Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door HinkZk
#72408
Zoals het onderwerp al doet vermoeden ben ik aan het overstappen van Meteohub naar Meteoplug.
In oude setting draait nog met Meteohub - TFA weerstation en de nieuwe setting draait ernaast: Meteobridge - Davis station.

Met de Meteohub kan ik eenvoudig een bestand 'All-sensors.txt' uploaden, via FTP, met daarin de standaard opbouw:

actual_th1_temp_c 31.5
actual_wind0_speed_kmh 3.0
actual_rain0_total_mm 0.0

Etc.

Kan ik dit ook met de Meteobridge krijgen bij het Davis station? Heb nu een FTP upload ingesteld op template "template:realtime.txt" maar dan is de output een puzzel:

07/08/20 16:43:31 32.7 34 15.7 2.7 4.5 71 0.0 0.0 1020.6

Het is deels wel achterhalen zoals datum, tijd, temperatuur (32.7) Luchtvochtigheid (34) en luchtdruk '1020.6'. Maar het scripje dat nu achter de Meteohub draait werkt beter met de oude opbouw en vind dat zelf ook overzichtelijker :)

Hoe exporteren jullie je actuele data voor je eigen website?
#72411
Ik heb de HWA upload naar m'n site aanstaan mbv de template: templates.meteobridge.com/hetweeractueel.template.

Daar haal ik de meeste meetgegevens uit. Wat er niet inzit laad ik via een extra zelfgemaakte text file: MB-extra.txt. Daar zit bv in:
[thb0temp-act=.1:--]
[thb0temp-dmax=.1:--]
[thb0temp-dmin=.1:--]
[thb0temp-dmaxtime.ij:--]:[thb0temp-dmaxtime.kl:--]
[thb0temp-dmintime.ij:--]:[thb0temp-dmintime.kl:--]

Omdat ik weet wat de parameter volgorde is, is het een kwestie van het juiste arraynummer op te geven bij het gebruik op m'n website. Maar net als bij de HWA template kan je ook gewoon text meegeven:
$date = "[DD:01]-[MM:01]-[YY:00]";
$time = "[hh:00]:[mm:00]"
$stationDate = "[DD:01]-[MM:01]-[YY:00]"
$stationTime = "[hh:00]:[mm:00]"
$utcdate = "[UDD:01]-[UMM:01]-[UYY:00]"
$utctime = "[Uhh:00]:[Umm:00]"

Helpt dit opweg?

Mvg, Peter
[thb0hum-act=.0:--]
[thb0hum-dmax=.0:--]
[thb0hum-dmin=.0:--]
[thb0hum-dmaxtime.ij:--]:[thb0hum-dmaxtime.kl:--]
[th0hum-dmintime.ij:--]:[th0hum-dmintime.kl:--]
[thb0dew-act=.1:--]
[thb0press-delta1h=nlbarotrend:--]
[th2temp-act=.1:--]
[th2temp-dmax=.1:--]
[th2temp-dmaxtime.ij:--]:[th2temp-dmaxtime.kl:--]
[th2temp-dmin=.1:--]
[th2temp-dmintime.ij:--]:[th2temp-dmintime.kl:--]
[th2hum-act=.0:--]
[th2hum-dmax=.0:--]
[th2hum-dmaxtime.ij:--]:[th2hum-dmaxtime.kl:--]
[th2hum-dmin=.0:--]
[th2hum-dmintime.ij:--]:[th2hum-dmintime.kl:--]
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72420
Voor alle templates en waarden en tijd interval etc zie eens op:

http://meteobridge.com/wiki/index.php/Templates

Een sjabloon bestand is redelijk eenvoudig te maken, via ftp upload in meteobridge.
De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid.
#72423
Dank Heinenoord en TJ! Die optie van eigen template ga ik verder uitzoeken. Wellicht dat er ook templates gedeeld worden al lijkt het eenvoudig te zijn en heeft iedereen natuurlijk zijn/haar persoonlijke voorkeuren.

De upload voor HWA heb ik meermaals geprobeerd in te stellen maar dit lukt nog niet. Krijg geen bestand op mijn FTP voor HWA terwijl een test upload naar FTP (zowel test bestand maar ook periodieke template upload) wel goed gaan.

Zien jullie iets verkeerd staan in de screenshots uit de bijlage? Er zit sowieso geen spatie achter de template naam, zag dat ieder bij iemand fout gaan via dit forum.
Bijlagen
Bridge-upload-status.png
Bridge-upload-status.png (3.45 KiB) 2942 keer bekeken
Bridge-HWA-ingesteld.png
Bridge-HWA-ingesteld.png (7.28 KiB) 2942 keer bekeken
#72424
HinkZk schreef: 09 aug 2020, 16:44 Dank Heinenoord en TJ! Die optie van eigen template ga ik verder uitzoeken. Wellicht dat er ook templates gedeeld worden al lijkt het eenvoudig te zijn en heeft iedereen natuurlijk zijn/haar persoonlijke voorkeuren.

De upload voor HWA heb ik meermaals geprobeerd in te stellen maar dit lukt nog niet. Krijg geen bestand op mijn FTP voor HWA terwijl een test upload naar FTP (zowel test bestand maar ook periodieke template upload) wel goed gaan.

Zien jullie iets verkeerd staan in de screenshots uit de bijlage? Er zit sowieso geen spatie achter de template naam, zag dat ieder bij iemand fout gaan via dit forum.
  • Heeft u wel op de knop "Reload Template' gedrukt voordat u op Save heeft gedrukt onderaan?
  • Wat staat er bij "Test path" onderaan waar ook uw host staat?
    Die tekst na "Test path" moet u ook invullen bij "Pad (bestand), dus zowel het pad als de bestandsnaam
Vermoedelijk staat het HWA bestand enkele mappen hoger op uw website.
Bijlagen
hwatotaal.png
hwatotaal.png (340.5 KiB) 2940 keer bekeken
#72425
Ah, path fout :idd. U mag trouwens ook je/jij zeggen hoor. Was bezig met testen van eigen template en toen viel het mij op dat ik alleen een bestandsnaam heb en geen locatie. Het werkende test bestand heeft wel een locatie dus die heb ik overgenomen.

De bestanden van zowel HWA als mijn eigen test komen nu wel goed door :)

Dank u/je wel!

PS wat doet het knopje 'Reload Template' eigenlijk? Staat hij de template lokaal op?
#72426
HinkZk schreef: 09 aug 2020, 16:44 Dank Heinenoord en TJ! Die optie van eigen template ga ik verder uitzoeken. Wellicht dat er ook templates gedeeld worden al lijkt het eenvoudig te zijn en heeft iedereen natuurlijk zijn/haar persoonlijke voorkeuren.
. . .
Wellicht is deze lijst tags4.mb.txt die ik zelf gebruik ook voor u bruikbaar.
De weer-velden met Meteobridge-naam zoals gebruikt in mijn template.
Ik heb ook de Meteohub lijst tags4.mh.txt voor dezelfde velden toegevoegd.
Wim
Bijlagen
(19.02 KiB) 170 keer gedownload
(25.04 KiB) 172 keer gedownload
#72427
HinkZk schreef: 09 aug 2020, 17:17 . . .
PS wat doet het knopje 'Reload Template' eigenlijk? Staat hij de template lokaal op?
Als een "gewone" Meteobridge herstart is er alleen leeg lokaal geheugen.
De hoog/aag historie wordt van de Meteoplug server geladen en de template bestanden van de opgegeven lokatie.

Tijdens de normale verwerking staan die templates in het geheugen van de Meteobridge.

Als u de template wijzigt, moet u 1 keer op de knop reload drukken dan wordt de template ook in het geheugen van de Meteobridge vervangen.
Op Save drukken bewaart namelijk alleen de settings wijzigingen. Het zou veel teveel tijd kosten om soms vele tientallen templates van externe sites te gaan halen als er op Save gedrukt wordt.

Wim
#72429
Dank u wel Peter! Denk dat ik hiermee wel weer iets werkbaars kan maken :)
Ook dank aan Wim voor de 'Reload' uitleg. Is dus zelfde als opnieuw opslaan.

Begrijp dat gebruik van 'u' hier standaard is al gaat mijn voorkeur uit naar je/jij :)