Reactie op de samenwerking met MC.
Allereerst stel ik het op prijs te vermelden dat ik HWA een warm hart toedraag en de inspanningen van Luc zeer waardeer. Hij heeft een site opgezet die beantwoord aan de wensen van velen. De wens je hobby uit te dragen ieder op zijn eigen niveau.
Dan de “samenwerkingsovereenkomst” die ons ter beoordeling is voor gelegd. Mijn persoonlijke mening is dat er geen sprake is van samenwerking maar van een gewiekste zakelijke overeenkomst waarbij dient te worden opgemerkt dat deze wel eenzijdig is. Begrijp me goed ik ben niet per definitie tegen een samenwerking met MC echter bij samenwerking moet de weegschaal wel ongeveer in het midden staan en dat vind ik toch niet op dit moment.
Voorts zou ik de constructie graag anders zien mede gezien de eventuele juridische consequenties. Een voorstel hiervoor zou kunnen zijn dat de aanmeldprocedure anders moet. Laat een weerwaarnemer, zichzelf aanmelden via dezelfde procedure als nu de afmeld procedure word voorgesteld, laat de weerwaarnemer de voorwaarden goedkeuren en stuur een bevestigings e-mail naar de betrokken weerwaarnemer, ter verificatie en bevestiging.
Als je kijkt op het forum is de tendens dat over het algemeen de MOS-verwachting niet een hoogvlieger is. Ook de 20% korting wordt in het algemeen niet zo geapprecieerd. Wat moet een bezoeker van
www.weer.nl daarna nog zoeken op HWA ?
Nee, dan de andere kant van de weegschaal : het vergroten van de naamsbekendheid van MC, het vrijwel kosteloos krijgen van een groot waarnemers bestand, het zonder meer verkrijgen van omzet vermeerdering voor MC. Natuurlijk worden onze gegevens verkocht door MC ze worden ook gebruikt om regionaal het
( betaalde ) weerpraatje te complementeren.
En dan de discussie over het van het www afhalen van (weer) gegevens. Natuurlijk is een goed onderlegde software weerwaarnemer in staat om deze gegevens van het net te halen echter begrijp me goed dat is strafbaar en illegaal. Hier zal ik sowieso niet aan meewerken en is derhalve voor mij geen argument. De overheidsinstanties gaan hier steeds meer opletten en volgens mij, terecht.
Resumerend concludeer ik en stel ik vast dat de onderhavige overeenkomst naar mijn mening toch wel enige veranderingen dient te ondergaan. De aanmeldprocedure dient te worden veranderd en de “beloning“ voor de weerwaarnemer dient te worden herzien. Ook is de reactie termijn toch wel heel erg kort door de bocht, er is maanden aan gewerkt en nu dient de weerwaarnemer maar binnen een paar weken te reageren. Van de drie partijen komt de weerwaarnemer hier het meest bekaaid af terwijl het wel draait om zijn vergaarde gegevens. In het verleden gedane verzoeken van diverse weerwaarnemers om van MC wat gratis diensten te krijgen is altijd afgewezen dan wel tegen een niet te kleine vergoeding geleverd.
Tot slot een verzoek aan de collega weerwaarnemer’s, blijf je positief opstellen t.o.v. MC, de overeenstemming zal er , zij het in een gewijzigde vorm, toch wel komen. En laten we eens ophouden met dat schoolmeestertje spelen en de collega’s neer te sabelen met kreten als kinderachtig etc. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
In de hoop dat er toch nog enige wijzigen zullen worden doorgevoerd wens ik een ieder veel genot van zijn of haar hobby.
Met collegiale groet,
Bert J. van Bergen.