Discussie forum over weatherlink software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door tjabine
Hallo allemaal een vraagje.

Ik heb gezien dat de bij de upload van het bestand (openweer data) voor deze site.(mijn weerstation)
De wind kracht in bft berekent wordt met mijn wind gegevens in km/uur.
Ik weet dat weatherlink dat niet doet!
Ik zou dat wel graag op mijn website willen hebben, is daar een programma voor?
(zie hieronder middelste regel)

Bedankt voor de reacties.

---------------------------------------------------------------------------
Windsnelheid en -richting 0.0 km/uur uit WNW
Windkracht 0 bft - Windstil
Maximale windsnelheid 29.0 km/uur om 00:33
---------------------------------------------------------------------------
Door tjabine
Ok, datis mooi.

Maar ik heb totaal geen verstand van html enz.
Heb je misschien een gebruiksklaar voorbeeld?
Dat zou mooi zijn, kan ik hem zelf veranderen.

Groetjes Ron.
Door SpeedyGJ
Zelf heb ik ook geen verstand van PHP of zo maar is dit ook mogelijk in Ajax script? Ben druk bezig om de vernieuwde website in de lucht te gooien maar wil het eerlijk gezegt nog niet vrij geven voor publiek omdat er nog te veel fouten in zitten :)
Door mavlo77
Ron: mijn mailadres wordt plots gereject door je mailserver :(... Ik kan je dus niet persoonlijk mailen, en ook niet je bericht beantwoorden.

Dan maar even hier.

Je kunt bv dit gebruiken (PHP):

$rainrate = "";
$highrainrate = "";
$highrainratetime = "";
$windavg10 = "";
$windavg10station = "";
$dagregen = "";
$maandregen = "";
$windstoot = "";
$windstoottijd = "";
$windnu = "";
$windnupiek = "";
$stationtijd = "";
$stationdatum = "";
$zonop = "";
$zononder = "";
$vochtigheid = "";
$temperatuur = "";
$temperatuurlo = "";
$temperatuurhi = "";
$temperatuurlotime = "";
$temperatuurhitime = "";
$dauwpunt = "";
$barometer = "";
$barometerlo = "";
$barometerhi = "";
$winddegrees = "";
$winddirectione = "";
$winddirection = str_replace ( array("S", "E") , array("Z" , "O") , $winddirectione );

// Beaufortomrekening
$BF = round( pow( (floatval($windavg10) / 3.6 ) / 0.836,(2 / 3) ) );

//Wolkenbasis in meters volgens formule
$wolkenbasis = ($temperatuur - $dauwpunt) * 120;

echo "

Actuele gegevens:

";

echo "Temperatuur = " . $temperatuur . " C
";
echo "Luchtdruk = " . $barometer . "hPa
";

echo "Windsnelheid over 10 minuten = " . $windavg10 . "km/u, " . $BF . " Bft.
";

?>

Het verschil is dat Javascript bij de client wordt uitgevoerd (client side). Echter steeds meer mensen hebben java uit staan, dan zien mensen dus niks. Kun je wel zeggen dat ze het dan maar aan moeten zeggen, maar goed tegenwoordig met zelfs internet op mobiele telefoons wordt het langzaam wel onhandiger om dit soort client side scripten te gebruiken omdat het resultaat dus afhankelijk is van de browser van de kijker.

PHP doet het heel anders. Die voert het script uit op de server. De kijker kan dus nooit de code zien (ook een voordeel soms). Het PHP script wordt uitgevoerd, en alleen het resultaat wordt naar de browser van de bezoeker gestuurd.

Let wel op dat je deze file laat uitvoeren naar naam.php en niet htm(l). Anders werkt het niet. Verder moet je de file uploaden naar een server en hem ook via die weg raadplegen om het resultaat te zien. Als je gewoon de file via je explorer lokaal bekijkt, dan krijg je alleen de broncode te zien.

Even korte uitleg bij de PHP. Voor de
Daarna zie je de $BF= regel, dat is dus de echte officiele formule.
Via deze weg kun je ook andere dingetjes doen als de wolkenbasis uitrekenen.

Je ziet dat de webpagina opgebouwd wordt door echo"html code" . Je schrijft dus echt de pagina met een script. Overigens kun je tussentijds de PHP altijd afbreken met ?> en dan weer een stuk normaal HTML (bv tabel met grafieken), en later weer via
In deze regel plot ik de windsnelheid en de Beaufortwaarde erachter
echo "Windsnelheid over 10 minuten = " . $windavg10 . "km/u, " . $BF . " Bft.
";

Ik denk dat je een keuze moet maken wat je handig lijkt. Ik vind PHP een handigere taal omdat je niet gebonden bent aan beveiligingsbeperkingen van de gebruiker. Als je later met bestanden moet gaan werken of in een database, dan kun je dat naadloos met PHP doen. Je kunt eigenlijk alles doen wat je wilt omdat het toch op je eigen server is.
Door jgdekker
Weatherlink 582 werkt prima, mis alleen een Nederlandse taal module in het Weatherlink programma Weet iemand of dit beschikbaar is en zo ja waar kan ik dit vinden.
Verder heb ik Weatherlink met data logger 6510USB Om ook als computer uit staat constant aan lijn te blijven met het weer station neem ik aan dat je een andere data logger moet hebben. Klopt dit of is er wel een manier met het huidig systeem. Ga via de kabel op internet
Hoor gaarne
m.vr.gr. Jack Dekker - jgdekker@gmail.com
Door Meteo Simpelveld
jgdekker schrijft:
Weatherlink 582 werkt prima, mis alleen een Nederlandse taal module in het Weatherlink programma Weet iemand of dit beschikbaar is en zo ja waar kan ik dit vinden.
Verder heb ik Weatherlink met data logger 6510USB Om ook als computer uit staat constant aan lijn te blijven met het weer station neem ik aan dat je een andere data logger moet hebben. Klopt dit of is er wel een manier met het huidig systeem. Ga via de kabel op internet
Hoor gaarne
m.vr.gr. Jack Dekker - jgdekker@gmail.com

Goedemiddag Jack,
Op je eerste vraag is het antwoord Nee er is geen Nederlandse versie.
Op vraag 2 bij de standaard datalogger kan je gerust de computer ofline hebben en wanneer je Weatherlink opstart kun je de gegevens binnenhalen.
Het ligt eraan welke tijdsinterval je gebruikt.
Ik werk met 5 minuten en heb de computer soms langer dan 24 uur uit.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Bert