Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door WeerStationWoerden
Hoi Bert
Als je iets bijstelt dan moet het toch goed blijven ?
Het is toch niet de bedoeling dat je een duur apparaat koopt en om de haverklap alles moet controleren en bijstellen ?
En hoe kan het dan dat je na 3 maanden weer een andere waarde heb ?
Kan toch niet zo zijn dat de stelschroeven uit zich zelf gaan draaien
Wil zelf wel goede gegevens sturen en niet foute gegevens
Door constant de software aan te passen
En nee de regen meters van de Vue en de Pro2 zijn niet het zelfde
( tenminste dat denk ik zo … heb nog niet de diameter opgemeten )
Maar mocht het morgen mee zitten .. haal ik de Vue naar beneden
En laat er een liter water door heen druppelen

@ Jan
ik laat de Pro2 zoals het is deze staat ook online en ga daar niet mee klo*en
wel ooit eens in de zomer toch maar weer eens een liter water er doorheen laten druppelen ... gewoon als test .. ik weet wat de uitslag moet zijn
als dan blijkt dat het toch sterk afwijkt .... dan weet ik het ook niet meer

Mvg Gert
Door bgr
Hoi Gert,

Ik ben het helemaal met je eens. Zo hoort het ook te zijn, maar de praktijk is anders!

Het is mijn ervaring en ik meet er al met Davis sinds 2004. Daarvoor altijd handmatig: het meest betrouwbare.
Even afwachten tot morgen: misschien heeft het schoonmaken wel geholpen.

Groeten
BertGr.
Door wsEpe
WeerStationWoerden schrijft:
vraag me af is het mogelijk om de vue te kalibreren ??
en zo ja wat is de berekening hier voor ?
Mvg Gert

Hallo Gert, het is mogelijk om de vue met een schroefje te kalibreren. Wel heeft de vue maar 1 schepje ipv de 2 van de vp2. Het luistert inderdaad vrij nauw, maar de berekening heb ik niet terug kunnen vinden.
In jouw geval had ik beide een keer naar beneden gehaald en gekeken wat 1 liter water aangeeft. Je gaat er vanuit dat er 1 niet goed is, maar dat kan natuurlijk ook allebei zijn.
Tip: als je gaat experimenteren met een liter water en je gaat draaien aan het schroefje, noteer eens hoeveel slagen (linksom/rechtsom) je deze geeft en hoeveel de afwijking daarvan is. En laat dat even hier weten. Dan hebben we voor de volgende keer een handreiking.
Door WeerStationWoerden
heb een berekening gevonden
via een xls bestand ( excel )
weet alleen de diameter nog niet van de Vue
maar ga die morgen opmeten met de schuifmaat
word vervolgt.....

Gert
Door ws vreewijk
Goede morgen,

Kijk de benadering van het ijken dmv een vooraf bepaalde hoeveelheid is puur theorie je kan dr een eind mee komen maar is niet helemaal correct,ik zou dit alleen doen als je echt helemaal ernaast zit met meten.

De praktijk is heel anders,kijk valt er een minimale hoeveelheid dan kan het zijn dat de wip niet omkiept,,ook na een normale regenbui kan het dat het laatste in de wip achter blijft en vervolgens in beide gevallen zou kunnen verdampen.

Dan een heel belangrijk punt de snelheid waarmee de regen valt er kan heel wat naast gaan tijdens het kiepen vd wip,ik heb van andere amateurs gelezen dat je daar een gulden middeweg in moet vinden je kan een liter erdoorheen laten lopen druppeltjes gewijs duurd ongeveer 5 uur als hij dan correct is en je laat die liter er in zeg 20 minuten doorlopen zal je zien dat je iets heel anders meet kortom ijken bij wat er max kan vallen qua snelheid,niet dat ik nou zo slim ben ,maar een topic hierover heb ik van nabij gevolgd op een Duitse weerstite,en die gasten hebben dit allles uitgetest al enkele jaren geleden.

Dan het punt dat je wel kan ijken maar als vervolgens je regenmeter niet 100% waterpas staat tja dan kan je rare dngen krijgen.

Vergelijken met omliggende stations heeft volgens mij weinig zin,en geeft maar een heel globaal beeld.

Ik ben benieuwd waar jullie op uitkomen,want blijft interresant.

Gr Chris
Door bgr
Hallo Gert,

Staan de regenmeters gelijkwaardig opgesteld? Je zegt 10 meter van elkaar, maar dat is eigenlijk al teveel om te vergelijken. Dat neemt niet weg dat de geconstateerde verschillen veel te groot zijn. Wat ook heel belangrijk is of zo ook even hoog staan. Een regenmeter op het dak vangt veel minder aan dan op de grond.

Succes ermee,
BertGr.
Door ws vreewijk
Goede morgen,

Kijk de benadering van het ijken dmv een vooraf bepaalde hoeveelheid is puur theorie je kan dr een eind mee komen maar is niet helemaal correct,ik zou dit alleen doen als je echt helemaal ernaast zit met meten.

De praktijk is heel anders,kijk valt er een minimale hoeveelheid dan kan het zijn dat de wip niet omkiept,,ook na een normale regenbui kan het dat het laatste in de wip achter blijft en vervolgens in beide gevallen zou kunnen verdampen.

Dan een heel belangrijk punt de snelheid waarmee de regen valt er kan heel wat naast gaan tijdens het kiepen vd wip,ik heb van andere amateurs gelezen dat je daar een gulden middeweg in moet vinden je kan een liter erdoorheen laten lopen druppeltjes gewijs duurd ongeveer 5 uur als hij dan correct is en je laat die liter er in zeg 20 minuten doorlopen zal je zien dat je iets heel anders meet kortom ijken bij wat er max kan vallen qua snelheid,niet dat ik nou zo slim ben ,maar een topic hierover heb ik van nabij gevolgd op een Duitse weerstite,en die gasten hebben dit allles uitgetest al enkele jaren geleden.

Dan het punt dat je wel kan ijken maar als vervolgens je regenmeter niet 100% waterpas staat tja dan kan je rare dngen krijgen.

Vergelijken met omliggende stations heeft volgens mij weinig zin,en geeft maar een aheel globaal beeld.

Ik ben benieuwd waar jullie op uitkomen,want blijft interresant.

Gr Chris
Door WeerStationWoerden
zoals gezegt .
vandaag bezig geweest met de Vue .
dit is de uitslag ... met dank aan Weersappemeer .
voor het excel bestand .

[img]http://www.weerstation-woerden.nl/foto/neerslag_vue.jpg[/img]

met 1 Liter was de uitslag 79.6mm
met 1/2 liter was de uitslag 39.4 mm

Mvg Gert .