Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door SpeedyGJ
Eindelijk na enige tijd sparen komt het er eindelijk van, ik kan binnenkort een weercam kopen :)
Nu heb ik wat lopen rond kijken en zat meteen te kijken naar een dome camera (ptz), nu heb ik begrepen dat grotendeels van de lucht dus niet mee kan pakken omdat je een zwarte rand krijgt, klopt dit?
In dat geval zou ik beter naar 3/4 HD camera's gaan kijken al zal dit weer extra dataverbruik innemen, niet dat ik er last van heb ;)
Maar wat is nu het beste manier om 360 graden in beeld te brengen? Mag in draaiende beweging zijn of in 3/4 camera's iemand enig idee?

Max kosten rond de 300/350 euro.
Door weerstationhoogeloon
Hoi Speedy,

In mijn beleving is een weercam een camerabeeld wat de weersituatie weergeeft op een bepaalde lokatie. Om een duidelijk rustig beeld weer te geven is een vaste camera het beste. Ik denk dat je bezoekers niet gebaat zijn met een 360 graden rondzwiepend en 180 graden kantelend beeld! Een PTZ is leuk om mee te spelen en ideaal voor bewakingsdoeleinden; maar voor weercam zie ik geen toegevoegde waarde.

Het zichtbeeld is uiteraard een groot gedeelte van de lucht met wolkenpartijen, en een gedeelte van wat je ziet van de vaste wereld (horizon met bomen of bebouwing) en altijd gericht op het noorden. Zo valt er geen zonlicht in de camera wat weer verstorend werkt.

Denk ook een beetje aan de privacy van de buren met de keuze van je zichtveld.
Niet iedereen vind het leuk als er continue een camerabeeld van zijn woning op het internet gepubliceerd wordt.

Succes met je keuze!

gr. Remie
Door SpeedyGJ
Aan die gedachte zat ik dus ook al aan te denken. PTZ is natuurlijk erg leuk maar het beperkt het zicht qua in de lucht, dan wordt het dus erg gaan croppen.
Komt eigenlijk op neer dat ik 3 a 4 webcams kan aanschaffen om panorama beeld te krijgen, want ja cam naar het noorden is erg leuk maar aankomende onweersbuien komen meestal vanuit het Z/ZW/W :)

Over dat laatste ben ik wel erg strikt in, ik woon in een grote wijk waar genoeg huizen staan, daarom in mijn regel: Tot het dak en niet verder.
Afbeelding
Zolderramen staan er wel op, mensen zijn hiervan op de hoogte en nemen het hier genoege mee gezien daar nooit gezeten wordt. Hoe het met een panorama zal worden is dus even bekijken.
Dat wordt dus 4X USB kabels + glazen behuizing maken :D
Door weerstationhoogeloon
SpeedyGJ schrijft:
Aan die gedachte zat ik dus ook al aan te denken. PTZ is natuurlijk erg leuk maar het beperkt het zicht qua in de lucht, dan wordt het dus erg gaan croppen.
Komt eigenlijk op neer dat ik 3 a 4 webcams kan aanschaffen om panorama beeld te krijgen, want ja cam naar het noorden is erg leuk maar aankomende onweersbuien komen meestal vanuit het Z/ZW/W :)

Helemaal mee eens, als je aankomende onweersbuien wil laten zien, dan moet je inderdaad panoramabeeld maken. Misschien is dan toch een PTZ handig, maar dan met vaste posities: Noord - Oost - West - Zuid. Dan laat je hem gewoon de hele dag op Noord staan, alleen bij speciale weersituaties naar de windrichting waar dat verschijnsel vandaan komt.
Over dat laatste ben ik wel erg strikt in, ik woon in een grote wijk waar genoeg huizen staan, daarom in mijn regel: Tot het dak en niet verder.
Zolderramen staan er wel op, mensen zijn hiervan op de hoogte en nemen het hier genoege mee gezien daar nooit gezeten wordt. Hoe het met een panorama zal worden is dus even bekijken.

Zoals je beeld nu is ziet het er goed uit. Mooi plaatje voor een weercam, alleen dan op Noord.

gr. Remie
Door SpeedyGJ
Maar hoe ga ik dat voor elkaar krijgen om zoveel mogelijk lucht te laten zien zonder onnodige kosten bij te krijgen? Kan zo'n camera eventueel over de kop geplaatst worden? Of gaat de zon dan een rol spelen door het glas. Want je zit natuurlijk met beperkte zichtbaarheid als je de cam omhoog wilt laten richten.
Mocht het zo zijn dat je de cam over de kop kan hangen dan zou het misschien mogelijk zijn maar goed dat moet eerst uitgezocht worden.

Ben zelf niet tevreden over de cam, ik moet antiflikker uitzetten om geen overbelichting te krijgen, en als de cam tussen donker en licht moet kiezen dan gaat die dus knipperen wat behoorlijk irritant is. Wil niks voor niks een andere camera aanschaffen.

Hoe zit het trouwens met de kijkhoek van de webcams Logitech C910/C920/B910? Zou 3 cams genoeg zijn voor volledige panorama?
Door SpeedyGJ
Momenteel beetje wijzer geworden.
Draaibare cam wordt em voorlopig even niet en 3 cams wordt het ook niet daarvoor zijn de aanschafkosten te hoog gezien ik zelfs 4 moet hebben om een volledig panorama te kunnen maken.
Anyway vanavond de Logitech C920 besteld zal deze morgen wel in huis krijgen en ga hiermee qua kwaliteit stuk op vooruit en met deze cams even als de C910 schijn je zelfs de scherpte nog te kunnen verbeteren mocht dit standaard niet zo zijn maar goed dat is een verhaal voor later ;)
Door ws vreewijk
:) logitech,is een prima keuze heb zelf een pro9000 draaien staat al een jaartje buiten met als behuizing een plastic voorraad doos deze cams zijn veel beter als de oude pro 4000 of 5000 die geven als het donker word nogal wat ruis deze dus niet de c920 ook niet.

Probleem is alleen als je wat afstand moet overbruggen 5 meter gaat 6 meter wilde hij niet meer werken.

Ben benieuwd hoe je hem gaat streamen al een programma op het oog ?????

gr Chris
Door SpeedyGJ
Bedankt voor je reactie.
Qua programma ben ik nog niet helemaal over uit.
Gebruik momenteel Yawcam, voldoet me goed en wil straks mijn actuele weergegevens er ook in zetten en met yawcam is dat dus mogelijk.
Door ws vreewijk
:huh: maar ik zie geen beeld op je site loading staat er:huh:

Ik gebruik webcam cature nadeel is een mms stream en in android zie je dat niet dus das balen

Gr Chris
Door SpeedyGJ
Hmmz het zou gewoon moeten doen, tenminste bij mij zus werkt het wel.
Ben momenteel nog niet toegekomen aan de webcam, waarschijnlijk vanavond en anders wordt het morgen pas.