Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Na uitvoerig testen, heb ik zojuist de SMS storingsmelding in gebruik genomen.

Wat houdt deze service in?
Zodra hetweeractueel.nl een bepaald periode (standaard 1 uur) geen data meer ontvangt van jouw weerstation, dan krijg je eenmalig een SMS met daarin de storingsmelding. De periode van 1 uur kun je ook veranderen naar bijvoorbeeld 4 uur (deze periode is zelf in te stellen in hele uren)

Per storing krijg je maximaal 1 SMS. Als het aanleveren van de data weer hervat wordt en er treed opnieuw een storing op, dan wordt dit gedetecteerd als een nieuwe storing. Je krijgt dan opnieuw eenmalig een SMS van deze nieuwe storing.

Wat zijn de voordelen van deze servive?
Als er een storing is in het aanleveren van data naar hetweeractueel.nl, dan is de kans groot, dat ook het aanleveren van gegevens naar je eigen website onderbroken is. Je wordt er via deze SMS direct op geattendeerd. De storing wordt dus vroeg ontdekt, waardoor je deze ook sneller kunt oplossen. Ook een extra service richting de bezoekers van jouw eigen website.

Hoe activeer ik deze service?
Activeren moet per SMS (wettelijk bepaald). In de beheer module van je eigen weerstation staan de SMS instructies voor deze service.

Wat kost deze service?
Deze service kost 0,25 euro p.o.b. Je ontvangt slechts één bericht per storing.

Vragen?
Dat kan via dit forum.....

Succes! Ik hoop dat iedereen gebruik gaat maken van deze service.
Door Luc
Luc schrijft:
Is er een Belgische bezoeker die een SMS kan testen? Volgens de theorie zou dat ook moeten werken, maar ik kan dat zelf niet testen.
Het schijnt dat het in Belgie nog niet werkt. Ik heb een vraag uitstaan bij de SMS gateway dienst aanbieder.
Door Luc
Ik heb de kosten van de SMS storingsmelding verlaagd naar het laagst mogelijke bedrag, oftwel 0,25 euro p.o.b.

Ik hoop dat dit een extra stimulans is om je te abonneren op deze sericve!
Luc schrijft:
Ik heb de kosten van de SMS storingsmelding verlaagd naar het laagst mogelijke bedrag, oftwel 0,25 euro p.o.b.

Ik hoop dat dit een extra stimulans is om je te abonneren op deze sericve!

Hallo Luc,

Is geactiveerd, lijkt me wel geing, hoef ik niet altijd de zolder op te klimmen, hihi.
Luc was HWA (gemeente) niet gemakkelijker geweest?
Niet dat ik niet tevreden ben absoluut niet, vindt het schitterend dat je het zo snel erop heb gekregen.
Hopelijk verdien je zelf hier ook op, ja toch.

Wat anders, is het ook mogelijk om die Nokia plus data op mijn eigen site te kunnen zetten?
Door wslangerak
De Nokia staat bij de weerbanners op de stationspagina, inclusief code.

Voor Luc,

Ik heb bij wijze van test mijn station op verzoek even "buiten gebruik" gezet, maar nog geen SMS... 71 minuten nu.
Door wsp
Sorry helemaal vergeten erbij te zetten.

Hier werkt het opvragen en ook het activeren van offline status.
Heb deze wel nog niet kunnen testen, zou ik de upload moeten uit zetten en dat wil ik eerlijk gezegd niet.

Ik hoop dit wel eens te merken, liefst niet, maar het opvragen werkt perfect, TOPPIE Luc.
Door wslangerak
Nou, het is nu 2 uur en 10 minuten geleden dat ik mijn datalevering heb stopgezet en nog geen SMS. Iets gaat er dus niet goed. HWA-pagina geeft wel aan dat mijn gegevens meer dan 2 uur oud zijn.

Ik start de boel in ieder geval weer op hier en dan hoor ik nog wel hoe of wat...
wslangerak schrijft:
Nou, het is nu 2 uur en 10 minuten geleden dat ik mijn datalevering heb stopgezet en nog geen SMS. Iets gaat er dus niet goed. HWA-pagina geeft wel aan dat mijn gegevens meer dan 2 uur oud zijn.

Ik start de boel in ieder geval weer op hier en dan hoor ik nog wel hoe of wat...
Jammer, zet net te laat de computer aan. Ik ga even onderzoeken wat er mis kan zijn...ik zie in ieder geval jouw aanmelding voor de storing in de database staan, dus dat is goed gegaan.
wslangerak schrijft:

Samen met Kees hebben we dit probleem onderzocht. We hebben de oorzaak gevonden.

Kees had het ip adres van de HWA server geblocked, waardoor de server het upload bestand niet meer kon ophalen. Hierdoor kon de server ook niet kijken of er oude data stond in het upload bestand.

De triggering van de service dienst werkt namelijk op basis van de inhoud van deze file. Al deze file x uur niet meer is geupdate, dan wordt er een SMS gestuurd. Maar als de file niet meer bestaat, dan wordt er geen SMS gestuurd.

Toen de server de file weer mocht lezen op de server van WS Langerak en toen de server detecteerde dat de data 1 uur oud was, is de SMS alsnog verstuurd. Het werkt gelukkig dus wel.

Voor 98% van de gebruikers zal dit probleem niet voorkomen. Die uploaden immers allemaal naar een server op het internet. Als deze upload om wat voor reden ook niet meer plaatsvindt, staat er toch een file op de server, waardoor er gedetecteerd wordt dat er een storing is.

Ik ga nog uitzoeken of het mogelijk is om een server uitval te detecteren. (een nice to have, dus ik zal er niet al te veel tijd in stoppen)