Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Jannes
Goedendag

Ik zie dat Groningen als laagste minima word meegenomen in de dag extreem. Dit klopt niet Station Roodeschool had als minimum temperatuur van - 1,9 graden. Hoe kan dit?

Gr Jannes
Door Jannes
Ik begrijp dat als je 5 graden verschil hebt met omligende stations. Daar kom ik lange na niet aan toe. En daarbij heb ik een thermometerhut met geijkte thermometers die ook die waarde hadden vanochtend. En Nieuw beerta had min 3,3 graden.

Dus die filter is ook niet 100% betrouwbaar. Maar goed dacht wil het wel even melden. Hierbij de temp uit mijn weerhut

bedankt voor de reactie.

Gr Jannes
Bijlagen
Za_06__April_2013__Jannes_Wiersema_051__3100_x_1742__1.JPG
Za_06__April_2013__Jannes_Wiersema_051__3100_x_1742__1.JPG (42.52 KiB) 2567 keer bekeken
Door Overijse
Jannes schrijft:
Ik begrijp dat als je 5 graden verschil hebt met omligende stations. Daar kom ik lange na niet aan toe. En daarbij heb ik een thermometerhut met geijkte thermometers die ook die waarde hadden vanochtend. En Nieuw beerta had min 3,3 graden.

Dus die filter is ook niet 100% betrouwbaar. Maar goed dacht wil het wel even melden. Hierbij de temp uit mijn weerhut

bedankt voor de reactie.

Gr Jannes

5 graden met je omliggende stations is niet het automatisch filter, dat is het maximum manueel filter gebruikt door de moderatoren bij stadsstations, geldig voor de hoofdpagina en temperatuurkaartje.

Het automatisch filter neemt alle niet uigesloten of offline temperaturen van alle deelnemers, neemt daar het gemiddelde van en bekijkt de gemiddelde afwijking naar dat gemiddelde. Deze laatste x3 (we zijn april), ga je daarover wordt je van de hoofdpagina automatisch weggefiltert.

Voorbeeld :
- gemiddelde mintemp van alle deelnemers : 1 °C
- gemiddelde negatieve afwijking alle deelnemers : -0.3 °C
- automatisch filter filtert hoofdpagina alle stations met een negatieve afwijking groter dan : -0.9 °C.

Als alles dicht op elkaar zit kan het zijn dat je net naast de boot valt, dit gebeurt echter niet zoveel. Maar kan gebeuren, niets is onfeilbaar.

PS: heb Luc op de hoogte gebracht, misschien kan hij eens kijken hoe strikt het autofilter staat of stond.

Grtz
Kris
Door Wietse
Jannes heeft gewoon reden tot klagen. De locatie van zijn weerstation maakt het ten eerste een unieke meetlocatie waar vaak grote verschillen zich voordoen.

Daarnaast heeft het in het uiterste hoekje van Nederland gewoon gevroren. Zie dit best wel uitzonderlijke kaartje.
[img]http://i50.tinypic.com/1pedn9.png[/img]
Door Luc
Kris, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Deze waarde van -1.9 is inderdaad door het automatisch filter eruit gehaald. Als er slechts enkele stations zijn die een stuk lager zijn dan de rest, dan kan dit voorkomen. Omdat dit vooral optreedt bij minimum temperaturen, heb ik het 'zomerfilter' voor de minima ook wat soepeler gemaakt.

Nu staat deze waarde van -1,9 wel als laagste genoemd.

Gr,
Luc
Door Jannes
Hallo

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Was wel benieuwd hoe dit kon. Vandaar mijn vraag hierover

Dus bij deze nogmaals bedankt.

Gr Jannes