Algemeen forum ontrent de ontwikkelng, design en hosting van weergerelateerde websites (dit laatste om een beetje on topic te blijven)
Door Mark9012
Beste mensen,

ik wil graag jullie mening als het gaat om zelf je website hosten.

Heb zelf een goede internet verbinding 100/100 glas en merk doordat ik nu blitzortung en Timelapse gebruik mijn data gebruik behoorlijk groeit.

Is het zelf hosten van de website op een webserver een goede optie? of onveilig? of is dit ook goed te beveiligen.
is het tevens mogelijk in combinatie met weather-display dat deze bestanden upload naar een andere pc ipv FTP?

Graag jullie mening.:blush:

Groet,

mark
Door AenG
Ik zat ook in deze situatie maar heb tenslotte niet voor een eigen server gekozen. Het had voor mij teveel nadelen.

- 24/7 stroomverbruik van een server
- Beveiliging
- Het inrichten van een webserver Apache/mysql
- Noodstroomvoorziening

Heb nu bij Antagonist een Alles-in-1 unlimited abonnement met een onbeperkte opslagruimte.

http://www.antagonist.nl/webhosting/

Gr. Geert
Door eMBeZon
AenG schrijft:
Ik zat ook in deze situatie maar heb tenslotte niet voor een eigen server gekozen. Het had voor mij teveel nadelen.

- 24/7 stroomverbruik van een server
- Beveiliging
- Het inrichten van een webserver Apache/mysql
- Noodstroomvoorziening

Gr. Geert

Sluit ik me helemaal bij aan.
Bedenk ook dat de firewall en overige beveiliging bij je thuis het nivo nooit haalt wat een hostingprovider kan bieden.
Software e.d. is het eenvoudigste van alles, je uptime van 24/7 is een heel ander verhaal. Uit hobbyoverwegingen zou je het een keer kunnen proberen :)
Door teesee64
Toch is het goed te doen als je een beetje verstand van zaken hebt.
Op internet zijn er goede tuts te vinden hoe je zoiets aan moet pakken.

Ik draai sinds 2006 een 2 tal servers thuis en ben (afkloppen) nog nooit gehacked.
Wel hackers aanvallen op de servers, maar wel minder in aantal dan wat ik op mijn gehuurde VPS-en voor de kiezen krijg.

Maar zoals gezegd, zorg voor een goede beveiliging en spijker alles dicht wat je niet echt open hoeft te laten.

Groet,
Theo

o ja, en zorg er altijd voor dat al je software op de server van de laatste updates voorzien zijn!!! monitor het verkeer naar en van je server goed zodat je in kunt grijpen als er iets mis dreigt te gaan. Controleer regelmatig (dagelijks) je server logs!
Door fbockstael
Zonder te willen katten hoor, maar een algemeen misverstand lees ik in de vorige posts toch ook weer. Een server is niet per definitie een of andere monsterlijke, energievretend, ijzeren gedrocht in je huis dat per definitie onveilige situaties meebrengt.
Natuurlijk is een professionele provider beter voorzien (hoop ik), maar voor zoiets als een weerstation / website is thuis hosten prima te doen.
De "server" kan een heel minimale computer zijn, zelfs een raspberry pi van 3 Watt.
Het is namelijk niets anders dan het computertje dat een website met gegevens laat zien die uit een database worden ingelezen.
Niks grote bakken, niks energieverbruik van een halve stad, gewoon 3 Watt.
Als je nu al je weergegevens 24/7 upload naar een plaats als HWA of anderszins ga je dat verschil amper merken.

Beveiliging is dan net zo goed een issue. Die wordt er niets anders door dan in het geval je 24/7 upload. De meeste "hack pogingen" zijn gewoon wat scripts en bots die standaard waarden of meest gebruikte inlogcombinaties op je systeem loslaten. Het zijn eigenlijk nooit acutuele pogingen door fysieke personen.

Ik host ook bij een provider waarvan ik weet dat zij zeer goede connecties hebben met het bedrijf waar zij weer ruimte huren. Maar als dat wat betreft de kosten niet meer haalbaar of wenselijk zou zijn, zou ik er geen enkele moeite mee hebben dit thuis te gaan doen. Zeker met een 100/100 verbinding via glasvezel kan dat heel erg goed. De meeste mensen hier zijn daar erg jaloers op denk ik (misschien niet op de prijs die dat maandelijks moet kosten).

Groet,

Franklin