Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door gerrit32
Ik begrijp niet dat zo een (semi)professioneel systeem nog steeds met een reedcontact in de anemometer werkt.
Dit kan elektronisch opgelost worden met een hall sensor.
Een hall sensor is een stuk elektronica dat reageert op magnetisch veld.

Ik heb voor jaren terug een anemometer gehad waarvan het reedcontact defect raakte.
Hier heb ik een hall sensor in geplaatst. Dit werkte perfect.
De anemometer had de vervelende eigenschap dat als er vrijwel geen wind stond de anemometer stopte op de locatie van het reedcontact. Dit was met de hall sensor ook niet meer mogelijk. Er zit geen metaal in de hall sensor dat invloed kan hebben op de magneet.

Met een hall sensor heb je geen bewegende delen meer die defect kunnen raken door metaal moeheid. Ga maar eens na hoeveel keer het reedcontact schakelt, helemaal met een behoorlijke wind.
Een hall sensor ik klein, kan gemakkelijk in de anemometer geplaatst worden en kost niets meer dan een reedcontacct.

Groet,
Gerard
Door nolversteeg
Hoi Gerard,

Het is waar je voor kiest, met een Hall sensor zal je 1 draadjes extra nodig hebben,en uiteraard een stukje electronica de zender van de hall zal minstens 10 mA aan stroom opnemen .En de voeding moet geheel uit de zonnecel komen.

Groeten Nol
www.meteoeersel.nl
Door gerrit32
De voeding is aanwezig in de windsensor. De plus en min zitten op de potmeter.
Er zijn zo veel types waarbij het verbruik zeer laag is.
Ook de afmetingen kunnen zeer klein zijn.

Groet,
Gerard
Door gerrit32
Hallo Nol,

Als je op deze link kijkt bij punt 2 dan lijkt het dat tussen yellow en red de spanning aanwezig is.
Ik ben even aan het meten geweest. Het is geen bruikbare spanning.

Blijft wel bestaan dat Davis vanaf het ontwerp had kunnen kiezen had voor een Hall sensor. Dan was dit ook zo verwerkt in de bedrading.

Jammer, het was een idee om dit te wijzigen als mijn anemometer de geest zou geven.
Dan moet er toch weer een reedcontact in.

Groet,
Gerard
Door nolversteeg
Hoi Gerard,

Je had iets verder moeten lezen , dan had je kunnen zien dat de spanning een puls is van 10 ms met een amplituse van 3 volt, de stand van de potmeter bepaalt in die 10 ms wat de uitgangsspanning is, van de potmeter deze spanning is bepalend voor de windrichting, de puls komr iedere 2,5 seconden. De reden zal zijn dat er geen constante stroom loopt door de potmeter, om de voedingsspanning te sparen.

Groeten Nol