Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door SpeedyGJ
Hallo allemaal.

Op weerwoord is mijn lage temperatuur aan spraak gekomen, ik ben dit gaan onderzoeken waar het vandaan kwam en wat bleek, de persoon waar ik dit station heb overgenomen had een correctie van -0.5 graden toegepast waardoor de temperatuur een halve graad achter lag dan het werkelijke temperatuur.
Ik heb dit vanavond weer naar 0 gebracht en gekeken naar omliggende stations en loop nu gelijk op mee.
Echter betekend dit wel dat de maanden vanaf 1 januari dus met 0.5 graad te laag ligt, ik moet dus alle dagen vanaf 1 januari gaan aanpassen met +0.5 graad om hier weer een juiste overzicht van te krijgen, dit ga ik de komende dagen door voeren.

Problem solved :)
Door bgr
Die afwijking van -0,5 graden die de vorige eigenaar heeft toegepast is niet eens zo gek! Zie ook eerdere berichten van mij over het ijken van Davis Vantage Pro2. Ik ga dat binnenkort nog even aanvullen. Ik neem aan dat bij de Vue dezelfde sensors worden gebruikt dan bij de Vantage Pro.
De ijkingen heb ik gedaan met de maximum en minimum temperaturen omdat je een vast punt moet hebben.
De afwijking van de minimum temperatuur is constant +0,3 graden.
De afwijking van de maximum temperatuur is meestal +0,6 graden[color=][/color], maar schommelt nogal.
Op een bewolkte winterdag met weinig verschil tussen max en min is de afwijking van de maximum temperatuur lager en bij een mooie zomerdag met veel zon hoger en kan zelfs oplopen tot +1,1 graad.
Ik heb zelf alles op -0,3 staan en corrigeer later handmatig de maximum temperatuur.
Dit even ter geruststelling dat het nog wel meevalt met je afwijkingen ( met afwijkingen bedoel ik niet jou maar de temperatuur).
Ik heb wel een weerstation vanaf 1982, maar geen website.

Groeten
BertGr
Door tuinmantom
bgr, dit weet je wellicht zelf ook, maar toch verduidelijken (we zijn immers wetenschappers, niet?) dat de afwijking tot 1,1 graad bij zon niet met een afwijking van de sensor zelf te maken heeft, maar het verschil van de behuizing. Ik neem aan dat je andere thermometer in een weerhut opgesteld staat. Je zou de Davis sensor ook in die weerhut moeten opstellen en dan pas kan je de sensor zelf ijken.
Door bgr
Tuinmanton,

Zie het topic "IJken sensor Davis VP2".
Alles wordt gemeten in één en dezelfde weerhut met dubbele jaloezieen. Vergelijken is anders niet mogelijk. Sinds augustus vorig jaar ijk ik nog steeds dagelijks de minimum en maximum temperatuur met geijkte thermometers.

BertGr
Door tuinmantom
Inderdaad, ik twijfelde enkel toen je zei "Ik neem aan dat bij de Vue dezelfde sensors worden gebruikt dan bij de Vantage Pro"... De meeste mensen gaan de Davis Vue niet in een weerhut plaatsen :) Tenzij misschien om de sensors te ijken, en als de Vue al in weerhut past.