Algemeen forum voor discussie over de website
Door hansmiv
@ Wietse:
Gebruik vooral ook http://www.ahn.nl/kaart/

Maar als ik zo vrij mag zijn, zullen we weer terugkeren naar de kwaliteit van de meetgegevens in het algemeen en de minimumeisen die je aan een station mag stellen ? Als je uit het instellen van je luchtdruk / hoogte voor jouw station niet goed weg weet, misschien is het verstandig om er dan een apart topic over te openen.
Door Eckie76
Wietse,

Een foot is 0,33 meter.
Om naar 10 meter in te stellen geef je 33 feet in. Volgens mij kan je dat op de WS 3600 ook in meters, dan uiteraard 10 meter. Het komt echt niet op 1 meter, maar in jouw geval is dat dus erg makkelijk.
Dan zou de barometer ergens rond de 1006 hPa moeten uitkomen.

Je zoekt het dichtsbijzijnde KNMI-station (Twente)
Op dit moment (11:43 uur) heeft Twente 1006 hPa.
Als jij nu je Cresta ijkt op 1006 hPa kan je het voortaan blijven vergelijken op pagina 705 van NOS Teletekst.
Ook als je Cresta pas op 20 meter hoogte op 1006 hPa uitkomt, maakt dit niets uit. Dan stel je de Cresta gewoon op 20 meter hoogte in, als de luchtdruk maar klopt.

Ik meet zelf met 3 stations, Davis Vantage Pro ( hoogte correct met luchtdruk), de Nexus ( hoogte moet 30! meter overdreven worden om correct uit te komen) en de WS 2300 van Lacrosse (vergelijkbaar binnenwerk met WS 3600). Hoogte moet ik daar ongeveer met 10 meter overdrijven om correct uit te komen. Pluspunt is wel, dat de WS 2300 erg nauwkeurig blijft.

Groet Olaf
Door Wietse
Ik snap het nog niet helemaal:

Ik heb toch een verhouding nodig van bijvoorbeeld:
1 meter is +1 hpa ofzo.
Hoe moet ik dat dan doen, hoe kom ik aan die verhouding?
Door Eckie76
Je hoeft geen verhouding te geven. Helaas zijn veel van de Lacrosse-stations gewoon niet nauwkeurig genoeg op dat gebied.

De enige manier om jouw station met de werkelijke luchtdruk te laten overeenkomen is de hoogte-instelling manipuleren totdat je nu op 1006 hPa zit.
Al zou je voor mijn part 3,6 kilometer moeten ingeven, het is de enige manier.
Door Eckie76
hansmiv schrijft:
@ Wietse:
Gebruik vooral ook http://www.ahn.nl/kaart/

Maar als ik zo vrij mag zijn, zullen we weer terugkeren naar de kwaliteit van de meetgegevens in het algemeen en de minimumeisen die je aan een station mag stellen ? Als je uit het instellen van je luchtdruk / hoogte voor jouw station niet goed weg weet, misschien is het verstandig om er dan een apart topic over te openen.

Ik maak een nieuwe topic aan over het eigenlijke onderwerp.
Door Wietse
Dus ik moet de relatieve luchtdruk gewoon verhogen tot 1006 hPa, station daar staat 40 meter hoog terwijl ik dus maar op 10 zit. Blijf het raar vinden, ach ik gebruik gewoon die absolute dan hoef ik er niks aan te doen ;).
Door Eckie76
Wietse schrijft:
Dus ik moet de relatieve luchtdruk gewoon verhogen tot 1006 hPa, station daar staat 40 meter hoog terwijl ik dus maar op 10 zit. Blijf het raar vinden, ach ik gebruik gewoon die absolute dan hoef ik er niks aan te doen ;).

Wietse, de absolute luchtdruk klopt in dat geval ook niet...
Door Wietse
Ja, maar ik snap al helemaal niet wat ik moet doen bij de relatieve luchtdruk, hem even op 1006 hpa zetten lijkt mij ook niet helemaal juist.
Alhoewel jij er natuurlijk meer verstand van hebt.

Maar 35 meter hoogte en 10 meter hoogte maakt dat geen verschil of je hem op 1006 zet?
Door Wietse
Ik maak wel even een nieuw topic ;). En ik denk dat ik er even goed voor moet gaan zitten ;).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11