Algemeen forum voor discussie over de website
Door hansmiv
Is het mogelijk om een kaartje te produceren met daarop de gemeten regenhoeveelheid van het afgelopen uur (uren). Dit toegevoegd aan weerkaartjes of eventueel ter vervanging het plaatje van buienradar. (Dit laatste plaatje is op elke willekeurige website te zien en heeft niets te maken met de metingen van "onze" stations)
Door Meteo Simpelveld
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de buienradar verdwijnt.
Volgens mij zijn er genoeg bezoekers welke de buienradar via deze site raadplegen.

Bert
Door hansmiv
"Dit toegevoegd aan weerkaartjes ..." mag ook. Maar afgezien daarvan, wat vind je van het idee zelf ?
Door Meteo Simpelveld
Op zichzelf geen slecht idee.
Je krijgt de buienintensiteit beter in beeld.
Bekijk op dit moment maar eens de weerstations in mijn omgeving, deze zitten beduidend lager.
Nu komt dit dat we net een prachtige bui gehad hebben.
Op dit moment zit ik op 11,4 mm, terwijl de Helmann meter 11,5 aangeeft.
Dit kan omdat de Vantage met een wip werkt.

Groet Bert
Door wthus
Die buienradar plaat hier slaat de klok niet mis volgens mij. Is namelijk makkelijk om het in combinatie met temperatuur en station locatie te zien. Zie je een station onder een lekkere pit liggen dan hoef je er alleen maar op te drukken om de data te zien (zonder dat je eerst een half uur naar plaatsen moet gaan zoeken.
Door hansmiv
@ Bert:

Je slaat de spijker op zijn kop. Nu moet ik eerst jouw station aanklikken. Van daaruit de omliggende stations één voor één. Om de andere omliggende stations te bekijken moet ik eerst terug naar "Simpelveld" om het volgende station te zoeken.

Een kaartje zou in een oogopslag kunnen laten zien wat "onze" stations hebben gemeten zonder ze stuk voor stuk aan te klikken.

O.k., laten we "buienradar" bestaan, dan kunnen we in elk geval bekijken of die boys het wel bij het rechte eind hebben ... ;)
Maar als we een beetje vertrouwen hebben in de meetgegevens van "onze" stations, dan hebben we Buienradar natuurlijk niet nodig
Door Meteo Simpelveld
Geen gek idee.
Maar ik wilde niet aangeveven dat buienradar het mis had.
Maar dat de data van de stations ook belangrijk kunnen zijn, en daar het huidige voorbeeld. Je ziet wel degelijk een aantal pitten zitten in Zuid - Limburg, maar toch zijn er grote verschillen.

Groet Bert
Door hansmiv
Mijn gedachte is dat HWA een platform is waar de deelnemers (de amateurs) zelf hun gegevens kunnen presenteren in relatie tot de andere deelnemers / amateurs. HWA voorziet in het publiceren van onze eigen gegevens.

Natuurlijk publiceert het KNMI ook allerlei gegevens en kaartjes, net als MC en Buienradar. Als ik op HWA kijk ben ik nieuwsgierig naar de gegevens van "onze" stations, laat het de temperatuur zijn, de luchtdruk, de windkracht en - richting. Maar vooral ook: wat hebben WIJ nou gemeten aan neerslag. Buienradar meet dat ook, en wel gebaseerd op een heel ander principe; MC en KNMI ongetwijfeld ook. HWA ook, en juist die gegevens interesseren mij als ik hier kijk.
Door Meteo Simpelveld
hansmiv schrijft:
Mijn gedachte is dat HWA een platform is waar de deelnemers (de amateurs) zelf hun gegevens kunnen presenteren in relatie tot de andere deelnemers / amateurs. HWA voorziet in het publiceren van onze eigen gegevens.

Natuurlijk publiceert het KNMI ook allerlei gegevens en kaartjes, net als MC en Buienradar. Als ik op HWA kijk ben ik nieuwsgierig naar de gegevens van "onze" stations, laat het de temperatuur zijn, de luchtdruk, de windkracht en - richting. Maar vooral ook: wat hebben WIJ nou gemeten aan neerslag. Buienradar meet dat ook, en wel gebaseerd op een heel ander principe; MC en KNMI ongetwijfeld ook. HWA ook, en juist die gegevens interesseren mij als ik hier kijk.

Goedemiddag Hans,

Wij geven een aantal 24 uurs grafieken door welke oproepbaar zijn als je de stationsgegevens oproept, misschien zou een neerslaggrafiek ook een vorm van uitkomst kunnen bieden voor de eventueel benodigde data.

Groet Bert
Door hansmiv
Als ik naar het weerbeeld van vanmorgen kijk zie ik een stevige regenzone van Zeeland tot zuid-Limburg die naar het zuidoosten wegtrekt. Tegelijk ligt er in het noordoosten een groot, maar matig regengebied. Ik ben nou dus benieuwd wat wij daar met z'n allen van meten.

Als ik nou naar de regio Groningen kijk zie ik bijvoorbeeld: Ulrum 0.8 mm. Nou heb ik de kaart van NL aardig in mijn hoofd zitten, maar ik heb geen idee waar Ulrum ligt.
En voor Limburg; ligt Odiliënberg nou naast of boven Sittard ?
En waar ligt Rijkevorsel ?? Tja, ergens in België. Wel bijna 26.6 mm gemeten, dus een belangrijke meting !

Maar nu de vraag, is dat dan een meting van het afgelopen uur, of vanaf 00:00 uur of ouder ?

Als we al die gegevens nou in een vlekkenkaart terug kunnen vinden, zoals met de temp en de wind, dan heb je met één klik een kompleet beeld.