Ben je nieuw hier op het forum? Dan stellen we het op prijs als je jezelf even wilt voorstellen...
Door Lucas
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.

Sinds twee weken heb ik een TFA Primus (ws2800). Momenteel ben ik nog aan het experimenteren wat ik met het weerstation en de diverse software kan.

De opstelling van de instrumenten in Hoofddorp is niet optimaal, maar is slechts tijdelijk want op termijn gaat alles verscheept worden naar Suriname waar ik van mijn pensioen ga genieten. Daar is volop ruimte om de instrumenten optimaal te installeren.

Ik zocht naar mogelijkheden om de gegevens van het station te laten uitlezen op mijn Synology NAS wat continu in de lucht is. Ik kwam uit op het vrij verkrijgbare programma wfrog (https://code.google.com/p/wfrog/) met een aanvulling voor de ws2800 (ws28xx library (https://github.com/dpeddi/ws-28xx/)). Hoe e.e.a. te installeren heb ik gevonden op het wfrog forum.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ruime ervaring heb met automatiseren en geen moeite heb met info in het Engels.

De gegevens van de Primus worden elke 5 minuten opgeslagen in een Mysql database op dezelfde Synology NAS, model DS209+II. De NAS kan tevens fungeren als webserver waar ik de weerinfo kan tonen, maar zover ben ik nog niet.

Bijgaand een plaatje van mijn wfrog interface.

Op dit forum hoop ik af en toe ervaringen uit te kunnen wisselen.

Met vriendelijke groet,
Luc Heijst

Bijlagen
Weerpagina_Luc___wfrog_800x800.jpg
Weerpagina_Luc___wfrog_800x800.jpg (109.77 KiB) 4873 keer bekeken
Door ws vreewijk
Hallo Luc,:)

Welkom op hwa en veel plezier met je station en opstelling.

En je kan lekker testen voor je naar de zon gaat :laugh:
mvr gr Chris
Door Lucas
Hartelijk dank Chris,

Ik ben afgelopen week lekker aan het experimenteren geweest. Programma wfrog heb ik ingeruild voor weewx (ook een open source Linux programma), waar je nét even iets meer mee kan. Ook dit programma draait op mijn NAS en schrijft zijn data naar een SQL-database. Het programma kent momenteel drie verschillende skins om de gegevens zichtbaar te maken via de webbrowser.

Kenmerken:
- gemakkelijk te installeren
- uploaden naar populaire weer sites, zoals Weather Underground en CWOP
- uploaden naar je website met behulp van FTP of rsynch
- uitgebreide zon en maan almanak
- mogelijkheid om skins te maken of aan te passen (bijv. teksten in Nederlands)
- eenvoudige, maar uitbreidbare sjablonen
- ondersteuning voor metrische of US standaards
- ondersteuning voor MySql database
- uitbreidbaar met nieuwe services en rapporten
- te gebruiken op Raspberry PI

Ondersteunde hardware:
- Davis VantagePro2 en VantageVue weather stations (serieel, USB, of WeatherLinkIP interfaces)
- Oregon Scientific WMR "USB" series
- Oregon Scientific WMR-918/968 series
- The Fine Offset series of weather stations, waaronder Ambient Weather, Watson, Elecsa, Tycon en andere.
- La Crosse WS-28xx series

Links:
Weewx site: www.weewx.com
Een Nederlands weerstation met weewx: http://www.weerstationgoeszuid.nl/weewx/

Groet, Luc
Door weatherservice
Welkom Luc ! Die grafieken zien er schitterend uit !

Groetjes,

Nicolas
Door Lucas
Goedendag,

Bedankt allemaal voor de leuke reacties. De getoonde grafieken zijn van programma wfrog. Ik ben inmiddels overgestapt op programma weewx. Dit programma heeft ook mooie grafieken die ik t.z.t. zal tonen. Weewx heeft een experimentele driver voor LaCross ws28xx weerstations (waaronder de TFA Primus). Samen met de auteurs hoop ik het programma te verbeteren.

Groet, Luc
Door reddust
Luc, ik ben erg benieuwd hoe je de software op de nas gezet hebt. ikzelf heb een synology 212j en een davis Vantage Vue Wireless weerstation met usb datalogger. Ik heb beperkte Linux kennis helaas :-(

mvg
albert
Door Lucas
Dag Albert,

Tsja, dat is een eenvoudige vraag met een niet zo'n eenvoudig antwoord.
Ik programmeer al veertig jaar op verschillende platforms. Sinds kort ben ik gepensioneerd en heb ik een weerstation aangeschaft en wilde ik de uitlezing laten afhandelen door één van mijn Synology Nas'en. En dan kom je uit op Linux programma's dus, waar ik tot dan toe geen ervaring mee had.

De laatste twee maanden heb ik via het internet veel geleerd over de weerstation programma's wfrog en weewx die beiden ondersteuning bieden voor de TFA primus voor Linux. De gebruikte programmataal is Python (ja, de python van de Monthy python TV series).

Beide programma's ondersteunen (uiteraard) ook de Vantage producten van Davis.

Maar waar moet ik beginnen?
Welk programma wil je gaan gebruiken op je Synology?
Wat wil je doen met de weerstation gegevens? Alleen voor jezelf weergeven op een webpagina of meer?

Verdiep je in beide programma's en laat me weten welke de voorkeur heeft.
Ik wil je daarna wel helpen met het installeren op je Synology NAS.

Groet, Luc
Door Lucas
Albert,

Ik heb een beschrijving gemaakt in de categorie Handleidingen.

Zie bericht:
Installatie van progr weewx op een Synology DS

Groet,
Luc
Door Lucas
Zoals beloofd enkele afbeeldingen van de weewx grafieken.
De standaardomgeving ziet er zó uit.

De teksten en labels zijn standaard in het engels, maar zijn via het configuratiebestand vrij te wijzigen.
Bijlagen
weewx_dag_1.jpg
weewx_dag_1.jpg (130.53 KiB) 4873 keer bekeken