Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door Luc
Gisteren kreeg ik van mijn energieleverancier het 2-maandelijks verbruikoverzicht. Het is goed om te zien dat onze goed geïsoleerde woning 31% minder gas verbruikt t.o.v. het gemiddelde.

Echter het verbruik in elektriciteit is 20% hoger dan het gemiddelde van een gezin dezelfde gezinssamenstelling. Dat heeft me toch wel aan het denken gezet. Ik heb overal spaarlampen of ledverlichting. Ik kan me niet voorstellen dat één server die 24/7 draait, dit gemiddeld hoger verbruik veroorzaakt.

Ik wil dus gedurende een aantal weken, een aantal apparaten doormeten om te kijken wat het gemiddelde energieverbruik is. Dat wil ik doen met een eenvoudige energiemeter (zo'n doorvoer stekker). Ik kom op internet verschillende exemplaren tegen, maar ik weet niet welke ik moet kiezen. Wie heeft ervaring hiermee? En tips? Welke kan ik het beste nemen?

Gr,
Luc
Door tjabine
Hoi Luc,

Ook ik heb dat ondervonden.
Ik ben er achter gekomen dat het bij door het wtw systeem komt.
Dit had ik in mijn vorige woning namelijk niet.

Gr Ron.
Door yjb
HOi Luc,

Ik gebruik zelf plugwise omdat me dat wat andere mogelijkheden geeft. Misschien een beetje te duur voor jouw doel. Aan de andere kant; met plugwise zie ik heel erg gauw dat er een daemon staat te "loopen"; m'n verbruik loopt dan onmiddellijk op. Misschien niet veel, maar kan al gauw zo'n 10watt zijn.

Over het energie verbruik' het is niet alleen je server, maar ook 1 of meer switches, een kabelmodem etc.

Ik heb natuurlijk geen flauw idee wat je allemaal hebt staan, maar bij mij loopt al dat "extra" spul al gauw op tot zo'n 800-1000KW/jaar. Dat is wel wat meer dan alleen een enkele server, maar het geeft een idee.

Het loont wel om eens goed te kijken; ik dit voorjaar een blade server vervangen door een Intel I3 server met efficiënt voeding ed. Scheelt zo'n 30 watt; op jaar basis dus zo'n 262 KwH.

Ysbrand
Door Luc
tjabine schrijft:
Hoi Luc,

Ook ik heb dat ondervonden.
Ik ben er achter gekomen dat het bij door het wtw systeem komt.
Dit had ik in mijn vorige woning namelijk niet.

Gr Ron.
Zo'n systeem heb ik nu ook, dus dat zou een idd een van de energieslurpers kunnen zijn. Bedankt voor de tip.

Andere potentiële energieverbruikers die ik eens wil doormeten zijn:
- quooker
- standby stand van Wii + lader van de controllers
- standby stand TV + digitale ontvanger
- weerserver
- NAS server (staat meestal in standby)
- bij de weerserver/NAS staat idd een switch (goeie tip)
- kabelmodem + aparte wifi router (wordt binnenkort vervangen door 1 glasvezelmodem)
- wasdroger (met warmtewisselaar, dus relatief zuinig)
- wasmachine (vrij nieuw energiezuinig model, gebruiken meestal eco programma)
- vaatwasser (is een nieuw energiezuinig model)
- koelkast (is een nieuw energiezuinig model)
- vrieskist (die kan waarschijnlijk zuiniger)

Verder hebben we een inductie kookplaat, dus die verbruikt ook redelijk wat stroom, maar op koken kan ik moeilijk gaan besparen.

Ik heb plugwise bekeken. Wat me aanspreekt is de koppeling met de slimme meter. Maar alles bij elkaar vind ik het toch vrij prijzig. Misschien iets voor een later stadium, maar voor 5 december te duur. Een eenvoudige energiemeter (die ook laag verbruik moet kunnen meten) past wel in het 5 december budget.

Gr,
Luc
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Ik lees momenteel mijn slimme meter uit en ik doe dit Met een telnetsessie op de P1 poort van die meter.

Ik heb een grafiek op mijn site http://www.meteoeersel.nl/solarcel.pngwaar je heel goed kan zien wat er s'nachts gebeurd,

Dan staat er niets meer aan behalve het gehele IT gebeuren modem,router,versterker,server,switch,en de koelvries combinatie, welke de kanteel vormige lijn in de grafiek weergeeft. alle verlichting in huis is LED wat al een hele verbetering geeft 1/10 van de conventionele verlichting.

ik kan ook meten met een voltcraft energy logger 4000 van de firma C
hierbij zit een programma waar je ook van alles mee tevoorschijn kan toveren.
wel even een gepruts voor de instellingen.

Groeten Nol
Door Luc
Dat is zeer interessant Nol.

Ik heb ook een slimme meter, maar verder geen idee hoe ik die kan uitlezen. Kun je mij op weg helpen? Wat heb ik daarvoor nodig? Hoe maak ik een connectie? Is daar aparte hardware voor nodig?

Ik zag wel de Smile P1 van plugwise. Daarmee kun je de data ook via een app bekijken. Echter die kost €99,= en dat wil ik niet uitgeven voor een eerste analyse.

Ik zal eens gaan zoeken naar voltcraft energy logger 4000.

gr,
Luc
Door nolversteeg
Hallo Luc,

er is inderdaad wat extra hardware nodig.
Ik ben uitgegaan van de site http://www.zonstraal.be/wiki/Datalogging_van_%22slimme_meters%22 , achter de ttl converter hangt een stekker lan switch zodat ik de P1 uit kan lezen met een telnetsessie

dit progje loopt via een nncron 1 maal per minuut, en verdiend niet de schoonheidsprijs , maar dat komt omdat ik geen verstand heb van programmeren,

problemen krijg ik omdat de 10 seconden data maar 1 keer per minuut uitgelezen wordt en kan soms halverwege de datastream valt.

loopt ook nog een task om alles in een database te zetten
gr Nol
Bijlagen
(3.09 KiB) 268 keer gedownload
Door nolversteeg
en deze is misschien wel iets voor jou, ik krijg alleen phantom niet aan de praat, maar is een kant en klaar project.
Door Luc
Interessant. Na wat Googlen zie ik een heleboel initiatieven om via de P1 poort de data uit te lezen. Ik wist niet dat dit zelf mogelijk was. Ik ga er eens wat verder induiken. Ik zie zeker mogelijkheden...

PS: Heb je code even in een bestand gezet, om het topic leesbaar te houden.

(Ondertussen nog wel op zoek naar een goedkope energiemeter om apparaten door te meten)
Door nolversteeg
dank voor het recoveren van de data,

ik heb even een screenshot gemaakt van de voltcraft, best wel een aardig ding.
Bijlagen
tn_voltcraft.JPG
tn_voltcraft.JPG (18.51 KiB) 3954 keer bekeken