Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door gensnet-meteo
#72588
Ik heb ergens gelezen dat de kabel van een uv-sensor tot 38 meter is te verlengen. Ga je die dan verlengen met een kant-en-klare verlengkabel (wordt afgeraden) of is er de mogelijkheid om die kabel zelf te verlengen zonder de kant-en-klare verlengkabel? Solderen is het probleem niet. Maar zo de kabel op de printplaat van bijvoorbeeld de temperatuur sensor gesoldeerd is, moet je bijna de hele handel gaan slopen om er een nieuwe kabel aan te kunnen zetten. Als dat met een uv-sensor ook het geval is, ontkom je niet aan zo'n verlengkabel.......
Gebruikersavatar
Door Luc
#72590
Aan de sensor zelf kun je deze niet verlengen. Het beste kun je de kabel doormidden knippen en er een stuk tussen solderen. Met waterdichte krimpkous kun je de soldering weer waterdicht krijgen.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72594
Ik heb een nieuwe kabel aan mijn anemometer gezet.
Dit gedaan dmv een scotchlok verbinding.
Eenvoudig en daarna met vulcaniserende tape afgedicht.
Geen solderen nodig.
Bijlagen
51PJGBq0XTL._AC_SX425_.jpg
51PJGBq0XTL._AC_SX425_.jpg (9.06 KiB) 2172 keer bekeken
Door gensnet-meteo
#72597
T.J. Schrijft:

> Ik heb een nieuwe kabel aan mijn anemometer gezet.
> Dit gedaan dmv een scotchlok verbinding.
> Eenvoudig en daarna met vulcaniserende tape afgedicht.
> Geen solderen nodig.

Zo'n verbinding kende ik nog niet. De scotchlok is geschikt voor "dikke" draden. Aan de anemometer zit een kabel met vier tamelijk "dunne" draden. Je zou dan vier van die scotchlok verbindingen nodig hebben en aan het andere eind van de kabel een RJ-11 stekker.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72598
Zo'n verbinding kende ik nog niet. De scotchlok is geschikt voor "dikke" draden. Aan de anemometer zit een kabel met vier tamelijk "dunne" draden. Je zou dan vier van die scotchlok verbindingen nodig hebben en aan het andere eind van de kabel een RJ-11 stekker.
Werkt prima met de dunne telefoondraad, Davis gebruikt zelf ook zulke verbindingen om te verlengen (in het verleden althans)
Ik heb inderdaad voor elke ader een Scotchlok gebruikt, zijn in verschillende maten te verkrijgen.
Op het uiteinde uiteraard een nieuwe RJ11 stekker gemonteerd.
Je kunt de aders van de kabel ook dubbelvouwen op het uiteinde voor betere connectie....
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, succes