Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Snarf2000
Met enige regelmaat is het piepkleine gaatje van mijn regenbeker vestopt.
Klein vuil van de bomen en andere ongeregeldheden maken het kleine gaatje steeds dichter zodat deze weer verstopt raakt.
Nu is mijn vraag aan jullie:

Mag ik het gaatje opboren tot een 4 - 5 mm?
Waar moet ik rekening mee houden en wat voor consequenties heeft dat.

Ik hoop dan minder last van verstoppingen in de regenbeker te hebben.

Graag jullie mening, doen of niet doen, en zo niet, waarom niet.

Groet, Frans
Door WeerStationWoerden
Hoi Frans
Kan zijn dat ik verkeert denkt .. maar als je het gat groter maakt
Dan valt het vuil in je regenmeter ( dus op de wip )
Het lijkt mij dat je dan slechter afbent
Het lijkt mij dat je beter een roostertje plaatst
Van een stukje rvs lasdraad een cirkel maken
Wat je kan maken om door het lasdraad om een beker heen te treken
En daar tussen muggengaas spannen
Heb het zelf nog niet gemaakt maar bent het wel van plan
Hoop dat je hier wat aan heb
Mvg Gert
Door nolversteeg
Hoi Frans,

Het zal voor de meting niet veel uitmaken, alleen intern zal hij met een groter gaatje eerder vervuilen, door opdroging van de wip, en de zeefjes onderin zullen ook dicht gaan zitten zodat het water niet meer weg kan lopen. Ik heb in de beker een extra zeef gelegd, deze was van de oregon, en houd kleine zaadjes van de bomen tegen, je moet eens kijken in een huishoud winkel naar een theezeef of een afschuimzeef.

groeten Nol
Door Snarf2000
Dat lijkt mij ook wel een leuke oplossing.
Misschien ook nog wel beter dan opboren.

Dient deze zeef vastgeplakt te worden (hete lijm of siliconenkit?), of ligt deze er los in?

Frans
Door meteobergen
Is het niet zo dat de waterdruppels gedeeltelijk door adhesie cq cohesie aan het vlechtwerk van de zeef blijven hangen?
Bij warm weer bestaat zelfs de kans dat een gedeelte van het vocht verdampt zodat het niet geregistreerd wordt.

Gr Siets
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Het lijkt een hele zeef, 7 cm rond,is ongeveer gelijk aan de zeef van de oregon, alleen de rand is iets breder, ik zou hem niet vastplakken, dan kan het vocht ook langs de rand lopen.s'winters haal ik hem er uit en laat het orginale davis zeefje wel zitten, omdat de sneeuw op de zeef niet voldoende verwarmd wordt.En vochtverlies heb je altijd, kijk maar naar de bijna 0,2 mm in de wip die ook verdampt als de zon weer schijnt . neemt niet weg dat ik toch regelmatig de meter inspecteer.

Groeten Nol
links de oregon zeef
Bijlagen
tn_Knipsel-82726342558a66408c478751f9b65c50.JPG
tn_Knipsel-82726342558a66408c478751f9b65c50.JPG (39.28 KiB) 2630 keer bekeken