Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door ronny59
Hallo iedereen,

In het proces om een nieuw weerstation aan te schaffen (zie andere thread), vraag ik me af of de reed switch van de windmeter van mijn oude Alecto WS3000 van een speciaal type moet zijn. Die is namelijk stuk en als ik die vervang kan ik misschien nog iemand anders plezier met dit stationnetje, dat voor de rest nog prima werkt.
Met solderen e.d. heb ik geen probleem vanuit mijn 30 jaar ervaring met zelfbouwprojecten als radio-amateur ;) Met reed switchen heb ik echter nog nooit te maken gehad. Zijn die ergens online te bestellen ?

Fijne feestdagen gewenst !

Ronny
Door ws vreewijk
Hi Ronny

Je hebt twee soorten maak of breek.

Ik denk dat je maak moet hebben verder maakt het niet zoveel uit.

probeer ff kort te sluiten met een draadje dan weet je snel genoeg welke je hebben moet.

even kijken dat je hem zoveel mogelijk op dezelfde manier plaatst tov de magneet dus even kijken voor je hem sloopt,zal niet veel uitmaken maar je weet nooit als de magneet wat zwak is .

73's

gr Chris
Door ronny59
Bedankt voor je reactie, Chris. Ik heb het voorheen al een bekeken en in het glazen buisje zie je inderdaad twee contacten die los van elkaar staan (dus het zal dan wel een 'maak' zijn, vermoed ik). In feite kan ik met proberen niks verkeerd doen, het werkt nu ook niet en het zou enkel dienen om iemand anders, die nog geen weerstation heeft, een plezier te doen. En dan is het natuurlijk wel prettiger als alles werkt, nietwaar ;)

73s (ben je ook een ham-operator ?)

Ronny (ON4CAY, maar sinds een 6-tal jaren niet meer actief)
Door ws vreewijk
Ja in ruste de apparatuur staat ingepakt.

Gewoon even kort sluiten over de reed contacten en erop blijven houden alsie hem meet is het maak anders bij verbreken dan weet je dat het breek is.

Ik ga ervan uit dat het maak is.

Even proberen en je weet gelijk of het de reed is.

Gr Chris
Door ronny59
Ook hier 'in ruste' zoals je zo mooi uitdrukt :) Voorheen erg actief geweest, vooral in CW (zowat alle banden) en digitale modes (op de hogere banden).

Vandaag regent het hier constant, dus ik ga wachten om het hele ding van het dak af te halen en eens uit te meten. Het is niet dringend, dus.

Bedankt voor de reactie !

Ronny
Door ronny59
Raar maar waar : vanmorgen werkte de windmeter ineens weer... Kan het zijn dat die reed switch terug 'los' is gekomen ? Ik denk aan een analogie met een relais, dat ook al eens van tijd tot tijd kan blijven 'plakken' om dan daarna weer perfect te werken. Maar ik begrijp niet goed de werking van een reed switch, daarom ben ik niet zeker of ik die analogie mag maken.

Groeten,

Ronny
Door ronny59
Pringelz schrijft:
Hehe dat is eigenaardig, eens zien of hij blijft werken nu!
Hier even snel de info van een reed contact
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reed-contact

Inderdaad, ik had ook niet verwacht dat die ineens terug zou werken :) Afwachten nu of het zo blijft.

Bedankt voor de link, ik ga het eens grondig nalezen en zo heb ik ook weeral iets bijgeleerd !

Groeten,

Ronny
Door ronny59
Het blijft raar doen, soms werkt de anemometer ineens weer terug en wat later weer niet meer... Ik begin te vermoeden dat er een probleem is met de kabel ipv de reed switch. Is dat een gewone telefoonkabel (daar heb ik er nog wel wat van liggen).

mvg

Ronny