Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door BartAbc
Beste forumbezoekers

Geen actueel weer, maar juist het verleden weer is te vinden op mijn website www.logboekweer.nl. Nog niet eerder was het rijke archief van het KNMI zo toegankelijk. Je vindt hier een schat aan gedetailleerde weerinformatie, gebaseerd op de uurgegevens van het KNMI, aangevuld met andere gegevens en eigen berekeningen. De gegevens van De Bilt zijn beschikbaar vanaf 1951. In 1971 kwamen daar de andere 4 hoofdstations bij, en daarna is het aantal stations uitgebreid tot 36.

Bezoek eens de extreem koude februari 1956 (zie voorbeeld). Toen waren er nog echte winters! Je ziet het temperatuurverloop op basis van de uurgegevens, de extremen op basis van de etmaalgegevens. Verder de gevoelstemperatuur, de ontwikkeling van de sneeuwlaag, sneeuwval, bewolking, windrichting, andere bijzonderheden (sneeuwjacht, Elfstedentocht). Alle informatie is omgerekend naar lokale (Midden-Europese) tijd.

[img]http://www.logboekweer.nl/Actueel/Feb1956.jpg[/img]

Of bekijk de de droge zomer van 1959, de beruchte winter van 1962-1963, de hete zomer van 1976, de ijzelramp van maart 1987 (Eelde), de extreme regenval in het Westland (o.a. september 1998, Hoek van Holland), etc. etc.

Bij de gegevens vanaf 2003 zijn tevens links opgenomen naar weerkaarten, en landelijke kaarten met neerslaggegevens (metingen, radar), sneeuwbedekking.

Welkom op www.logboekweer.nl!

Bart Vreeken
Door ws vreewijk
Ziet er goed uit Bart:)

Is leuk om terug in de tijd te kijken,ik mis eigenlijk alleen de grafiek waarop de oudste metingen van Nederland te zien zijn en dat was het jaar 1706 dat de onafgebroken meet reeks starte, er zijn wel oudere metingen maar dat zijn incidentele metingen die geen reeks vormen,pas in 2016 komt het nieuwe meet blok er weer bij nieuwschierig geworden kijk dan onderaan mn website.
O ja het is gemeten in de Bilt.

mvrgr Chris
Door BartAbc
Dank voor jullie enthousiaste reacties!

Ik heb vandaag nog een paar series antieke waarnemingen toegevoegd van de stations Eelde, Den Helder, Vlissingen en Maastricht. Lang geleden, maar met bijzondere gebeurtenissen, zoals een sneeuwstorm in januari 1958, zware ijzel in februari 1966 en natuurlijk de beruchte winter van 1962-1963...

Bart Vreeken