Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Misschien aardig om hier te melden: het is sinds enige tijd mogelijk via Meteohub ook de WDL-"clientraw" bestanden met de actuele weerdata te laten aanmaken en uploaden naar je eigen website. Daarmee is het mogelijk om Weather Display Live te draaien zonder dat de PC aan staat. Uiteraard moet je wel een WDL licentie aanschaffen.
Daarnaast laat ik de Meteohub naar 4 verschillende weernetwerken (wo HWA) actuele weerdata uploaden en voor de eigen website ook nog 29 verschillende weergrafieken. En dat alles zonder tussenkomst van de PC en zuinig (10W), geruisloos en betrouwbaar (slechts 1x in de afgelopen 4 maanden gedurende 2 uur uit de lucht geweest). Ook tijdens de vakantie heeft de Meteohub gewoon zijn werk gedaan.
Ben tot nu toe dus zeer te spreken over de Metohub-oplossing. Ik zie op het forum af en toe discussies langskomen met betrekking tot de frequentie van aanleveren. Wellicht ook eens naar de Meteohub-oplossing kijken?

Meer info over de Meteohub: http://www.meteohub.de/

Ik heb geen aandelen in "Meteohub" maar ben gewoon enthousiast:laugh:.

Groeten,

Frits
Door wslangerak
Hallo Frits,

Dank je voor de tip, kan zeker interessant zijn. Stroomverbruik mag dan geen reden meer zijn om 24/7 online te zijn.

Hoe moeten we dat zien, WD draait in een soort vereenvoudigde console-versie op de Meteohub en genereert/FTP't de clientraw- en andere files?

WDLive zou overigens niet eens hoeven als je niet wilt, want er zijn ook uitgebreide mogelijkheden met clientraw/PHP/Ajax en diverse templates die daarvoor speciaal zijn gemaakt.

Groeten

PS even terzijde, maar ik krijg alleen een wit scherm in FF3 als ik je site bezoek, IE werkt prima
Dank voor jullie reacties,

Ik had zelf nog niet opgemerkt dat de website met Firefox3 niet zou werken! Ik werk namelijk zelf alleen met IE. Wellicht dat er (nog) iets schort in de instelling van MS Publisher. Dat is het (zeer beperkte) programma waarmee ik mijn website heb gemaakt. Ik ben niet zo handig met websites bouwen, dus misschien hebben jullie tips waar de fout zit?

Verder heb ik geen idee hoe de Clientraw-files worden samengesteld door de Meteohub-software. Het is slechts een kwestie van de optie WDL aanvinken in de webinterface van Meteohub, de betreffende sensoren selecteren en daarna worden deze files gegenereerd door de Meteohub en geupload naar de opgegeven locatie. Ik heb dus geen WD licentie hoeven aanschaffen! Natuurlijk wel de WDL licentie aangeschaft.
Overigens is de optie WDL in Meteohub nog in enige mate experimenteel, dus er kunnen nu nog foutjes in zitten. Met iedere update wordt het weer verder verbeterd.

Daarnaast kan de Meteohub ook (evt Ongoing) WSWIN- en/of WD-data exporteren. Ik heb daar geen ervaring mee en gebruik deze opties niet. Webcam wordt niet meer ondersteund door de Meteohub op de NSLU2, maar misschien wel weer op een komende opvolger daarvan.

Groeten,

Frits
Lijkt me wel eens interessant om uit te rekenen wat het verschil in stroomverbruik is tussen een PC in slaapmodus en dat van de Meteohub... dan is het ook snel uit te rekenen wanneer een investering van €70 terugverdiend is. Mij lijkt het dat dat niet in een jaartje gebeurt :)
Maar goed, laten we het meteen eens even uitrekenen:

PC in gebruik verbruikt zo'n 180 W, in idle modus is dat zo'n 100 W. Wat mij betreft pak je het verschil dus tussen idle modus en de 10 W van Meteohub- de andere uren staat de PC aan en betaal je de stroomkosten sowieso. Bij mij thuis zou de PC zo'n 19 uur/dag op idle staan, dus 90W = 0,09kWh = 365 * 19 * 0,09 = 625 kWh = 0,27*625 = €169,- /jaar

Dus in 5 maanden verdien je de Meteohub terug, mist je de PC consequent uitzet als je hem niet gebruikt. Indien je hem in een jaar wil terugverdienen moet je de PC 8 uur per dag idle hebben nu...klinkt dus als een interessante oplossing.

Of maak ik hier een denk- cq rekenfout?
De totale investering bedraagt meer dan de EUR 70,00 die hiervoor worden genoemd:
Kosten Hardware Linksys NSLU2 EUR 70,00
Kosten Hardware USB-stick 2GB of 4GB EUR 30,00
Kosten Software licentie Meteohub EUR 49,00
Totale Investering EUR 149,00
Dus de terugverdientijd zal meer bedragen dan wat hiervoor is berekend (> 5 maanden) op basis van besparing op het energieverbruik. Maar binnen één jaar moet de Meteohub zich wel hebben terugverdiend lijkt me. Nog wel een kanttekening hierbij: Natuurlijk is het niet helemaal eerlijk om de kosten van de licentie voor de Meteohubsoftware mee te rekenen, immers bijvoorbeeld een WD-licentie kost ook al ca EUR 50,00.

Voor mij was de energiebesparing een belangrijke, maar zeker niet de enige overweging om voor de Meteohub te kiezen:
Doordat de Linksys NLSU2 geen koelventilator heeft is deze 100% geluidloos en daardoor zonder overlast in de woonkamer te plaatsen in de buurt van mijn weerstation. Het apparaat(je) is ook erg klein: Iets groter dan een pakje sigaretten, dus gemakkelijk uit het zicht te plaatsen. De bediening gaat via de webinterface.
Door het ontbreken van mechanische onderdelen durf ik het apparaat ook dag en nacht aan te laten staan.
Daarnaast heb ik "minder goede" recensies gelezen over de meegeleverde (Basic) WD-software bij mijn weerstation Oregon Scientific WMR200. Ik werd ook niet super enthousiast van de lay-out van de uitgebreide WD-software voor wat betreft webpresentatie. Meteohub lijkt meer te bieden te hebben in de standaard lay-out, maar als je kennis hebt van het gebruik van XML-data (ik helaas nog niet!) zijn de mogelijkheden eindeloos met je website.
Ik was echter wel fan van de WDL web-lay-out. Nu de Meteohub ook WD-clientraw-files met actuele weerdata kan uploaden voor WDL is de combinatie Meteohub-WDL voor mij ideaal!

Groeten,

Frits