Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Luc
nolversteeg schrijft:
Ik ga die losse regenmeter nu ook aan de muur bevestigen, om dit effect te tackelen.
Groeten Nol.
Ik denk dat je het beter andersom kan doen. Die aan de muur hangt ook vrij zetten. Door die muur ga je beslist neerslag missen als de wind ook vanuit de muurkant komt. Ik heb geen idee hoe hoog die muur is, maar dit kan een behoorlijk verschil opleveren.

Gr,
Luc
Door nolversteeg
Hallo Luc,

De meter zit net boven de muur uit en heeft vannacht zeker geen last gegad van de wind omdat deze uit voor hem uit gezien in het vrije zuiden hangt, zie foto in de begeerspagina, muur is 1,70 mtr.

Ik moet wel iets opbiechten, dat bij de ongecalibreerde meter de verwarming nog aan stond, dat is duidelijk te zien, http://www.meteoeersel.nl/regendubbel.php bij weinig regen.

ook dit ga ik bekijken vandaag, verwarming is nn uit, moet het uiteraard niet te hard gaan regenen, 0,2 mm/uur is mooi voor deze test.

gr Nol
Door eelderweer
Even een update van de calibratie: 28+29+30 januari in de Helmann 18.4mm neerslag en volgens de Davis: jawel..... 18.4 mm. Hier wordt ik vrolijk van :) Nu maar hopen dat het ook op langere termijn zo mooi blijft.

Groeten, Christian.
Door BeArt
Dit alles doet me ineens denken aan de link die ik van een mede HWA collega lang geleden had gekregen naar een site waarop iemand onderzoek heeft gedaan naar het kaliberen van een regen meter op basis opvangbakjes op een wip mechaniek.
En dan blijkt inderdaad dat deze techniek een afwijking kent op basis van de hoeveelheid regen in tijd.
Dit ondanks dat er geprobeert is een optimale meter op basis van dit principe te bouwen.
Zie voor het hele verhaal onderstaande link.

http://dk0te.dhbw-ravensburg.de/cgi-bin/navi?m=STA_REGENWIPPE2

Dus even opletten dat je niet gaat ijken met een passerende stortbui.
Ik zelf kies altijd een dag waarbij het over de hele dag regent en waarin geen stortbuien voorkomen.
Dan heb je een zo hoog mogelijke meetwaarde zodat de foutmarge het kleinst wordt.
Heb een referentiebeker met dezelfde opvangbak als mijn regenmeter gebouwd a la Hellmann, en weeg dan de opgevangen hoeveelheid water met een digitale weegschaal.
Zo heb ik mijns inziens de meest betrouwbare ijking.

Mvrg Bart
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Zojuist overgeschakeld naar de spare regenmeter, em de orginele regenmeter die in 2008 geleverd , en waar nog nooit iets aan geschroeft is van de muur gehaald.

eerste inspectie: het zwarte gedeelte van de meter was flink verweerd. ipv zwart redelijk grijs geworden.er is iets in de handel om dat weer een beetje op te poetsen.maar dat zoek ik nog uit.

spinnen en webjes hebben de buitenkant van de meter flink bekleed, maar kan met water en een borsteltje goed schoongemaakt worden.

de binnenkant was eigenlijk hetzelfde, coconnetjes van spinrag wachten op het voorjaar.

na alles schoongemaakt te hebben eerst de regenmeter op zijn kop gehouden, om te zien of de Wip in balans was.

Niet dus, met de meetpipet gemeten, 1 kant ging bij 4 ml om en de andere zijde al bij 3 ml , volgens de berekening zou dat per kant 4,3 ml moeten zijn zijn,
dus iets is er niet goed.

Het zijn geen spectaculaire waarden, maar over de lange tijd gaat het wel een rol spelen. schroeven doe ik nog niet.

Ook gekeken naar de binnenkant van de ISS, en constateerde dat de Supercap van de firma c na 1 1/2 ook al oxidatie problemen had, greencap 25F 2,7V ,deze ga ik nog niet vervangen. Wel schoongemaakt en over een half jaar nog eens kijken hoe de status dan is.

Groeten Nol
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

6.60 mm 6.60 mm 6.80 mm

wie is wie,

De eerste is de door mijzelf gecalibreerde Davis regenmeter,
De tweede is de hydreon RG-11 werkt alleen maar met regen
De derde is de maagdelijke Davis regenmeter,

Het heeft lang geduurd voordat er echte neerslag(regen)was

Ik kan nog een foto maken van de opstelling maar de meters hangen 40 cm uit elkaar in line.

Verder zeg ik nog even niets.

Groeten Nol
Door WeerStationWoerden
ziet er goed uit Nol

hier was het
Davis vantage pro 2 ... 30.8mm
Davis Vue ... 31.4mm
dit staat +_ 10m uit elkaar
liep op de dag aardig gelijk op
maar zag wel dat de Vue de eindsprint ging winnen

Mvg Gert

nolversteeg schrijft:
Hallo Meteovrienden,

6.60 mm 6.60 mm 6.80 mm

wie is wie,

De eerste is de door mijzelf gecalibreerde Davis regenmeter,
De tweede is de hydreon RG-11 werkt alleen maar met regen
De derde is de maagdelijke Davis regenmeter,

Het heeft lang geduurd voordat er echte neerslag(regen)was

Ik kan nog een foto maken van de opstelling maar de meters hangen 40 cm uit elkaar in line.

Verder zeg ik nog even niets.

Groeten Nol