Meting van NO2, NH3 en CO in mijn setup met een MiCS6814, in de ‘onbewerkte’ luchtstroom door de behuizing:
dat is dus erg ruw.
Voor fijnstof kijk ik naar de uitlezing van een GP2Y10 en ook met de SDS011-in-Luftdaten-configuratie.
GP2Y10 en MiCS6814 samen gekoppeld aan een aparte ESP8266, i.c.m. ESPEasy+Domoticz.
Uit ervaring (zoals getoond in de voorgaande berichten in deze thread) weet ik dat je met zo'n setup wel
optreden o.a. van pollen en van Sahara-zand kunt zien door verloop van de meetwaarden, maar verwacht geen nauwkeurigheid, en ook geen onderscheidend vermogen.
In mijn website een
samenvatting van ervaringen, techniek en plannen.
Lokale kalibratie is een onopgelost aspect en invloed van vocht&temperatuur speelt een rol bij alle bovengenoemde processen:
RIVM meldt dat ook in zijn documenten, en RIVM 'doet' daarom ook iets met de waarden die ze overnemen van SensorCommunity.
Uitleg bij AWEKAS wat eventueel zelf rekenkundig kan worden gedaan, maar ook dat is behelpen, zonder het echte probleem op te lossen.
Bij mij 'status quo / stilstand':
bedrijf met genoemde opstellingen, met alleen nog wat denkwerk&probeersel m.b.t. een voorverwarming voor de setup met GP2Y10 en MiCS6814.
M.b.t.
'betere' fijnstof- en gassensoren voor CitizenScience wachten op betaalbare
EN lokaal kalibreerbare setups van betere kwaliteit en weervast samengebouwd.
Ondertussen opletten wat anderen ervaren met hun sensoren en wat ontwikkelt met de Gaia-sensoren.
05Jan2022:
Momenteel op de betreffende website alleen nog summiere benoeming te zien voor de Gaia A13-versie met Gas-sensor, geen beschrijving, en niet meer de bijbehorende kosten-opgave.
Dat geeft te denken ....
Config = TFA_Nexus/WS7000/Tempest/Ecowitt + WsWin/Domoticz/GW1000/Meteobridge + DHZ
WS Hengelo_Slangenbeek
Kwaliteitsstreven, maar pragmatisch/KISS, ook voor deze liefhebberij!
Moderator = ondersteunend, vrijwillig, zover als passend in vrije tijd ....