Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door WeerStationWoerden
Goede avond .
Zins een paar weken ben ik in het bezit van een 2e weerstation
Nu is mij .. en bezoekers op mijn website op gevallen.. dat vooral de neerslag sterk afwijkt .
Station 1 = Davis pro2 4.4mm = vandaag
Station 2 = Davis Vue 6.8mm = vandaag
Nu viel het mij al op dat het in het begin aardig gelijk opgaat .
maar na een tijdje neem de Vue een voorsprong .
hieronder de gegevens als 1e de pro2 als 2e de Vue als 3e meer / minder in de Vue .

Dinsdag //Pro 4.4 vue 6.8 // +2.4
Maandag // Pro 1.4 vue 2.4 // + 1
Zondag // Pro 1.4 vue 1.4 // 0
Zaterdag // Pro 0.6 vue 0.4 // - 0.2
Vrijdag // Pro 6 vue 8.2 // + 2.2
Donderdag // Pro 0 vue 0 // 0
Woensdag // Pro 1.6 vue 1.2 // - 0.2
Dinsdag // Pro 0 vue 0 // 0

Ik vraag mij af hoe kan dit .. waarom heb de ene keer de Vue zoveel meer .
en waarom de andere keer is die weer gelijk met de Pro2 en zelf een paar keer minder .
Iemand een verklaring voor deze hersenkraker ?
Mvg Gert .
Door bgr
Hallo Gert,

Als je 20 regenmeters in je tuin zet, heb je waarschijnlijk 20 verschillende uitslagen. Met neerslag is het altijd moeilijk te vergelijken.

Heb je de regenmeters op precies dezelfde plaats staan?
Ik neem aan dat beide regenmeters van Davis precies hetzelfde zijn.
Mijn ervaring is dat bij alle Davis regenmeters al heel snel verschillen ontstaan. Je moet de zaak altijd heel goed schoon houden. Ze gaan minder aangeven als je geen onderhoud pleegt. Ik zie dat je nieuwe Vue meestal de meeste neerslag aangeeft en dat zal waarschijnlijk de juiste hoeveelheid zijn.
De oude naar binnen halen en flink schoonmaken is mijn advies en het liefst om de 2 maanden dit herhalen.
Als het verschil blijft zou ik ze eens omwisselen, voor zover dat mogelijk is.
Meestal ligt het aan de meter en niet aan de software.

Succes ermee
Bert Gr.
Door Dropje
Het kan ook zomaar zijn dat de ontvangst van de Davis Pro console of envoy als je die gebruikt wat minder is en dus af en toe wat mist. ZO heb ik ook verschillen tussen console en envoy waargenomen.

groet
Theo
Door nolversteeg
Hoi Theo,

Die verschillende metingen waren die met dezelfde regenmeter,
of had je op de console en op de envoy een regenmeter ?

groeten Nol
Door nolversteeg
nog even iets extra, ik heb momenteel 2 regenmeters actief 1 nog niets aan gedaan de andere was "gecalibreerd"? , wat ik wel zie is zonde reclame te maken voor de ouderwetse dure regenmeter , dat er aan de binnenzijde van de beker van de Davis regenmeter minstens 0,1 mm druppels blijven hangen, dus bewerken met een middel om de druppels iets minder viscositeit te geven is wel gewenst.
Door WeerStationWoerden
alle bedankt voor de antwoorden
zal dan toch de regenmeter van de davis pro2 gaan schoonmaken
de laatste keer was in de zomer
de meters staan +_ 10m uit mekaar
dus plaatselijk neerslag lijkt mij niet waarschijnlijk ;-)

en zelf denk ik niet dat het een tx/rx storing is er zit namelijk net een nieuwe batterij in
en de console die aan het net hang geeft het zelfde aan als de 2e console beneden in de woonkamer
( heb 2 console’s voor de Pro2 ) en 1 console voor de Vue
mvg Gert
Door nolversteeg
Hoi Gert,
schoonmaken valt wel mee , als je geen halsbrekende toeren uit moet halen om bij de regenmeters te komen, de wip met een vochtig doekje schoonmaken,wel even de connector loshalen om spookwaarden te voorkomen, en een hoop gedoe om alles weer op de juiste waarden te zetten.

Ik heb het nog niet gedaan, maar misschien wel een tip om de beker schoon te maken met vaatwas(dubro oid) om het vet wat er evt. op zit te verwijderen zodat de druppels wat beter aflopen in de trechter.

ga dat morgen zelf ook even testen,
Door WeerStationWoerden
bedankt voor de tip Nol

en het is bijna kerstvakantie dus heb zo tijd genoeg

mvg Gert

nolversteeg schrijft:
Hoi Gert,
schoonmaken valt wel mee , als je geen halsbrekende toeren uit moet halen om bij de regenmeters te komen, de wip met een vochtig doekje schoonmaken,wel even de connector loshalen om spookwaarden te voorkomen, en een hoop gedoe om alles weer op de juiste waarden te zetten.

Ik heb het nog niet gedaan, maar misschien wel een tip om de beker schoon te maken met vaatwas(dubro oid) om het vet wat er evt. op zit te verwijderen zodat de druppels wat beter aflopen in de trechter.

ga dat morgen zelf ook even testen,
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Kan zijn dat dit in een ander topic hoort,betreft verwarmde regenmeter, maar ik denk dat het hier ook wel bij aansluit .

Zojuist tot de conclusie gekomen, dat de regenmeter wel degelijk af gaat wijken als de verwarming aanstaat en het miezert.

Vandaag in de onverwarmde regenmeter meter 0,2 mm, terwijl de verwarmde regenmeter nog geen aanstalte maakte om iets te meten. buitentemperatuur 3,3 graden boven 0

Onderzoek was dat de verwarmde regenmeter amper nat was in de opvangbeker , terwijl er on de onverwarmde meter regendruppels zaten. en 0,2 mm gemeten.

Conclusie: verwarming uit als het boven 0 graden is.

Groeten Nol
Door WeerStationWoerden
hoi Nol
dat moet je eens testen met sneeuw
dat schrik je echt van de verschilen !!!

mvg Gert

nolversteeg schrijft:
Hallo Meteovrienden,

Kan zijn dat dit in een ander topic hoort,betreft verwarmde regenmeter, maar ik denk dat het hier ook wel bij aansluit .

Zojuist tot de conclusie gekomen, dat de regenmeter wel degelijk af gaat wijken als de verwarming aanstaat en het miezert.

Vandaag in de onverwarmde regenmeter meter 0,2 mm, terwijl de verwarmde regenmeter nog geen aanstalte maakte om iets te meten. buitentemperatuur 3,3 graden boven 0

Onderzoek was dat de verwarmde regenmeter amper nat was in de opvangbeker , terwijl er on de onverwarmde meter regendruppels zaten. en 0,2 mm gemeten.

Conclusie: verwarming uit als het boven 0 graden is.

Groeten Nol