Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door SpeedyGJ
Kun je niet gewoon die anemometer behuizing gebruiken voor de iss? Is ook nog eens handiger in gebruik :p
Door nolversteeg
Hoi Gerrit Jan,

Dat kan, alleen zou ik niet weten waar je die vandaan zou moeten halen als los kastje. die zijn wel iets gebruiksvriendelijker, voor de regenmeter, omdat het deurtje simpel open gaat in vergelijking met de schuif.

Gr Nol
Door SpeedyGJ
Dat is inderdaad een goeie vraag.
Ik vind het schuifgedeelte maar erg irri, gelukkig hoef je er niet elke dag in te kijken.
Door petergroeneveld
Hallo,

Heeft iemand al eens de binnenkant van de temp/humidity sensorkamer schoongemaakt?
Hij is denk ik niet verder meer te demonteren.
Nadat ik alle onderdelen, voor het eerst na 7 jaar gebruik uit elkaar had gehaald, zag ik pas dat alles erg vervuild was van binnen.

Kunnen de schotels in de vaatwasmachine?
Kun je de verweerde buitenkant van o.a. schotels schoon krijgen met kunststof reinigers die ook voor auto's gebruikt worden?
Meer schoonmaak/onderhoud tips zijn van harte welkom.

Groeten,
Peter.
Bijlagen
sensorkamer.jpg
sensorkamer.jpg (73.96 KiB) 3873 keer bekeken
Door petergroeneveld
Ook het zeefje van de temp/humidity sensor zat bijna dicht met stof.

Bijlagen
temphum_sensor.jpg
temphum_sensor.jpg (78.23 KiB) 3873 keer bekeken
Door petergroeneveld
De fan zat vast door vervuiling van allerlei insecten en stof er zaten zelfs nog enkele levende wespen in de sensorkamer.
Heb de fan getest hij doet het gelukkig nog.

Bijlagen
fan-06ef48335e82d9ae86604c48ef8a6d9c.jpg
fan-06ef48335e82d9ae86604c48ef8a6d9c.jpg (64.14 KiB) 3873 keer bekeken
Door SpeedyGJ
Buitenkant van de schotels maak ik regelmatig schoon om groene aanslag te voorkomen. Gewoon even vochtig doekje overheen en klaar.

2X per jaar maak ik het hele weerstation schoon dus ik kom regelmatig beesten en viezigheid tegen.
Het nadeel met dit ventilatiesysteem dat het net als koelers voor de PC een hoop stof aantrekt en dus het spul sneller vies wordt dan een normale schotel hut.

Ik zou ze niet in de vaat doen, je weet niet wat er kan gebeuren.
Gewoon vochtige doekjes pakken, ik heb hiervoor babydoekjes gebruikt, werkt prima genoeg! Daarna omspoelen met water en droog maken en alles weer installeren :)

Werkt niet alleen sneller, maar weet je ook gelijk dat alles goed schoon is :)
Binnenkort mijn station voor een winterbeurt, want ja in de winter is het lastiger om het dak op te klimmen met sneeuw/ijs ;)
Door Overijse
petergroeneveld schrijft:
De fan zat vast door vervuiling van allerlei insecten en stof er zaten zelfs nog enkele levende wespen in de sensorkamer.
Heb de fan getest hij doet het gelukkig nog.

Waaaattt nog steeds eerste fan na 7 jaar en doet het nog ???
Meer geluk dan hier dan, zit aan de 3de op 2 jaar tijd.

Ook hier 2 x per jaar alles uit elkaar om te poetsen.

Schotels in een sopje met zachte doek poetsen en buiten laten drogen. Sensorkamer is zachte doek doortrekken en indien te vuil kan oude tandenborstel ook wel eens helpen om in de hoekjes te raken.
Door petergroeneveld
Heren bedankt voor jullie tips. Heb alles goed schoon gekregen met een vochtige doek en een sopje. De sensorkamer is wel moeilijk schoon te krijgen maar ik zoek nog naar een betere oplossing hiervoor. Zal in de toekomst proberen om 1 tot 2x per jaar de schoonmaakactie te herhalen.

@ Overijse, sneu voor je al de derde fan in 2 jaar tijd. Hopelijk nog garantie erop gehad.

Wel heb ik vandaag de temp/humidity sensor moeten vervangen omdat hij al enkele weken met grote regelmaat geen data op de console liet zien. Zelfs na de schoonmaakbeurt kwam ook hier geen verandering in zoals ik wel verwachte. De nieuwe doet het uitstekend :)

Bijlagen
temphum_sensor2.jpg
temphum_sensor2.jpg (58.79 KiB) 3873 keer bekeken