Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door JPC
Ook ik heb ondertussen een fijnstof sensor geplaatst. Wat me opviel is dat als je de unit te dicht bij de PC plaats er geen wifi verbinding wordt gemaakt. Als er geen slangetje aan zit blijft bij mij de ventilator erg lang doorlopen. De sensor data haal ik lokaal op via het IP adres van mijn router. De kabels zitten erg los. Heb daarom de connectortjes wat fijn geknepen, en de pootjes van de temp/hum sensor dubbel gebogen.
Door mandersp
Als je klaar bent met testen zou ik de connectoren vastzetten met een lijmpistool. Dan laat het ook niet meer los.
Door petergroeneveld
relin schrijft:
Wellicht nog een idee voor behuizing.

Ik heb mijn sensor in een 80mm ontluchtingskap geplaatst. Kabelbinder aan de sensor, niet strak aantrekken maar lus van ongeveer 4cm. Deze lus met een ander kabelbindertje aan een pootje van een luchtgat bovenin vastgezet. Met kit horregaas voor de bovenste gaten geplakt. En onderop een iets groter rondje dan 80mm diameter met een 80mm ophangbeugel geklemt. Eerst gaatjes voor de stroom en luchtslang er in zodat deze erdoor kunnen voordat je de klem bevestigd. Een tweede 80mm klem voor ophanging gebruikt.

[img]http://home.kabelfoon.nl/~relin/Fijnstofsensor1.png[/img] [img]http://home.kabelfoon.nl/~relin/Fijnstofsensor2.png[/img] [img]http://home.kabelfoon.nl/~relin/Fijnstofsensor3.png[/img] [img]http://home.kabelfoon.nl/~relin/Fijnstofsensor4.png[/img]

Wellicht heeft iemand er iets aan.

Remko

Hallo Remko,

Bedankt voor de simpele en goedkope oplossing om de fijnstofsensor in een dakontluchting te plaatsen. Ook ik heb het op deze wijze gedaan. Het werk viel reuze mee en het ziet er niet verkeerd uit. Inmiddels met 2 klembeugels opgehangen en nu maar fijnstof meten.

Enkele foto's ervan zijn hier te zien.

Groeten,

Peter.
Door Toulon7559
Leuk spul.

Nu binnen in test-opstelling draaiend naast elkaar
1*ESP8266WEMOS_D1 met GP2Y1014+BME280, met ESPEasy voedend naar Domoticz
1*ESP8266NMCU_V3 met SDS011+DHT22, nog stand-alone.

De waarden uit de SDS011-setup geven een 'veilige' omgeving aan, maar volgens de GP2Y10-setup leven we in een 'matige' omgeving.

Op even uit-/inschakelen reageert de GP2Y10-setup met een meetwaardesprong.
De GP2Y10-setup behoeft dus niet alleen calibratie, maar ik moet daarbij ook zorgen voor een soort UPS, om 'hikken' te voorkomen.

;) Nu nog inbouwen en naar buiten brengen ........
Door Toulon7559
Voor GP2Y10 niet zonder reden dat er in de LetsControlIt-Wiki 2 paragraven gaan over calibratie.
Als ik die teksten lees, dan lijkt het beter om de uitkomst van de metingen niet met een (schijn)nauwkeurigheid als ugr/m^3 aan te geven, maar met een 'neutrale' schaalwaarde.
Door Toulon7559
Inmiddels ook een oplossing gevonden om de informatie uit mijn Luftdaten-meetopstelling naar Domoticz te krijgen: beschrijving staat hier.
Door Roelof
Hallo allemaal,
In de periode dat ik melding maakte van dit project had ik ook een mail gestuurd naar samenmeten.rivm.nl met de vraag of ze ons konden helpen.
hierop hadden ze een reactie gestuurd die helaas niet was aangekomen.
Deze week kreeg ik een nieuwe mail met de vraag of we nog belangstelling hebben.
Ook zijn ze bezig met het opzetten van een uv meet project.
Mischien is dit voor ons een mogelijkheid om weer eens een mooi samenwerkings project op te starten.

hieronder de inhoud van de beide mails die me zijn toegestuurd
ik ben benieuwd naar de reactie's

dank voor je mail. Als RIVM zijn we juist bezig met het op de kaart zetten van sensormetingen van luchtkwaliteit. Zie http://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/
Het zou heel mooi zijn als weeramateurs als jullie daaraan bijdragen!

Wat we kunnen bieden is ondersteuning met het aansluiten van fijn stof sensor (wij zitten nu op de lijn van de SDS 011 Sensor, zie de website). Als jullie zelf de sensoronderdelen weten te organiseren, dan kunnen wij jullie een sketch geven met aansluitschema, inclusief software om ze vanaf een ESP of Arduino uit te lezen. We kunnen de data dan direct op onze server binnen laten komen. Zo deden we het ook met het vuurwerkexperiment.
Op het portaal is de data open, dus voor iedereen toegankelijk. We willen dit jaar ook een API ontwikkelen zodat de data gemakkelijk beschikbaar komt.

Mochten jullie liever zelf eerst de data direct binnenkrijgen, dan hebben wij eventueel ook een protocol om de data daarna met ons te delen.

Goed te benadrukken dat de metingen met sensoren experimenteel zijn. De absolute waarden zijn nog onderwerp van onderzoek. We gaan dit jaar proberen om een real-time kalibratie-algoritme te maken voor de sensor van het type SDS-011. Die gaan we dan aanbieden/toepassen op de data op ons portaal.

ik heb geen reactie meer mogen ontvangen op mijn antwoord op jouw vraag over de fijnstofmetingen. Ik ben benieuwd of jullie er nog steeds mee bezig zijn en of wij iets kunnen betekenen.
Inmiddels is een collega van mij een verkenning aan het doen naar metingen van UV. Wellicht om dit zelf op een aantal plaatsen in Nederland op te zetten. Ik heb hem aangegeven eerst te kijken welke metingen er al zijn. Ik meen te hebben gezien op jullie website dat dit een parameter is die weeramateurs ook meten. Ik zal hem hierop attenderen.
We horen graag wat jullie verdere plannen zijn. Aan hoeveel meetpunten denken jullie in eerste instantie?

Roelof
Door Toulon7559
N.a.v. vragen aan samenmeten.rivm.nl kreeg ik ook zo'n soort reactie.

Mijn setup voor de stofsensoren met bijbehorende webpagina is nog een en al geknutsel:
de grafiek met wind®en en de grafiek met licht&UV daaruit zijn nog niet meer dan een demonstratie dat de opzet werkt.
Aangezien de stof-sensoren nu binnenshuis liggen, is van mogelijke correlatie tussen stof en meteo uiteraard nog geen sprake.

Nu de opzet is aangetoond en het weer iets beter wordt, tijd om de stof-sensoren te verpakken om buiten te gaan opstellen en (na testen en GP2Y10-afregelen) aan het netwerk van Luftdaten.info te koppelen.
In de planning streef ik er naar om dat per midden maart te realiseren:
dan kan ik met Pasen kijken welke effecten de Paasvuren hebben.
;-) Gezien de hoeveelheid rook en de geur moet dit meetbaar zijn .......
Door T.J.
Vandaag de Nova sensor ontvangen, beetje bij beetje komt het spul uit China in de brievenbus.
Alleen nog wachten op de temp/hum sensor.
Vooreerst alles gemonteerd in een testbehuizing, slangetje naar buiten toe via ventilatierooster, hier moet de DHT22 nog bij.
Display voor direkte uitlezing werkt perfect.
Alleen heeft ook 5V nodig evenals de Nova sensor, er zit maar een 5V aansluiting op de NodemCU V3 als ik het goed heb.
Heb nu allebei op de enige 5V uitgang gemonteerd.

Wacht nog op de temperatuur sensor en dan kan fase 2 beginnen, namelijk het tonen van de data op mijn site.

Bijgaand een afbeelding hoe ik het nu vooreerst als test heb, behuizing en nieuwe slang komen nog definitief.

Groeten Tjeerd
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 26