te kunnen meedoen bij HWA moeten denk ik echt flink aangescherpt worden. Hoe vervelend het ook is voor sommigen, ik heb zelf 1 van mijn 3 meetpunten moeten opheffen vanwege het simpelweg niet functioneel kunnen plaatsen van mijn meetapparatuur. Ik deed dat, omdat ik zag dat Roermond met kop en schouders boven de rest van Nederland uitstak met maximumtemperatuur en minimumtemperatuur.
Omdat jij dat niet allemaal alleen kan, stel ik voor dat er zich een aantal vrijwillige forumleden beschikbaar stellen om eens een lijst te maken met weerstations die WEL en NIET voldoen aan bepaalde eisen en speciale aandacht verdienen.

Het kan toch weinig kwaad als je een soort indeling maakt van stations, gebaseerd op meetkwaliteit.
Uiteraard zijn wij geen professionals en willen we dat ook helemaal niet zijn, maar ik denk dat een weeramateur in hart en nieren heel erg nauwkeurig is en het niet voor lief neemt als zijn gegevens dubieus zijn.
Door hansmiv
Eckie76 schrijft:
...
De criteria om te kunnen meedoen ...

Het kan toch weinig kwaad als je een soort indeling maakt van stations, gebaseerd op meetkwaliteit.

Zoals jij zelf al aangeeft over "Roermond", een beetje zelfkritiek van een deelnemer is de eerste stap. Maar je moet natuurlijk wel de kans krijgen om je weerstationnetje goed in te richten. Mijn termosensor hangt nu op de derde plek sinds ingebruikname. Ik ben nu voor tachtig procent tevreden. Misschien lukt het me ook nog om er op de een of andere manier tien procent tevredenheid bij te sprokkelen. Maar als ik op de eerste aanmelding uit HWA was gekieperd dan was ik zover niet gekomen.
Als ik zo de metingen vergelijk met de stations Voorburg en Rijswijk, die waarschijnlijk ongeveer onder dezelfde omstandigheden moeten opereren, dan doet Leidschendam het zo gek nog niet.

Een ander punt is dat mijn apparatuur simpelweg een minimale nauwkeurigheid heeft. Mijn regenmeter kiepert om per 0.7 mm. Als het alleen maar een beetje miezert komt er niets op het scherm te staan. Als het aardig door regent krijg ik prima waardes.

Het is praktisch onmogelijk om hier volledig te voldoen aan de eisen die gelden voor de opstelling van je meetapparatuur. Zolang ik niet ga verhuizen moet ik het onder deze omstandigheden doen. Ik haal eruit wat er in zit. Ik denk dat dat voor de meeeste stads-stations geldt.

De hamvraag is dus, welke zouden de criteria kunnen zijn ?
Door weerzoetermeer
Hallo allen,

Mischien is het mogelijk om extreme waarden er uit te filteren. Volgens mij gebeurd zoiets bij Awekas. Stations die veel te hoog meten ten opzichte van nabuur stations worden op nonactief gezet tot dat je zelf aan geeft dat het weer in orde is. Daarmee voorkom je dat stations zoals een dag als gisteren aangeven dat het 23,4 graden is terwijl het in werkelijkheid veel kouder was. Ook personen die hun windsnelheid staan te verdubbelen vallen dan wellicht door de mand. Regelmatig kom je ook neerslag tegen van 69 mm terwijl het de heledag droog is. Mijn mening is zoals het nu gaat komt de geloofwaardigheid in het geding van de gemeten waarde.

Dus wat mij betreft zeker wat strenger, 24 uur per dag aanleveren, geen meet waarde software matig aanpassen, bewaking van de data icm buurstations en wellicht ook meten vanaf 00.00 uur.

Maar goed...dat is mijn mening....:)

Ik zou het ook leuk vinden als de UV en solar waarden door gegeven zouden kunnen worden bijvoorbeeld ipv zonsopkomst ect.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door PScho
Ben het helemaal eens met Thierry.

Als Awekas/moderator moet ik helaas regelmatig stations tijdelijk uitschakelen i.v.m. verkeerde metingen.( ondanks datavergelijkmogelijkheid)

Veel voorkomende fout is dat de buitentemperatuursensor in de zon hangt.

Zoals vanmiddag waarschijnlijk ook in ZWOLLE waar een max. temp. van ruim 27 graden gemeten zou zijn......
Deze weeeramateur moet toch echt bij zichzelf te rade gaan.

Groeten,
Paul Scholten
www.meteolosser.nl
Door Waling
hansmiv schrijft:
Eckie76 schrijft:
...
Het is praktisch onmogelijk om hier volledig te voldoen aan de eisen die gelden voor de opstelling van je meetapparatuur. Zolang ik niet ga verhuizen moet ik het onder deze omstandigheden doen. Ik haal eruit wat er in zit. Ik denk dat dat voor de meeeste stads-stations geldt.

De hamvraag is dus, welke zouden de criteria kunnen zijn ?

Volgens mij is het zinvol om alle weerstations een code te geven, hoe en waar wordt gemeten. Ik denk dan aan dezelfde classificatie als bij de VWK.
Dus als je station in het vrije veld staat of in de stad enz.
Deze code kan dan ook bij je metingen worden vermeld.

Mvg Waling
Door Luc
Tot op zekere hoogte wordt er al gefilterd. Bij de hoogste en laagste temperatuur van dit moment, wordt al een filter toegepast. De formule hiervoor staat ergens anders op dit forum in een topic.

Voor de hoogste en laagste temperatuur van de dag gebeurt dat nog niet. Dit wil ik gaan doen op het moment dat ik ook de import heb aangepast. (daar is ook al een ander topic voor). Helaas is dat veel programmeer werk waar ik echt een tijd onafgebroken voor moet gaan zitten. Tot nog toe heb ik daar de tijd niet voor gevonden...

De neerslag automatisch filteren wordt moeilijk. We weten allemaal dat de neerslag een grillig karakter heeft. Ik heb begrepen dat zelfs het KNMI hier nauwelijks iets van automatische filtering voor toepast.

De gemiddelde windsnelheid zou nog enigzins automatisch te controleren zijn. Maar zeker 90% van de waaramateurs meet veel te weinig wind omdat ze niet op 10 meter (kunnen) meten en omdat ze zelden vrij van obstakels wonen. Daarom voel ik niks voor een filter op de windsneldheid op deze site.

UV/Solar vind ik een goed idee. Zelf heb ik geen UV/Solar meter. Als iemand mij kan vertellen welke eenheden daar mogelijk zijn en wat de eventuele omreken formules zijn en wat de meest gebruikte eenheid is, dan wil ik deze wel opnemen op de site. Dat kan dan vrij snel implementeren.
Door wslangerak
Ik ben het met eerdere "sprekers" eens dat er een mate van zelfkritiek of op zijn minst zelfcontrole zou moeten zijn bij alle deelnemers aan HWA. Awekas heeft dat redelijk sluitend ondervangen dmv vergelijking met omliggende stations. Ik heb daar handig gebruik van gemaakt om - voor mezelf - een pagina te maken met de Awekas vergelijkingsgrafiekjes, zie:
http://www.weerstationlangerak.nl/history.html
Ik kijk daar zeer regelmatig op en hou daarnaast ook de meetwaarden van KNMI-station Cabauw (hier ca 4 km bij vandaan) in de gaten.
En ja, ik weet dat mijn middagtemperatuur meestal wat hoger ligt alhoewel de sensor nooit een straaltje zon ziet (gewoon te beschut denk ik). Daarentegen zijn de nachttemperaturen vaak wat lager.

Eerlijk gezegd schrik ik me niet wezenloos van 1 of 2 °C verschil of 0.5 hPa, maar als er ergens 69 mm regen valt terwijl heel Nederland geen druppel heeft gevoeld, klopt er duidelijk iets niet. En ik vind echt dat dat onder de verantwoordelijkheid van degene valt, die de data aanlevert. En ik zou het ook terecht vinden als de "recidivisten" een soort waarschuwing krijgen dat ze - tijdelijk - verbannen worden van HWA. Uiteindelijk zullen we straks met z'n allen (?) toch betrouwbare gegevens aan Meteo-Consult willen leveren.

Ik ben ook wel eens van Awekas gesmeten omdat het volgens Weather-Display stormde terwijl het zowat windstil was. Dit bleek een verkeerde "vertaling" van Thunderstorm te zijn, waardoor er een storm in een glas water ontstond. Maar dit is via WD en Awekas opgelost.
Als er dus dit soort problemen zijn met een station moet de verantwoordelijke persoon daar wel op worden gewezen vind ik, hoewel hij zélf in eerste instantie zijn data moet monitoren. Als hij of zij dat niet wil, of daar geen tijd voor heeft, zou hij zich eigenlijk niet moeten aanmelden voor HWA of om het even welke soortgelijke site dan ook.
Een website onderhouden kost je veel tijd als je het goed wilt doen. En wij (met Luc voorop natuurlijk) onderhouden in feite met z'n allen deze site. Dat kost ons dus tijd, die we ervoor moeten vrijmaken. Wil/kan je dat niet, dan moet je afhaken. Even goede vrienden!

Da's mijn mening hoor :lol:
Het wordt in ieder geval mooi weer haha!

Groeten allemaal!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11