Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Willy Peters
Ik heb afgelopen winter regelmatig extreem hoge windsnelheden gemeten, dusdanig dat de moderator deze (terecht) blokkeerde. Ik heb voor een paar weken terug de windmeter gedemonteerd, schoongemaakt, de solderingen geisoleerd en een nieuw reed contact geplaatst. Nu steek ik met mijn windsnelheid met kop en schouders boven alle weerstations uit. Nu lijkt het wel dat de windsnelheid 2 maal zo hoog is t.o.v. andere stations. Inmiddels had ik ook al van Jan Goorts van Veghelsweer een mailtje ontvangen. Ook bij hem was het al opgevallen dat in Wijchen de windsneleheid te hoog was. Inmiddels heb ik de moderator een mailtje gestuurd om de windsnelheid van HWA af te halen.

Maar nu de hamvraag, heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Uiteindelijk is het een magneetje die langs het reedje draait. Ik kan normaal gesproken toch geen dubbele pulsen genereren?

Willy
Door Snarf2000
Ik denk niet dat het dubbele pulsen zijn.
Ik denk eerder aan een foutieve eenheid.

Maar ook ik kan mis zijn, maar niet geschoten is altijd mis.

Je meet als hoogste waarde volgens jou website:
Maximale windstoot vandaag 22,4 m/s.

Dat betekent:
BFT 9, Storm, M/S 20.8-24.4, KNOPEN 41-47, KM/U 75-88

Maar, 1 ..........
Stel dat het geen 22,4 m/s is maar KM/U !!
Dan kom je op een:
BFT 4, Matige wind, M/S 5.5-7.9, KNOPEN 11-16, KM/U 20-28

Maar, 2 ..........
Stel dat het geen 22,4 m/s is maar KNOPEN !!
Dan kom je op een:
BFT 6, Krachtige wind, M/S 10.8-13.8, KNOPEN 22-27, KM/U 39-49

Schiet er maar eens op

Frans
Door Willy Peters
Frans,

De upload naar HWA wordt verzorgt door WL. De windsnelheid staat ingesteld op m/sec. Ook op de console staat m/sec. De windsnelheid in Wl is hetzelfde als in Cumulus en Wswin.

Willy
Door nitrx
Kun je geen cumulus bestand uploaden voor HWA ik heb ook m/s die wordt door HWA omgezet in Km/u ?
Door nitrx
Trouwens je weersite geeft momenteel Maximale windstoot vandaag 22,4 m/s aan dat is wel erg hard..
Door Meteo Hoogeveen
hoi

als je de grote van de windcups anders instelt in vp2 console
small ipv large?
of andersom?

weet niet hoe je het hebt ingesteld

misschien helpt dat.

is zo maar een idee

groet

bert
Door Willy Peters
Ik heb de cups maar eens op small ingesteld. Eens kijken of dat scheelt. Maar het is natuurlijk een lapmiddel.

Stel dat de reed niet goed gemonteerd zit, zou er dan een mogelijkheid zijn dat hij dan ook op het strooiveld van het magneetje reageert, d.w.z. dat er meer pulsen gegeneerd worden? Meer pulsen dus ook een hogere windsnelheid gemeten.

Ik denk dat ik begin volgende week toch maar de windmeter uit de mast haal.
En dan met de multimeter controleren hoeveel pulsen er gegenereerd worden bij 1 omwenteling.

Willy
Door ws vreewijk
Hi Willy,

Je hebt een bekabelde versie weet ik , niet dat ik het daar in zoek want het was altijd goed.
Je zou eens een condensatortje kunnen proberen over de reed heen.

gr Chris
Door gerrit32
Als de magneet niet goed zit kan een reedcontact soms twee keer sluiten bij magneetpassage. Dit is afhankelijk van de stand van de magneet en reedcontact.
Ik weet niet of je iets aan deze componenten veranderd hebt.

Groet,
Gerard