Algemeen forum voor discussie over de website
Door nolversteeg
ik heb geconstateerd dat er in mijn database gisterenavond een stuk data weg is waardoor dit komt weet ik niet (teveel aan het hobbien geweest denk ik)er is een uur weg terwijl de upload an stond dit geeft als resultaat dat er een sprong is geweest in de tijd en in de grafiek als lijn geschreven wordt.
Door Luc
wthus schrijft:
Na een offline tijd van 4 uur weer aan het uploaden, de tijd waarop geen data online kwam is nu gewoon een gat, geen streep meer te bekennen. Heb je iets gedaan waardoor die streep nu wel weg blijft?B)
Nee hoor, dit probleem had ik een paar dagen na de lancering van de grafieken al opgelost. Daar is vast nog een post van mij over te vinden in het forum B)
Door wthus
Luc schrijft:
wthus schrijft:
Na een offline tijd van 4 uur weer aan het uploaden, de tijd waarop geen data online kwam is nu gewoon een gat, geen streep meer te bekennen. Heb je iets gedaan waardoor die streep nu wel weg blijft?B)
Nee hoor, dit probleem had ik een paar dagen na de lancering van de grafieken al opgelost. Daar is vast nog een post van mij over te vinden in het forum B)
Dat ligt mij ook nog in het geheugen, die lijn die ik zag was van afgelopen zondag (7de dec). :blush: :P
Door wthus
Luc schrijft:
wthus schrijft:
Luc schrijft:
wthus schrijft:
Hoi Luc, bedoel je letterlijk een gat in de grafiek of? Als er data ontbreekt dan verschijnt er namelijk bij mij een zichtbare rechte lijn die de laatste punten met elkaar verbind.

Gr. Wilber
Dat zou letterlijk een gat moeten zijn, mits er helemaal geen data wordt aangeleverd. In dat geval voeg ik namelijk een 'null' waarde toe aan de grafiek, waardoor die onderbroken wordt.

Onlangs lag de server een halve dag plat, toen werd er een lijn in getekend tussen, zeg maar 17h00 en 09h00 uur in de ochtend.

Snelle reactie overigens! :silly:
Maak even een screenprint als je dit weer ziet.

Gedaan:
Was in de namiddag een tijd offline doordat er een nieuwe server kwam, er staat een rechte lijn ingetekend.

Groet, Wilber
Bijlagen
grafiek.png
grafiek.png (14.53 KiB) 3312 keer bekeken
Door SpeedyGJ
Bij mij staat er anders 2 gaten in de grafieken deze wordt niet gevuld. Er lijkt dus iets niet goed te gaan.
Door tjabine
Ik heb even rond gekeken maar volgens mij bij iedereen een sprong of scherpe lijn tussen 12.00 en 14.00, ook bij mij.
Door Luc
tjabine schrijft:
Ik heb even rond gekeken maar volgens mij bij iedereen een sprong of scherpe lijn tussen 12.00 en 14.00, ook bij mij.
De rechte lijn vanmiddag is te verklaren. Door een storing bij de hostingprovider is de website ongeveer een uur niet bereikbaar geweest. De server kon ook geen weerdata ophalen bij de deelnemede weerstations. Er wordt alleen een 'gat' ingetekend als de server detecteert dat er een uur lang geen updates zijn geweest. Is deze tijd korter, dan komt er een 'rechte lijn'. Als de server geen data kan ophalen, dan wordt er niet gedetecteerd hoelang er al geen updates zijn geweest. Daardoor komt er ook een rechte lijn.

Waarschijnlijk is de rechte lijn bij Wilber ontstaan doordat de server zijn website niet kon benaderen om nieuwe gegevens op te halen.
Door wthus
Beetje onduidelijk zo. Maar de rechte lijn tussen 17:00 en 19:00 uur werd veroorzaakt doordat bij mij het weerstation eruit lag, en had niets van doen met de storing bij HWA. Mischien is het beter om gewoon altijd maar geen lijn in te tekenen als er voor dat moment geen data zijn. Net zo duidelijk en levert ook een minder rare grafiek op.
Door Luc
wthus schrijft:
Beetje onduidelijk zo. Maar de rechte lijn tussen 17:00 en 19:00 uur werd veroorzaakt doordat bij mij het weerstation eruit lag, en had niets van doen met de storing bij HWA. Mischien is het beter om gewoon altijd maar geen lijn in te tekenen als er voor dat moment geen data zijn. Net zo duidelijk en levert ook een minder rare grafiek op.
Geen lijn of een gat 'tekenen', kun je met jpgraph doen door op het betreffende tijdstip een null waarde aan te bieden. Ik sla een null waarde op in de database zodra er meer dan 1 uur geen nieuwe data gedetecteerd wordt. Als de storing minder dan 1 uur duurt, of er wordt wel nieuwe data gedetecteerd, dan wordt er geen null waarde opgeslagen in de database.

Indien het script op de HWA server het upload bestand niet kan bereiken, dan kan er niet gedetecteerd worden of er nieuwe data is. In dat geval wordt er geen null waarde weggeschreven. Ook niet als deze vorm van storing langer dan 1 uur duurt. Dit laatste hanteert de SMS storingsservice ook. Dus als je weerstation nog wel werkt, maar je hosting provider heeft langere tijd een storing, dan ontvang je geen SMS.

Ik zal eens onderzoeken of en hoe ik dat kan verbeteren.