Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door WillemMoes
Ik zou wel even een boompje willen opzetten over wat gevoelstemperatuur genoemd wordt.
Zeker nu ik die twee weerhutten heb.
De ene, goed geventileerde en vanaf volgende week mooi open opgesteld boven een kortgeknipt grasperk, de andere in mijn tuin tussen het huis en de berging op een piepklein grasperkje en niet geventileerd.
De eerste zal wetenschappelijk juistere temperatuur en vochtigheid meten, goed voor de weerkaarten, statistieken en vergelijkingstabellen.
De tweede zal dichter liggen bij de gevoelstemperatuur in mijn tuin.
Weatherlink maakt allerhande berekeningen voor gevoelstemperaturen en ik heb ook WSwin draaien dat een thermostress geeft wat voor mij altijd het dichtst ligt bij wat ik voel.
Zo meet het station nu 17,5°C en zegt WSwin dat het een stressgevoel van 20 is en wanneer ik buiten ga heb ik inderdaad het gevoel dat het 20°C zou kunnen zijn.

Ik heb interesse in het meten van een zo correct mogelijke temperatuur maar ook in hoe het voelt want dat kan nogal afwijken van wat de thermometer zegt.
Op mijn startpagina staan de twee temperaturen naast elkaar http://www.meteomoes.be/index.php waarbij ik de stressthermometer bewust een andere lay-out gegeven heb.

En daar ben ik de laatste dagen mee bezig, vandaar dat ik ook zit te denken over de opstelling (hoogte) van mijn tweede windmeter en graag het juiste vocht in de lucht wil kennen.

PS, ik meet momenteel ook het infrarode aandeel in het zonlicht, bij Conrad heb je zo'n sensor voor nog geen 5€ en ik heb een ingang vrij op het tweede station, daarover later meer.
Door nolversteeg
Hallo Willem,

Hier een stukje van het boompje,

overgenomen vanuit buienradar, en op mijn site ook in gebruik.

De gevoelstemperatuur of windchill factor is dat de buitentemperatuur kouder aanvoelt in de wind dan uit de wind. Hoe kouder het is en hoe harder het waait, des te kouder voelt het aan. Meer informatie vindt u op Wikipedia. Buienradar hanteert de JAG/TI-methode voor het berekenen van de gevoelstemperatuur, in formule:
G = 13,12 + 0,6215 T – 11,37 (3,6 W)^0,16 + 0,3965 T (3,6 W)^0,16

De gevoelstemperatuur wordt berekend aande hand van de wind en temperatuur.

De gevoelstemperatuur berekening is alleen van toepassing bij temperaturen onder de 10 graden celsius en een wind van minimaal 1.3 m/s. Bij waardes die hier niet aan voldoen zal de gemeten temperatuur worden ingevuld. Het is daarmee een berekening die feitelijk alleen in de winterperiode van toepassing is.

let wel op de temperatuur.en de wind onder een bepaalde waarde.

groeten Nol
Meteoeersel.nl
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Code: Selecteer alles
<?php

include ("openweerdata1.php");// hier staan de actuele gemeten waarden
 $chillfactors = round((13.12 + (0.6215* $outsideTemp) -11.37 * pow(($wind10Avg),0.16)+(0.3965 *$outsideTemp)* pow(($wind10Avg),0.16)),2);

if($outsideTemp <= -64 ){
      echo  "  Temp te laag voor berekening"; //geen berekening
}

elseif($outsideTemp >= 15){
      echo  "  Temp te hoog voor berekening"; //geen berekening
}
   elseif($wind10Avg <= 4.8){
      echo  " te weinig wind voor berekening"; //geen berekening
}
   elseif($chillfactors <= -17){
      echo "  (",round($chillfactors,2),"°C  berekend) Extreem koud"; //chill factor en text
}
   elseif($chillfactors <= -0.5){
      echo  "  (", round($chillfactors,2) , "°C berekend)  Koud"; //chill factor en text
}
elseif($chillfactors <= 16.1){
      echo  "  (", round($chillfactors,2) ,"°C berekend)  Fris"; //shill factor en text
}
   else {
      echo "  (", $chillfactors,"  ","°C  berekend)"; //indien anders

}

?>

zonder rekenmachientje

groeten Nol
Door WillemMoes
Bedankt voor het meedenken, ik bedoel echter niet enkel de gevoelstemperatuur voor koude maar ook voor warmte, zodra het dauwpunt boven de 15° komt en zeker boven de 20° is de lucht onaangenaam en lijkt het warmer, een droge warme lucht voelt niet zo warm aan dan een vochtige, of wanneer er een beetje wind is zal het frisser aanvoelen.
Die gevoelstemperatuur vind ik even interessant dan de koude.
het programma van http://www.pc-wetterstation.de/de1index.html berekend dat.
Ik heb geen idee welke parameters gebruikt worden maar het is vrij efficiënt.
Op dit ogenblik zegt de thermometer 21°C en dat programma geeft een stresstemperatuur van 18, wel wanneer ik buiten ga zou ik best geloven dat het eerder 18° is dan 21° mocht ik op mijn gevoel afgaan. (het dauwpunt is hier nu 9,7° en nattebol 14,5°, wind 8km/h)
De ondervinding zegt dat het een aanvaardbaar resultaat is, dat was ook zo in de winter.
Ik weet niet of iemand weet hoe onze vriend uit Duitsland de berekening maakt?
De THSW van Weatherlink geeft nu 25°, die houdt rekening met windsnelheid, temperatuur, luchtvochtigheid en zonnestraling maar geeft voor mij niet het resultaat zoals ik het voel...
Door nolversteeg
Hoi Willem,

Roept U maar,

voor de warmte :

Code: Selecteer alles
<?php
include ("openweerdata1.php");

$c1 = -0.429783;
$c2 = 0.6691767;
$c3 = 0.0102724;
$c4 = -0.000125211;
$c5 = -0.0737656;
$c6 = -0.000228621;
$c7 = 0.000000103391;
$c8 = 0.000868291;
$c9 = 0.0000146039;
$c10 = -0.00000000681059;
$c11 = 0.00000462416;
$c12 = -0.0000000707711;
$c13 = -0.000000000156160;
$c14 = 1.428556;
$c15 = -0.00502815;
$c16 = 0.0000193122;

$heatindex= $c1 + $outsideHumidity *($c14+$outsideHumidity *($c15+$c16*$outsideHumidity)) + $outsideTemp *($c2+$outsideHumidity *($c5+$outsideHumidity *($c6+$c7*$outsideHumidity)) +
$outsideTemp *($c3+$outsideHumidity *($c8+$outsideHumidity *($c9+$c10*$outsideHumidity)) + $outsideTemp *($c4+$outsideHumidity *($c11+$outsideHumidity *($c12+$c13*$outsideHumidity)))));
//$outsideTemp = 25;
//$heatindex   = 27.8;
 if($outsideTemp <= 16.1){
   echo  " temp te laag voor berekening";
}
 elseif($heatindex  > 16.2 && $heatindex < 27.2){
   echo round($heatindex,2) , "   Comfortabel";
}
elseif($heatindex <= 32.7){
   echo round($heatindex,2) , "   Warm";
}
elseif($heatindex <= 38.3){