Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Bonne
Sinds kort registreert de regenmeter van mijn VP2 veel minder dan voorheen. Ik had de regenmeter gekalibreerd aan de hand van mijn Hellmann die vlakbij staat. De stelschroefjes heb ik al (behoorlijk) bijgesteld, maar de afwijking t.o.v. de Hellmann is nog steeds zo'n 15%. Dit lijkt mij niet normaal. Kan dit een electronisch probleem zijn?
Zijn er meer die een dergelijke ervaring hebben? En belangrijker, hoe los je zoiets op?

Bonne Bruinsma
Meteo Grou
Door bgr
Dat probleem heb ik ook geregeld. Het enige dat helpt is alles goed schoonmaken. Je moet dat minstens 1x per 3 maanden doen.
Dat is althans mijn ervaring.

Groeten
Bert Gr.
Door koos
Om te testen kun je natuurlijk de wip handmatig enkele keren laten wippen. Iedere wip moet dan 0.2 mm registreren op je console. Als dat goed is dan kun je de elektronica (reed contakt) uitsluiten. Is het gaatje van je trechter nog wel open?

Zelf werd ik enkele weken gelden tijdens een zeer natte dag gebeld dat de neerslaghoeveelheden op mijn website niet konden kloppen. Toen ik de regenmeter inspecteerde stond de trechter vol met water en was het gaatje verstopt door een vogelpoepje. Even doorprikken resulteerde in een hoosbui op mijn console. Ik had een rainrate van 1440 mm/h gecreëerd. :laugh:

Heb je de stelschroeven niet te ver ontregeld? Staan ze beiden ongeveer even hoog afgesteld? Misschien moet je de stelschroeven weer eens helemaal indraaien en weer opnieuw gaan kalibreren. Een VP2 kan echt nauwkeurig meten.

Volgens mij moet je met een paar simpele controles de oorzaak kunnen vinden.

Succes met speuren....
Door eugel
Een aanvulling op het hier boven staande, zorg ook dat je regenmeter horizontaal staat.
Succes met je onderzoek.
Door Bonne
Het is nog niet duidelijk wat het probleem heeft veroorzaakt. Ik heb de adviezen opgevolgd. Voor zover ik kan nagaan zit alles nog goed en wordt elke wip ook geregistreerd. Via de stelschroefjes is de regenmeter weer gekalibreerd en komt nu goed overeen met de Hellmann. Blijft vreemd dat de schroefjes nu veel hoger staan ingesteld. Ik ben met de leverancier in contact over de oorzaak. Omdat ook mijn Temp/Hum het heeft laten afweten (aangeschaft in 2007), heb ik een nieuw printbord gekregen om te testen. Dit gaf evenwel niet de gewenste oplossing; T waarde was 70 graden en Hum 30%, en even later twee streepjes. Waarmee duidelijk is dat de Temp/Hum defect is. Volgens andere topics op dit forum blijkt dat dit vaker voorkomt.
Bij herinstallatie van oude printbord werd geen enkele waarde meer doorgegeven, waarna ik het nieuwe printbord weer heb geïnstalleerd; daarna draaide alles, uitgezonderd T/H, weer normaal.
Het kan best eens uitdraaien op een nieuw ISS. Dat wordt dan wel even wachten, want niet op voorraad en pas volgende week weer geleverd vanuit USA.
Door baroman
Beste Bonne

Ik meet met de weather monitor II van Davis het probleem van de Davis regenmeter is dat soms het reed contact blijft plakken (aan alkaar blijft zitten tijdens een spannings overdracht).:(
Dit is mij in het verleden ook al eens gebeurt.
Dit is simpelweg te verhelpen door er een diode tussen te zetten.:)

Op mijn site staat deze ook, ik heb de regenmeter van Davis vervangen door een Ota regenmeter.

Hieronder de link:
http://alstede0.home.xs4all.nl/ota-rain-gauge.html
Zie foto 11 en 12

Groeten Ronnie..
Door Bonne
Dag Ronnie,

Bedankt voor je reactie. Ik zal met jouw raad aan de slag en zal zien of ik een handige 'technicus' vind die dit voor mijn kan doen; zelf heb ik te weinig ervaring met deze techniek. Overigens meet de regenmeter na het kalibreren weer goed.
Jouw site ziet er trouwens behoorlijk compleet uit. Complimenten. Vooral ook de beschrijving van de instrumenten, zoals de regenmeter. Die regenmeter lijkt mij stukken degelijker dan die van Davis. De weerkamer ziet er ook indrukwekkend uit!

gr. Bonne