Algemeen forum voor discussie over de website
Door Wietse
Hallo allemaal,

Wat vinden jullie ervan? Op welke tijd moet de nieuwe dag beginnen en de waardes van de gemeten waarde weer gereset zijn?

Dit is het volgens de VWK:
Onze metingen willen we - overeenstemmend met wat gebruikelijk is binnen de Wereld Meteorologische Organisatie - om 18 GMT doen. Dit is in Nederland 19 uur lokale tijd (20 uur zomertijd). Alle metingen zijn om 19 uur lokale tijd. Let op: gemeten verschijnselen na dit tijdstip worden toegeschreven aan de volgende dag.

Ik zelf meet ook volgens de richtlijnen van de VWK.
Echter resetten ook weerstations zijn data pas 's nachts om middernacht.

Is het misschien mogelijk dat we een richtlijn aanhouden?
Dit is namelijk ook een stuk nauwkeuriger voor de extremen op de homepage.

Met vriendelijke groet,
Wietse.
Door weerzoetermeer
Ook hier loopt de dag van 0.00 tot 23.59 uur. Persoonlijk ben ik zeker niet van plan om dat te gaan veranderen. Ik geef mijn gegevens ook aan VWK, per uitzondering volgens hun richtlijnen. Wellicht gaat Luc de data van de stations nog eens in een eigen database verzamelen zodat HWA de reset tijden kan bepalen. Wellicht leuk om hier dan tegen die tijd een poll aan te wijden.

Gr.
Thierry van Wijland
Hallo mede weer amateur's,

Ik heb eens ergens gelezen dat dit komt door de manier van meten.
Nu hebben we meer digitaal en die kun je gemakkelijk om 00.00 laten resetten.

vroeger toen alles met de hand werdt gemeeten en nu bij de meteo station's ook nog, werdt dit dus op een tijd stip gedaan waar je nog op normale tijden iets kunt uitlezen.
Niet iedereen gaat om 00.00 uur naar buiten om alle data uit te lezen van de analoge meet apparatuur.
Daarom hebben ze in die tijd toen gekozen voor die tijd.
Volgens mij werken alle pro weer station's op die tijd, maar dat durf ik geen 100% te zeggen.

Maar dit heb ik dus gelezen, of dit echt zo is komen we misschiens achter door dit topic.

Volgens mij zullen vwk en ook de knmi altijd met deze tijden blijven werken.
Door Meteo Simpelveld
Goedemiddag,

Ok wij resetten om middernacht en werken niet met de landelijke tijden waar o.a. K.N.M.I./K.M.I. en V.W.K. mee werken.
De reden hiervoor is dat ook wij vinden dat deze manier van werken achterhaald is en een dag begint om 0:00 uur en eindigd om middernacht.

Groet Bert
Weer hetzelfde verhaal als waar inmiddels al zo vaak over gediscussieerd is hier op HWA (zoek in het archief!!).

Zal het nog eenmaal zeggen 20:00 - 20:00 uur meet ik en dat noteer ik ook. 24:00 - 24:00 uur telt bij mij niet, ook niet in mijn archieven. Uitleg: zie andere topics die er al over hebben gelopen.

Goedenacht, Wilber.
Door Meteo Simpelveld
wthus schrijft:
Weer hetzelfde verhaal als waar inmiddels al zo vaak over gediscussieerd is hier op HWA (zoek in het archief!!).

Zal het nog eenmaal zeggen 20:00 - 20:00 uur meet ik en dat noteer ik ook. 24:00 - 24:00 uur telt bij mij niet, ook niet in mijn archieven. Uitleg: zie andere topics die er al over hebben gelopen.

Goedenacht, Wilber.

Goedemiddag Wilbert,
Het klopt dat het onderwerp al vaker aan de orde is geweest, en het klopt ook dat hier verschillende meningen over zijn.
Ok heb op een vraag gereageerd hoe ik meet en dat is anders als bijvoorbeeld bij jou.
Ik heb de stelregel dat jouw manier van meten achterhaald is en zeker wanneer je ook nog rekening moet houden met zomer en wintertijd.
We hebben de mogelijk om daadwerkelijk op etmaal te meten waarom zouden we het dan niet doen.

Groet Bert
Meteo Simpelveld schrijft:
wthus schrijft:

Goedenacht, Wilber.

We hebben de mogelijk om daadwerkelijk op etmaal te meten waarom zouden we het dan niet doen.

Groet Bert

Omdat ik niet om middernacht mijn meters ga aflezen en ook weinig zin heb om bij middernacht de website te updaten. Ik hou net als de rest die dat wel doen de 18uurs (UTC) regel aan