Algemeen forum voor discussie over de website
Hetweeractueel.nl en Meteo Consult hebben een samenwerking opgezet.

Er is een uitgebreide discussie over deze samenwerking onder de volgende link: samenwerking HWA tussen Meteo Consult

De belangrijkste reacties van Hetweeractueel.nl en Meteo Consult zijn hier nogeens bij elkaar gezet. Dit heb ik gedaan zodat nieuwkomers op het forum sneller een beeld kunnen vormen van de inhoud van de samenwerking.

Dit topic blijft gesloten voor discussie. Discussie over de samenwerking blijft mogelijk op bovengenoemd topic.

Eerste bericht Hetweeractueel.nl op 24 april 2008:
Beste weeramateurs,

Het succes van hetweeractueel.nl is niet onopgemerkt gebleven. Zo is er deze maand volop aandacht in de media. In de PC Consument nummer 4 van mei staat een uitgebreid artikel over "Het weer actueel". Een verkorte versie van dit artikel staat in de PC Plus die nu in de kiosk verkrijgbaar is. Volgende week komt er een ander artikel in Computer idee.

Behalve deze media aandacht, heeft ook Meteo Consult onze site gevonden. Meteo Consult zou graag van onze data gebruik willen maken. Uiteraard wil ik daarvoor eerst de mening van jullie als weeramateurs horen. Ik wil niet voor jullie beslissen of we als "Het weer actueel" de data doorgeven aan Meteo Consult. Na enkele zeer positieve gesprekken met Meteo Consult, zie ik als weeramateur een win-win situatie in een samenwerking. We hebben dan ook gezamenlijk een brief opgesteld over een mogelijk samenwerking. (zie bijlage).

Wij horen graag jullie reactie. Dat kan in een reactie op dit topic of indien de reactie persoonlijk is per email.

Eventueel kunnen we met een groep weeramateurs, gezamenlijk met Meteo Consult, onze gedachten uitwisselen. Indien je hier behoefte aan hebt, dan horen we dat graag.

Luc

Reactie Meteo Consult op 25 april 2008
este allemaal,

Met aandacht heb ik de vele reacties op de posting van Luc gelezen.
Hopelijk lukt het om met de volgende puntsgewijze items voldoende in te gaan op jullie vragen en opmerkingen.

- De weergegevens zullen op www.weer.nl vrij beschikbaar zijn. Daar zullen we ook niet te veel presenteren en met een link naar jullie site zodat de bezoekers ook op www.hetweeractueel.nl gaan en blijven kijken. Die blijft ook gewoon als open website bestaan. Op het Weerkanaal kunnen we verwijzen naar de site. Ook dat zullen we met Luc verder vormgeven.

- We hebben er geen probleem mee als zo’n MOS-verwachting (alleen) op jullie eigen websites wordt gepresenteerd. We willen wel graag voorkomen dat deze verwachtingen op andere websites zomaar opduiken en daarom lijkt het een goed idee in de presentatie van deze verwachting iets op te nemen over de samenwerking van Meteo Consult en Hetweeractueel. Daar zullen we met Luc verder vorm aan geven.

- Directe inkomsten haalt Meteo Consult niet uit deze data. We kunnen iets extra’s bieden op het Weerkanaal en op de site, maar daar staan geen extra inkomsten tegenover. Dit is met Luc vooraf besproken. Mochten we mogelijkheden zien om de data tegen betaling te verkopen, dan zal dat altijd in overleg gaan met Luc en de deelnemers. Die rechten hebben we met deze samenwerking niet. Als we mogelijkheden zien, dan zal dat in goed overleg met Luc en jullie besproken worden. Op betaalsites zoals meteo24 komt de data ook niet.

- We spreken met Luc over een evt. onkostenvergoeding voor het beheer wat hij doet om het netwerk uit te breiden en te onderhouden.

Bij deze een goed en voorjaarsachtig weekend gewenst!

Coen Verrijn Stuart (Meteo Consult)

Reactie Hetweeractueel.nl op 17 juli 2008
Beste weeramateurs,

Het heeft even geduurd maar we zijn vandaag tot een mondeling principe akkoord gekomen over de samenwerking tussen Hetweeractueel.nl en Meteo Consult!!

:woohoo: :woohoo: :woohoo:

Het principe akkoord moet nu worden uitgewerkt in een definitief voorstel/samenwerkingsovereenkomst. Dit voorstel sturen we naar alle weerstations die hun data publiceren op www.hetweeractueel.nl. Via een speciale module op deze website kan de deelnemer dan aangeven of hij mee wil doen met deze overeenkomst.

Er wordt GEEN data doorgestuurd van weerstations die aangeven niet mee te willen doen aan de overeenkomst. DIT IS GEGARANDEERD!

Weerstations die niet deelnemen aan deze overeenkomst, kunnen dus zonder meer hun data gewoon blijven publiceren op www.hetweeractueel.nl

We proberen de samenwerkingsovereenkomst zo spoedig mogelijk uit te werken. Omdat hier verschillende personen bij betrokken zijn, is het moeilijk aan te geven wanneer deze overeenkomst klaar is. Zeker nu we midden in de vakantie periode zitten.

Hou het forum (en je emailbox) dus in de gaten....

Met vriendelijke groet,

Luc

Reactie Hetweeractueel.nl op 16 oktober 2008
Ik krijg via verschillende wegen vragen over de status van de samenwerking tussen Hetweeractueel.nl en Meteo Consult. Hier een korte update:

Momenteel worden de laatste puntjes op de i gezet voor de samenwerkingsovereenkomst die we jullie binnenkort willen toesturen. Op basis van onze peiling een paar maanden geleden, omtrent de interesse in de samenwerking, verwachten wij dat het gross van de weeramateurs zich kan vinden in deze samenwerkingsovereenkomst. Daarom zijn we parallel ook gestart met de technische realisatie van de interface (=koppeling).

Het technisch ontwerp is klaar. Een gedeelte van de interface is al ontwikkeld en moet nog getest worden. We streven ernaar om de samenwerking op 1 december a.s. in te laten gaan. Met de huidige stand van zaken zou dat moeten lukken. De samenwerkingsovereenkomst wordt jullie al eerder toegestuurd.

PS: Zoals eerder aangegeven is meedoen aan de samenwerking NIET verplicht.

Met vriendelijke groet,

Luc

Reactie Hetweeractueel.nl op 28 november 2008
Er zijn flinke vorderingen gemaakt met de samenwerking tussen Hetweeractueel.nl en Meteo Consult. De streefdatum was 1 december.

Tijdens de laatste testen is duidelijk geworden dat we 1 december net niet gaan redden. Er zijn nog een paar kleine probleempjes die we verwachten in de loop van volgende week op te lossen. Ik kan op dit moment geen precieze datum geven, maar ik verwacht dat ergens in de tweede week van december de samenwerking van start kan gaan.

Ik zal jullie niet langer in spanning houden omtrent de inhoud van de samenwerking. Hier kunnen jullie de samenwerkingsovereenkomst lezen.

Om alvast een idee te geven hoe de MOS verwachtingen als plaatje eruit gaan zien, heb ik hier een voorbeeld weergegeven.

Reactie Hetweeractueel.nl op 3 december 2008
Hallo allemaal,

Ik ben blij met de vele reacties en discussies omtrent de samenwerking met Meteo Consult. Dat geeft aan dat het onderwerp leeft. Ik wil allereerst mijn excuses maken voor de late reactie. Ik wist dat ik in het weekend geen tijd had om te reageren. Omdat ik eerder had beloofd voor 1 december wat te laten weten, heb ik toch besloten voor het weekend alle deelnemers aan HWA in te lichten over de status. Helaas heb ik ook al 2 dagen ziek in bed doorgebracht waardoor ik niet kon reageren.

In grote lijnen zie ik de volgende onderwerpen waarover het meeste discussie is. Per punt heb mijn een reactie geplaatst:

MOS verwachtingen
Een aantal deelnemers zou graag willen dat op het plaatje naast de naam van het weerstation ook de eigen website wordt vermeld. Hierover heb ik nog niet met Meteo Consult gesproken (de contactpersoon daar is deze week niet aanwezig). Ik schat in, dat dit wel mogelijk is. Aan de andere kant zie ik persoonlijk niet de noodzaak daarvan in. Immers deze MOS verwachting is bedoeld voor plaatsing op jullie eigen website. Daarom zie ik geen toegevoegde waarde in plaatsen van de website URL in dit plaatje. Maar nogmaals, als de wens daar is, wil ik dat graag overleggen.

Doorleveren gegevens van weerstations die dat niet willen
Ik ga gegarandeerd geen gegevens van weerstations doorleveren aan Meteo Consult, die hebben aangegeven dat niet te willen. Natuurlijk is dat moelijk te controleren door jullie. Daarom wil ik 2 onafhankelijk weeramateurs (geen moderators) gedurende 1 dag, alle gegevens die naar Meteo Consult gaan, ook toesturen. Deze weeramateurs kunnen dan controleren of de gegevens van hun eigen weerstation ook worden uitgesloten als ze dat aangeven in de beheermodule. Deze weeramateurs kunnen dan op het forum verklaren dat er geen gegevens worden doorgestuurd als ze dat aangeven. (vrijwilligers kunnen zich melden per mail, deze moeten wel enige technische kennis hebben om de data in de interaface te kunnen interpreteren)

Doorverkopen data door Meteo Consult
Hier heb ik met Meteo Consult uitvoerig over gesproken. We zijn duidelijk overeen gekomen dat dit niet mag. Meteo Consult mag de data alleen intern gebruiken, op de website, op het weerkanaal en in de media berichten. Meteo Consult wilde ook graag de mogelijkheid om de data te publiceren op website van hun klanten (bijvoorbeeld een regionale omroep). Omdat het op deze manier moeilijk is om een grens te trekken, heb ik dit tegengehouden. Dit is dus niet toegestaan door Meteo Consult.

Vergoeding HWA
De kosten (lees uren) die ik maak voor het ontwikkelen van de technische koppeling met Meteo Consult worden door Meteo Consult betaald. Verder had Meteo Consult ook aangeboden de hosting te willen verzorgen. Ik wil echter dat HWA onafhankelijk blijft draaien. Ik wil niet afhankelijk worden van een partij als Meteo Consult. Daarom blijft HWA draaien op een eigen dedicated server. Ik heb wel een kleine maandelijkse, niet nader te noemen vergoeding afgesproken, als bijdrage aan de hosting kosten van HWA.

Ik hoop dat ik met deze reactie de grootste vragen heb weggenomen. Als er nog meer vragen zijn, dan hoor ik het graag.

Luc

Reactie Meteo Consult op 8 december 2008
Beste deelnemers aan HetWeerActueel,

Graag wil ik namens Meteo Consult reageren op de aankondiging van Luc over de samenwerking en de reacties daarop op dit forum (die ik met interesse gelezen heb).

Als weerliefhebbers hebben jullie, met ondersteuning van Luc, een mooi netwerk opgezet van weerwaarnemingen.

Meteo Consult onderhoudt al een aantal jaren een goede relatie met enkele tientallen weeramateurs. Ze leveren ons via email waarnemingen en foto’s en dagelijks worden enkelen daarvan gebruikt in onze weerpraatjes in de media (zoals bijv. TV en Radio Gelderland). De waarnemingen worden op een journalistieke manier gebruikt dus bijzondere metingen worden soms aangehaald en genoemd waarbij de plaats wordt vermeld en een enkele keer ook de eigenaar van het station. Nu leek het ons een goed en leuk idee om de waarnemingen van HetWeerActueel daarbij ook te betrekken. Daarom hebben we Luc benaderd om tot een vorm van samenwerking te komen.

Natuurlijk is Meteo Consult een commercieel bedrijf en als we er helemaal niets in zouden zien, dan zouden we ook niet kunnen (misschien wel willen!) samenwerken met HWA (en jullie). Want ook bij Meteo Consult werken echte weerliefhebbers die dit soort initiatieven een warm hart toedragen. De waarnemingen kunnen een leuk extra tintje geven aan de verwachtingen die we presenteren voor met name lokale media. Dat is onze belangrijkste drijfveer. Daarnaast overwegen we om wat data te presenteren op onze internetsite en/of ons Weerkanaal. Daarbij moet bijv. gedacht worden aan een kaartje of lijstje waarin bijv. de actuele temperaturen staan. Ook hier geldt dat het een leuk extraatje is, maar niet een bron van data waar onze site of het Weerkanaal het van moet hebben. Tot slot kunnen de waarnemingen (van die stations die goede metingen doen) in incidentele gevallen een kleine meerwaarde hebben voor de verwachtingen op korte termijn. Denk bijv. aan extreme neerslag. We zouden dat graag anders zien, maar de “gouden bergen” die ons door sommigen op het forum worden toegeschreven, zien we niet.

Wat betreft de website is ook met Luc besproken dat we de presentatie daar sowieso beperkt houden en het ook als een aanvulling zien op HWA, bijvoorbeeld om extra deelnemers te werven voor het netwerk. Het verwijzen naar een deelnemerslijst zou daarbij geen enkel bezwaar zijn en het is ook zeker niet ons doel om het als “ons” netwerk te profileren of te concurreren met de site van HWA.

Vanwege de beperkte meerwaarde voor Meteo Consult kunnen we jullie op dit moment niet meer bieden dan wat we aangegeven hebben. We denken vooral met de MOS-verwachtingen iets leuks te bieden en voor velen van jullie is het bovendien gewoon leuk als je weerstation af en toe een “eervolle” vermelding krijgt. Samen met de open dag, het plaatsen van onze verwachtingstekst en de korting op cursussen denken we naar eer en geweten een voor beide partijen goede samenwerking op te zetten.

De samenwerking staat natuurlijk pas op het punt van beginnen en het kan best zijn dat we in de toekomst tot een uitbreiding kunnen komen. Al eerder hebben we het met Luc gehad over de kwaliteit van de stations en de geopperde ideeën over stationskwalificaties en het doen van “gevalideerde” waarnemingen (denk bijv. ook aan sneeuwdek) zijn ook al ter sprake gekomen. Als de samenwerking op een goede manier tot stand komt zijn dit dingen die we misschien gezamenlijk verder uit kunnen werken. Zowel voor jullie als voor ons zou het een mooie aanvulling zijn waarover we tijdens een open dag goed ideeen kunnen uitwisselen.

Ik hoop jullie hiermee nog wat meer achtergrondinformatie te hebben gegeven over onze drijfveren achter de samenwerking. Vanzelfsprekend zullen wij (en Luc) ons houden aan de afspraak om geen data te presenteren van stations die niet deelnemen en de data niet aan anderen door te leveren. Uiteraard is het jullie goed recht niet te willen meedoen, maar het zou jammer zijn als ook jullie deelname aan HWA er van afhangt. De keuze voor deelname aan HWA is en blijft bewust niet gekoppeld aan deelname aan deze samenwerking.

Met een vriendelijke groet vanuit Wageningen,

Coen Verrijn Stuart
Meteo Consult