Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Willy Peters
#72527
Wij zijn in maart verhuisd naar een andere woning. Na een grote verbouwing is de rust weder gekeerd en kan ik weer tijd splenderen aan mijn hobby's. Inmiddels een nieuwe mast geplaatst en de ISS een plaatsje in de tuin gegeven. meteen een mantelbuis gelegd voor de bekabeling want in ben in het bezit van een bekabelde Davis.
Inmiddels werkt de console naar behoren.

Ik heb de originele RJ11 kabel gebruikt voor de verbinding tussen de console en de PC. De PC op de hobbykamer een plaatsje gegeven en het spul maar weer eens opgestart. Tot mijn schrik zag ik op het scherm een windsnelheid van 45m/sec. Ook de windrichting klopt niet meer Dit kan natuurlijk niet. Ook op de console zie ik dezelfde waarde als op de PC.

Als ik de verbinding los neem dan heb ik weer een normale windsnelheid. Ik heb gisteren de weerPC bij de console gezet en aangesloten. Het kabeltje van de console zat op een bosje met een klittenbandje er omheen. Dit heb ik losgemaakt en op de PC aangesloten. Toen werkte alles goed. Ik heb toen de PC weer op de hobbykamer aangesloten`en alles werkte goed. Ik dacht dus, dit heeft te maken gehad dat het kabeltje bij de console op een bosje zat. Echter, vanavond had ik weer hetzelfde probleem. Ik zie nu een bijna constante windsnelheid van 45m/sec. Dit betekent volgens mij dat de kabel ergens een of ander stoorsignaal oppikt.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen? Ik wil na ruim 9 maanden weer data aanleveren op HetWeerActueel. Maar dan moet ik wel goede waarden kunnen presenteren.

Willy Peters
Meteo Wijchen
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72528
In april ook last gehad van windsnelheden van 180 kmh +
Ik dacht dat er in de kabel van de anemometer naar de ISS een kink zat en heb er een nieuwe aangezet.
Echter bleek er in de stekker verbinding in de ISS iets niet goed.
Ik heb toen de RJ11 stekker van de kabel windmeter en de aansluiting in de ISS goed schoongemaakt met alcohol ontvet.
Sindsdien alles weer ok.
Ik denk dus dat er bij jou tussen de stekkerverbinding bij de ISS iets niet goed gaat.
Dit resulteert in onwerkelijke windsnelheden van 45 m/s of hoger.
#72529
Als ik geen fysieke verbinding heb tussen de console en de PC zijn de waardes goed.

Zo gauw ik de verbinding maak tussen de console en de PC en ik start de PC op dan gaat het mis. Nu was de lengte van de kabel tussen de console en de PC 33 meter! Volgens Davis mag deze maximaal 12 meter zijn.

Ik heb nu een kabeltje buitenom gelegd. Deze heeft een lengte van 11 meter (in ons vorige huis was deze lengte minimaal 15 meter).
Helaas blijf ik het probleem houden. Ik weet het echt niet meer waar het probleem nu in zit.

Willy
#72530
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Ik heb een Shuttle als weerPC en deze is dmv een adapter aangesloten op een stopcontact zonder randaarde. Ik heb (nog) geen randaarde op mijn hobbykamer want toen ons huis gebouwd is was dat nog geen eis. Verder is het zo dat de Shuttle zelf eigenlijk op gelijkspanning werkt.

Ik kwam op het idee om dmv een meetsnoer de kast van de PC maar eens te aarden. Baat het niet dan schaad het niet. Gewoon een paar meetsnoeren aan elkaar geknoopt en in de CV ruimte met een krokodillenklem op de aarde van een stopcontact aangesloten. De andere zijde van met meetsnoer met een krokodillenklem op de kast van de PC geklemd. Meteen viel de windsnelheid van 45m/sec terug naar 4m/sec. Als ik het meetsnoer van de PC losmaakte knalde meteen de windsnelheid weer naar 50m/sec. Als proef heb ik toen het stopcontact waar de adapter van de Shuttle op aangesloten is, en met een meetsnoer en krokodillenklem geaard en het probleem is weer verholpen. Conclusie, de Shuttle moet aangesloten worden op een stopcontact met randaarde.

Dus op korte termijn zorgen dat ik een aarddraad in de buis getrokken krijg en de stopcontacten vervangen door stopcontacten met randaarde.

Ik ben erg blij dat ik de oorzaak gevonden heb. Dit heeft een aantal dagen heel wat hoofdbrekens gekost.

Waarschijnlijk wordt er in de adapter een rimpel op de gelijkspanning gezet. Als het stopcontact geaard is wordt dit waarschijnlijk weggefilterd.
#72558
Willy Peters schrijft o.a.:

> Ik heb de originele RJ11 kabel .....

En hier ga je dus mooi de mist mee in. Davis apparatuur gebruikt RJ-12 stekkers. Niet zo erg gangbaar in Europa dan RJ-11 stekkers. RJ-11 stekkers hebben weliswaar hetzelfde formaat dan RJ-12 stekkers (zijn dus "schijnbaar" uitwisselbaar) maar RJ-11 stekkers hebben maar vier contacten en RJ-12 stekkers zes contacten. Ik weet niet hoe het zit met een windmeter draad maar een temperatuur sensor draad gebruikt maar vier van de zes draden wit (1), dan ongebruikt zwart (2) en rood (3) en daarna groen (4), geel (5) en blauw (6). Nu zou je kunnen "rommelen" door alle vier draden contacten 2 tot en met 4 in een RJ-11 stekker kunnen stoppen, maar wanneer een draad een van de buitenste contacten gebruikt, gaat dit dus niet (goed) werken, omdat die dan voor de ISS verkeerd zitten.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72559
Echte RJ12-connectors kopen & monteren met dezelfde aderbezetting als het origineel?

Voor eventueel later controleren en vergelijken lijkt me dat handiger dan een weliswaar zeer gangbare RJ11-connector 'misbruiken' of een RJ45-connector met veel meer contacten.
#72564
Dank voor jullie reactie.

Ik heb een connector gebruikt van het formaat RJ12, de 2 buitenste contacten zitten hier niet in. Je kunt duidelijk zien dat de draden goed in de connector zitten. Deze connector past precies in de Davis AT. adapter. Ook in de datalogger past de connector prima.
Sinds de PC aan aarde hangt heb ik geen rare meetwaarden meer gehad.
RJ11.JPG
RJ11.JPG (67.53 KiB) 3022 keer bekeken
#72566
Een foto van links RJ-12 en rechts RJ-11. Duidelijk is te zien dat de buitenste contacten bij een RJ-11 ontbreken. Bij de RJ-12 worden beide buitenste contacten gebruikt met de temperatuur sensor en daarom kun je een RJ-11 alleen gebruiken wanneer de vier "middelste" contacten gebruikt worden.
RJ-12-RJ11.JPG
RJ-12-RJ11.JPG (95.79 KiB) 3020 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72567
Bij mij is de kabel naar de temperatuur humidity sensor de enige 6 aderige en die van de anemometer is 4 aderig, evenals de regenmeter.
Ik heb mijn temperatuur meting niet bij de ISS en regenmeter maar 5 meter daar vandaan.
De stekker van de windmeter heb ik al eens vervangen evenals de stekker van de UV.
Deze had ik tweedehands defect gekocht en nieuwe stekker erop, en voila hij werkt nu al 3 jaar....
Alleen voor vervangen van de temp/hum draad is een stekkertje met 6 contacten nodig.