Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door jernst
Hij is al ruim 10 jaar in mijn bezit, tot volle tevredenheid overigens. Toch beginnen de eerste tekenen van verval: De windmeter valt af en toe uit. De weergave van luchtvochtigheid is niet accuraat, meestal 100%. De rest lijkt nog goed te functioneren. Ik heb me wat in zitten lezen in het forum en toch wat vragen/advies.
De windmeter sensor kan ik reinigen. De temp/Hum. sensor zou ik kunnen vervangen. Kan dit nog voor dit type Davis? Kan ik dat laten doen, ben niet zo handig?
De hamvraag is: Wegen de kosten op tegen het eventueel vervangen? Qua budget denk ik aan een Davis Vue, La Crosse WS2800 of Oregon WRM 200.
Daarnaast wil ik hem graag koppelen aan internet, zonder teveel extra kosten. De Davis Vantage PRO2 of straks Oregon WRM 300 zijn mij eigenlijk te kostbaar.
Wat is wijsheid?
Door nolversteeg
Hallo Ernst,

Als de Davis 10 jaar oud is zullen, maar hoeft niet wat problemen ontstaan.

Aan de windmeter valt niets te reinigen, de windvaan werkt met een hermetisch gesloten weerstand, en de anemometer werkt met een reed switch, die defect kan raken,de temp/hygro is een module, die te vervangen is, +/- 120E.kompleet

Als de rest van het station in orde is ISS, zou je evt. hiervan Batterij kunnen vervangen en de supercap,

Dit is altijd goedkoper dan een nw station.

Groeten Nol
Meteoeersel.nl
Door jernst
Dag Nol,
Die 120 euro is alleen de module, dan moet hij nog vervangen worden (arbeidsloon). Wat kost de reed switch vervangen?
Met de batterij bedoel je de CR 123A, die heb ik al vervangen.
Wat is de supercap?
Door nolversteeg
Hallo Ernst,

De supercap is een kleine condensator met een grote capaciteit die als batterij fungeerd,deze wordt geladen door de zonnecel en hier wordt de spanning van het ISS afgehaald als deze leeg is wordt er gebruik gemaakt van de batterij,en kan in de loop van de jaren defect raken,

Arbeidsloon zal bij ons hobbyisten geen probleem moeten zijn.

Er is op het forum heel veel over geschreven, maar ga het zelf niet proberen, neem anders maar contact met mij op.

Groeten Nol
Door jernst
Oké,ik heb dit jaar de batterij vervangen. Het was mij niet duidelijk of dit een re-chargeable of gewone moest zijn. Dus een gewone erin gezet. Maar ik begrijp dus, dat de zonnecel een supercab oplaadt en dus niet de batterij. Die is alleen als backup. Begrijp ik het dan goed?
Ik heb ook begrepen, dat de nieuwe generatie Temp/Hum. sensors beter zijn dan de orginele? Ik hoop wel dat het printplaatje nog goed is, maar verder werkt alles, dus dat zal wel.
Blijft natuurlijk, dat een Vue €335 euro is. Als de reparatie/onderdelen bijna hetzelfde kosten, kun je je afvragen of hij dat waard is. Voorlopig het voordeel van de twijfel. Hulp zou erg welkom zijn.
Bijgevoegd een foto van het beestje:)
Door jernst
Moest even verkleinen, alsnog
Bijlagen
davis.jpg
davis.jpg (121.76 KiB) 4070 keer bekeken
Door Overijse
Ik denk dat ik misschien roet in het eten ga strooien, maar de nieuwe vervang temp/hum modules zijn voor VP's van na bouwjaar 2006 dacht ik, dus goed uitkijken of ze compatibel zijn met je station.

Grtz
Kris
Door jernst
Overijse schrijft:
Ik denk dat ik misschien roet in het eten ga strooien, maar de nieuwe vervang temp/hum modules zijn voor VP's van na bouwjaar 2006 dacht ik, dus goed uitkijken of ze compatibel zijn met je station.

Grtz
Kris

Navraag bij diverse leveranciers melden hetzelfde: Mijn model (voor 2006) heeft een analoge sensor, welke niet meer leverbaar is en geen supercab, dus die is ook niet te vervangen.:( In dat geval wordt het dus een ander weerstation. Dat wordt een lastige keuze, want eigenlijk wil ik er een met ingebouwde logger & UV sensor voor een redelijke prijs. Davis valt dan eigenlijk af, TFA heeft geen UV. Dan zou het de La Crosse 2800 IT of Oregon WMR 200 worden in mijn prijsklasse.:unsure:
Door ws vreewijk
O ja als je bij Davis wil blijven kijk eens naar de Davis Vue

ongeveer de prijsklasse als de wmr 200 als ik me niet vergis.

En wie weet is je station wel te redden wat is er precies mis eigenlijk,soms zijn er handelaren die nog wat oude stock hebben liggen trouwens.

gr Chris