Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Erwin Lankheet
Het Davis Vantage PRO2 basisstation is via een USB datalogger aangesloten op een windowsXP en werkte 1.5jaar perfect.

Sinds enkele maanden stopt de USB connectie ermee (Lost USB connection)
Door nu de USB stekker uit de PC te halen, even wachten en weer aansluiten is de
USB connectie weer terug. De PC resetten heeft hetzelfde effect.
Dan werkt alles twee dagen weer perfect waarna de USB connectie weer uitvalt rond 12:30 uur.

Het valt mij op dat na ongeveer 48 uur de USB connectie ermee stopt en dan altijd tussen 12:25 - 12:45 uur. Het weerstation is net 2 jaar oud en in de windows datalogging niets kunnen vinden.

Stap voor stap het een en ander uitgesloten maar het effect blijft.
Waaronder:
- Automatisch winxp update uitgeschakeld
- Virus scanner verwijdert.
- Geen internet klok update
- Geen powersave instelling voor USB, scherm etc.
- Geen enkel ander USB device aangesloten op de PC.

Er is verder geen sprake van spanningsuitval, de PC is aangesloten op een UPS.
Er liggen ook geen mobieltjes of DEC telefoons in de buurt. Ook zijn er geen luidspreker boxen in de buurt.

Weet iemand misschien wat er aan de hand kan zijn ?
En mooier is: hoe op te lossen.
Door T.J.
Hallo.

Kijk eens op http://pc-en-internet.infonu.nl/tutoria ... at-nu.html
Of anders: http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=73401

Heb je al eens met een USB 2.0 hub ertussen geprobeerd?

Mocht niks helpen, heb je een paar maanden geleden ook een windows update gedaan toevallig?
(XP wordt niet meer door MicroSoft ondersteund!)

Zo ja, dan proberen om via herstel de pc naar een eerder moment terug te zetten.

Ikzelf ondervond op mijn Windows7 laptop veel problemen door de updates van MS, dus besloten om deze niet meer te doen.

Succes.

PS. mocht niets helpen, dan kan het ook aan je USB datalogger liggen, al eens op een andere pc geprobeerd?
Door Erwin Lankheet
Bedankt voor jouw reactie ik zal de links eens bekijken.

De laatste windows updates waren van Defender. Laatste XP updates waren van april dit jaar. Het blijft vreemd de 48 uurs termijn kan hier niets over terug vinden mbt. windows of software pakketten.

Zelf de site:
http://athena.trixology.com/index.php?topic=711.0
http://wiki.trixology.com/index.php/Davis
bekeken hier raad Davis af om een USB hub te gebruiken maar ik zal het eens overwegen.

Net de Power adapter aangesloten op de UPS en wat blijkt. Lost USB connection.
USB stekker uit en weer in en verhip de connectie is weer terug.
Dit is wel een aandachtspunt. Nu even enkele dagen afwachten.
Door Erwin Lankheet
Dag Frans,

Windows XP gebruik ik al vanaf 2008. Weinig problemen mee gehad.
Na 4 jaar begonnen er problemen met een Oregon deze twee jaar geleden vervangen door
de Davis.
Ben nu wel benieuwd welke problemen jij met XP hebt gehad ?

Zoals ik eigenlijk verwachte had het aansluiten van de adapter op de UPS niet
het gewenste effect. Vanmiddag rond 12:26 uur weer lost connection.
USB stekker eruit en weer terug geplaatst connectie weer hersteld.
Mijn verdenkingen gaan nu toch naar een software euvel. Tja maar welke ?

Nu Windows Defender verwijdert van het betreffende Windows XP systeem en de USB connector aan de voorkant van de PC gemonteerd. Maak nu gebruik van een ander chipset.
Ik weet het twee wijzigingen maar ik hou jullie op de hoogte.

Misschien over enkele dagen de volgende stappen:
Davis Vantage PRO2 alleen op batterijen laten werken.
CCleaner een keer runnen
Contact opnemen met Davis support.
Door Snarf2000
Hoi Erwin.

Davis zal je waarschijnlijk vertellen dat Windows XP niet meer ondersteunt word en zal je daar ook niet mee helpen ben ik bang.

Ik heb destijds met XP heel veel van deze zelfde ongein gehad.
Vastlopers van WD, Lost USB connections en zo.
Maar ook data kwijt door het spontaan crashen van WD.

Nadat ik in 2009 op een BÈTA versie van Windows 7 ben gaan draaien zijn voor mij alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Later natuurlijk op de officiële release.
Wat een opluchting.
De enige keren dat mijn weercomputer opnieuw op moet starten is na de "handmatige" Windows updates.
Handmatig om controle te houden op de reboot tijden en om er ook bij te zijn om eventueel in te kunnen grijpen als er na de updates iets misgaat.

Als je een pc hebt met 2 Gb intern geheugen en zo'n 2 Ghz processor, kun je met gemak windows 7 draaien icm je weersoftware.

Grt Frans
Door Erwin Lankheet
Mijne heren bedankt voor de vele bruikbare tips daar kom ik verder mee.

Optie naar windows7 wil ik eigenlijk als laatste uitvoeren. Zelf ben ik programmeur en dan wil je graag weten wat de oorzaak is en belangrijker de oplossing.

De laatste driver versie van USB naar Serial converter wordt gebruikt dus ik verwacht eigenlijk dat het niet hier aan ligt maar je weet maar nooit.

Vanmiddag weer lost connection rond 12:29 uur. PC maar eens gereset en probleem was weer verholpen.

Ik kreeg een tip binnen om een register cleaning uit te voeren met Tuneup programma.
Tuneup programma van AVG gedownload via http://www.tuneup-software.nl/ en gestart.
Gevonden 787 register problemen en 74 defecte koppelingen. Deze hersteld en de PC gereset. Ben benieuwd wat morgen het resultaat is.
Ik hou jullie op de hoogte.

De nog te volgen stappen bij herhaling van de lost connection uitdaging :unsure:
- Davis Vantage PRO2 alleen op batterijen laten werken.
Een tip binnen gekregen dat de energieleverancier wel eens signalen op het
elektriciteit net plaats wat het Davis basisstation niet zo fijn vindt.
Ook de kerstverlichting wil nog wel eens stoorsignalen geven op het net maar dat
is hier niet van toepassing.
- Een RS232 datalogger toe passen ipv. de USB versie.
- Over naar een nieuw fanless PC met windows7.

Het begint al een aardige soap te worden.
Alle tips zijn nog steeds welkom.