Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door jacg
nitrx schrijft:
akatar schrijft:
even voor mijn beeldvorming

waarom een no-ip domein terwijl een eigen domein naam nog geen 5 euro per jaar kost?

Mijn webcam heb ik op mijn eigen pc gehost anders moet ik veel teveel uploaden.

Dat is een antwoord dat totaal niet met de vraag te maken heeft!

Een domein heeft NIETS te maken met waar iets gehost wordt.

Je maakt gewoon in je dns beheer een A record aan, verwijst deze naar een leuke hostnaam ( stream.domein.nl) en hangt daar het ip nummer van je webcam aan.

Heb je alles in eigen beheer, en kun je snel schakelen.

Groeten,

Jacco
Door nitrx
jacg schrijft:

Je maakt gewoon in je dns beheer een A record aan, verwijst deze naar een leuke hostnaam ( stream.domein.nl) en hangt daar het ip nummer van je webcam aan.

Groeten,

Jacco

Wist niet dat je boos werd :unsure:
Door wvdkuil
akatar schrijft:
even voor mijn beeldvorming

waarom een no-ip domein terwijl een eigen domein naam nog geen 5 euro per jaar kost?

In veel thuis- situaties heb je geen echt vast IP adres.
Dus als je thuis iets wilt adresseren via een "www.mijnmooienaam.nl" adres dan moet je de volgende stappen doen.
1.Een mooie naam reserveren, kost vaak niet veel, kan overal bij een "name" provider.
2.De DNS updaten als de provider voor je huis aansluiting het ip adres verandert.

Bij dynamische adressen hier in Belgie gebeurt dat frequent. Maar zelfs bij "semi-vaste" kabelnet adressen gebeurt het als er aan het netwerk gewerkt wordt. Daar heb je voor je eigen uitgaande verkeer geen last van. Maar de gebruikers die gewend zijn via "www.mijnmooienaam.nl" iets op jouw server te bekijken hebben dan even geen verbinding totdat je zelf bij je "name" provider de DNS records hebt aangepast.

En inderdaad zo'n adres verandering gebeurt natuurlijk als je zelf ergens ver weg op vakantie bent.

Al jaren zijn daar dyndns.org, noip.org en anderen, die vaak al in je modem controleren of het externe ip-adres is veranderd en dan onmiddelijk zonder jouw tussenkomst de DNS records aan passen.

Dus ja, je kan het ook allemaal zelf, maar bij echte dynamische adressen, zoals hier in BE, is dat te lastig. Een klein programmatje 24/24 uur, of een weer-programma, of een modem met ingebouwde dynamic ip update is dan een veel handiger oplossing.

===

En dan is er nog de tweede, zeker zo belangrijke reden.
Hier in BE laat Telenet (kabel provider) je NIET toe om de normale poorten te gebruiken.
Dus geen poort 80 voor WWW en 21 voor FTP enzovoort.
Dat mag niet bij de normale "thuis" contracten. Ook daar komt een dyndns of noip weer goed van pas.
Zij vertalen niet alleen "www.mijnmooienaam.nl" ==> "123.444.555.666" jouw externe dynamische ip adres, maar zij vertalen ook de poorten. Als je niets achter www.mijnmooienaam.nl staat daar eigenlijk"123.444.555.666:80" En voor jouw situatie maken ze dan dan van "www.mijnmooienaam.nl" ==> "123.444.555.666:8080"
Dat mag wel van Telenet, je eigen thuisserver is dus gewoon bereikbaar onder "www.mijnmooienaam.nl" en in je modem wordt die ":8080" netjes omgezet naar wat in je eigen netwerk nodig is.

Verandert het dynamische adres, geen probleem de noip en dyndns servers passen dat onmiddellijk aan.
En de Telenet bepalingen dat je "GEEN eigen servers" mag draaien worden netjes omzeild.

Wim
Door akatar
je hoeft het mij niet uit te leggen,
ik heb zelf een aantal domeinen waar ook een aantal naar mijn eigen server thuis verwijzen.

was alleen benieuwd waarom iemand zoveel moeite doet voor een vaag.noip.com terwijl je voor 5 euro het netjes voor elkaar hebt
Door jacg
nitrx schrijft:
jacg schrijft:

Groeten,

Jacco

Wist niet dat je boos werd :unsure:

Oeps als je mijn reactie als boos ziet, mijn excuses, was zeker niet de bedoeling.:blush:

Ik vroeg me hetzelfde af als akatar, waarom zoveel moeite als je de tools al hebt.
Dat was alles.