Algemeen forum voor discussie over de website
Ik vergelijk op dit moment de buirenradars van Hydronet en buienradar.
Wat mij opvalt is dat de windrichting bij de Buienradar : ZW is en bij Hydronet : West.
De werkelijke windrichting is op dit moment : ZZW bij de meeste KMNI stations.
Vanwaar dit verschil?

De wolkenradar geeft ook een Westelijke stroming te zien.
Dus zou Hydronet het nu beter weten?
JPC schrijft:
Wat mij opvalt is dat de windrichting bij de Buienradar : ZW is en bij Hydronet : West.
Vanwaar dit verschil?

Interessante vraag. Als het goed is moet de neerslag tot het huidige tijdstip bij beide radars in dezelfde richting gaan.

Voor de neerslag in de toekomst is een verschil te verklaren. Want hoe 'voorspel' je waar de neerslag naar toe gaat? Pak je de huidige trekrichting uit de pixels van het beeld en trek je die door? Of hou je rekening met de windgegevens van weerstations?

Ik weet niet hoe buienradar en Hydronet dat berekenen. Ik kan me goed voorstellen dat hier verschillen in zitten.

Gr,
Luc
Door Jan2855
JPC schrijft:
Vanwaar dit verschil?

Zie ik iets over het hoofd, want ik zie op geen van de beide radarbeelden de windrichting aangegeven?
Ik meen dat de richting waarin neerslag over trekt niet altijd hetzelfde hoeft te zijn als de, opdat moment heersende. windrichting.

Jan
Jan2855 schrijft:
JPC schrijft:
Vanwaar dit verschil?

Zie ik iets over het hoofd, want ik zie op geen van de beide radarbeelden de windrichting aangegeven?
Ik meen dat de richting waarin neerslag over trekt niet altijd hetzelfde hoeft te zijn als de, opdat moment heersende. windrichting.

Jan
Klopt. Er staat geen windrichting in de radarbeelden. Ik denk dat JPC de trekrichting van de buien bedoelt. En deze kan inderdaad afwijken van de windrichting op de grond.

Gr,
Luc
JPC schrijft:
Vanwaar dit verschil?

Ik heb hierover nog even contact gehad met Hydrologic.

Buienradar gebruikt de data van het KNMI waarin een zeer versimpeld algoritme wordt gebruikt. Het algoritme van Hydronet gaat verder en neemt bijvoorbeeld ook de groei/afname van buien mee.

Dus waarschijnlijk is de Hydronet radar beter in staat om de trekrichting te voorspellen. Al zal ook deze niet altijd 100% correct zijn. Zeker bij buien is het lastig om 2 uur vooruit te voorspellen hoe buien zich ontwikkelen.

Gr,
Luc
Door petergroeneveld
Op dit moment gaan de buien van de verwachting 2 uur vooruit op buienradar, zoals te zien in het noorden van de Noordzee, 180 graden de andere kant op als op de Hydrologic buienradar. Vergelijk het maar eens zelf. Ziet er vreemd uit en vindt dit wel een grote afwijking mocht het zo zijn!

Groet,
Peter.
JPC schrijft:
Toch een puntje van kritiek.
De beloofde 2 uur vooruit is momenteel maar 1 uur?

Ik heb ze beide even onder elkaar gezet Buienradar en Hydronet:
Afbeelding
Heb je er rekening mee gehouden dat de tijden in de Hydronet feed in UTC zijn?

Tel anders even hoe vaak er bij quality 10 staat. Dat zijn namelijk de verwachtingen. Bij mij zijn dat er 24. En dat komt overeen met 2 uur verwachtingen bij een interval van 5 minuten.

Gr,
Luc
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 41