Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
#73675
Het minimum aantal bestellingen via KickStarter is gehaald. Dus, hoewel nooit 100% zeker bij een KickStarter project, zullen de leveringen vanaf februari plaats vinden. De beta-testers hebben in ieder geval al hun stations ontvangen.

Wat bemerkingen na het lezen van de info op KickStarter en op het WX-forum:

Batterij verbruik: Benieuwd of deze "all-in-one" de donkere periode tussen november en maart zal overleven.
OFF-TOPIC Na mijn verhuizing kan ik alleen een onopvallend station op mijn balkon plaatsen. Daarvoor had ik een Tempest besteld. Helaas vielen veel stations noordelijk van b.v. Parijs de vorige winter uit.
Er werd een "power booster" beloofd die in al ontwikkeling was. Deze winter nam Tempest-support nogmaals contact op, vertraging door corona, chips tekort. Dus helaas alleen een werkend station tussen 11 en 14 uur, soms een uurtje langer als er zon is.

In ieder geval kan je met de WittBoy de batterijen vervangen als die leeg raken. En via ecowitt.net kan je jezelf een mail sturen als de batterij spanning te laag wordt.

Er is ook een externe 12V 1A voeding die eigenlijk bedoeld is voor zeer koude of sneeuw omgevingen.
Schakelt een soort verwarming in in bij < 5 C en uit bij 10 C.
Maar indien aangesloten vervangt die voeding ook de batterijen dus zelfs in de herfst/winter is er altijd voldoende spanning

Uit de discussies op de fora blijkt dat ook het "druilerige regen" probleem waarschijnlijk is opgelost.

T.o.v. de Tempest/Weatherflow heb je geen geïntegreerde bliksem sensor. Die moet je los erbij kopen.

Zoals bij ieder Ecowitt station kan je alle losse sensoren toevoegen. Bodem temp en vocht. Extra termp/hum. Water temp. Luchtkwaliteit, zowel PM als CO2.

Als console gebruik je één of meerdere app's op een tablet of een smart-phone. De data komt dan van cowitt.net als je niet thuis bent of rechtstreeks van het station als je wel thuis bent.

Wim

Edit 15 december: Externe voeding toegevoegd
Bijlagen
kick1.jpeg
kick1.jpeg (198.13 KiB) 3983 keer bekeken
#73689
Op welke frequentie werkt de verbinding van de sensorkop naar de nieuwe gateway GW2000?
.
Ook OFF-TOPIC, maar toch passend bij het onderwerp als aandachtspunt.
.
Op onze noordelijke breedten is zonnevoeding inderdaad een zwak aspect in de donkere tijd van het jaar:
in dit nieuwe concept heel praktisch opgelost m.b.v. de verwarmingsaansluiting.
.
Om op de hoogte gehouden te worden over de voortgang met de Tempest-PowerBooster kun je op een maillijst gezet worden:
:( zo kun je misschien als eindgebruiker vinger aan de pols houden ...........
I.p.v. zo'n PowerBooster zou een 'aanleun-accu' ook een geschikte oplossing zijn voor dip-overbrugging.
#73690
Toulon7559 schreef: 15 dec 2021, 11:18 Op welke frequentie werkt de verbinding van de sensorkop naar de nieuwe gateway GW2000?
.
Ook OFF-TOPIC, maar toch passend bij het onderwerp als aandachtspunt.
.
Op onze noordelijke breedten is zonnevoeding inderdaad een zwak aspect in de donkere tijd van het jaar:
in dit nieuwe concept heel praktisch opgelost m.b.v. de verwarmingsaansluiting.
.
Om op de hoogte gehouden te worden over de voortgang met de Tempest-PowerBooster kun je op een maillijst gezet worden:
:( zo kun je misschien als eindgebruiker vinger aan de pols houden ...........
I.p.v. zo'n PowerBooster zou een 'aanleun-accu' ook een geschikte oplossing zijn voor dip-overbrugging.
Alle ecowitt stations werken met de drie standaard frequenties. Waarbij voor Europa eigenlijk alleen 868 MHz is "toegelaten". Hoewel er nog steeds stations met de 433 MHz worden verkocht. Ook de meer in Australia gebruikte 915 MHz is leverbaar.
Dus als iemand rechtstreeks bij Ecowitt-China bestelt, wel altijd goed controleren dat hert ontvangst-station GWxxxx en de sensor dezelfde frequentie gebruiken.

Aanleun accu: Voor de "all in one" mechanische sensors is er een extern accu-pakket wat aan de ene kant van de kabel de vorm heeft van twee AA-batterijen en aan de andere kant een doosje waar twee batterijen inpassen. Heel erg simpel dan hoef je nooit meer de sensor-set te openen.
=> https://www.ecowitt.com/shop/goodsDetail/90

Edit 13:10 Ik zag op het filmpje en las op het wx forum nog 2 puntjes:
1. De binnen unit GW2000 heeft ook een bedrade netwerk aansluiting
2. en de GW2000 krijgt software uitbreidingen voor o.a. HomeAutomation "in de toekomst"

Wim
Bijlagen
811b4fb6ce1eef1aca6d5eb417a8db8f.jpg
811b4fb6ce1eef1aca6d5eb417a8db8f.jpg (152.22 KiB) 3932 keer bekeken
#73998
Vermoedelijk binnen enkele weken wordt de Ecowitt WittBoy -> WS90 uit geleverd.
Er is twee weken extra tijd ingepland om de units beter in te regelen tegen te hoge regenwaardes waar ook de Tempest last van had de afgelopen stormen.

Er is een nieuw type kalibratie voor regen op basis van de hoeveelheid regen die op dat moment valt. Er zijn 5 levels gedefinieerd die ieder een eigen calibratie kunnen hebben.

Een ander nieuwe faciliteit is dat je een andere ecowitt (b.v. WH45) regen-sensor ook mee kunt nemen in de upload.
Dan kan je op basis van de verschillen tussen de nieuwe "elektronische-" en de "conventionele wip-" metingen nog beter kalibreren.

Het custom-upload ontvang-script is hierop aangepast. => discussie https://www.wxforum.net/index.php?topic=43573.0

Zelf verwacht ik mijn WS90 deze maand. Mijn vrouw vond dat een toepasselijk verjaardag cadeau.

Wim

Edit 23:00
Script vervangen door geteste versie, klein foutje verwijderd.

Krijg nu een mooie stroom data van een beta-tester.
Bijlagen
(3.64 KiB) 99 keer gedownload
Laatst gewijzigd door wvdkuil op 07 mar 2022, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#73999
De levering is inderdaad ietwat vertraagd.
Ik hoop dat de gateway van de WS2001 compatibel is met meteobridge
Ik heb ergens gelezen dat het protocol hetzelfde is als de GW1000?
Ben benieuwd naar de nauwkeurigheid van de haptic regensensor
Kan ik dan met mijn VP2 regenmeter vergelijken en bijstellen
Ter zijner tijd wil ik het weerstation uitbreiden met de WH57 bliksem detector
Het finetunen met behulp van de correctie factoren bij verschillende rainrates kan nog wel een dingetje worden
Zie het weerstation in de loop van deze maand wel afgeleverd worden, ijs en weder dienende

Tegelijk ook een netvoeding erbij besteld voor verwarming en stroomvoorziening
#74050
Alle via Kickstarter bestelde weer-stations zijn nu verstuurd en de eerste gebruikers rapporteren bun bevindingen op de forums.

Het station is nu ook direct te bestellen in de "winkel" van de fabrikant https://shop.ecowitt.com/products/wittboy
Vermoedelijk ook binnenkort bij Europese verkopers.

Het nieuwe station vervangt eigenlijk de oude "Ultrasonic" versie (met aparte regenmeter).
Die gaat dus al in de uitverkoop. b.v. hier https://www.froggit.de/product_info.php?info=p478

Wim
#74065
Mijn Wittboy WS2001 station is zojuist afgeleverd
Zal binnenkort eea installeren en hopelijk via meteobridge de data kunnen vergelijken met mijn Davis
Bijlagen
img_1649932115752~2.jpg
img_1649932115752~2.jpg (374.75 KiB) 3041 keer bekeken
#74128
Hallo allen,
Ik ga binnenkort een ander weerstation aanschaffen omdat ik toenemende problemen met mijn vp2 heb.
Nu is mijn vraag of er al mensen iets kunnen vertellen over hun ervaring met de ecowitt wittboy GW 2001.

Roelof (meteo-sleen)
#74133
Inmiddels een tijdje de GW2001 in gebruik
Ik moet zeggen dat ik het een fijn station vind
Ik vergelijk de data van de WS90 met mijn VP2 via meteobridge en data heeft wel enige calibratie nodig
De regensensor is instelbaar binnen meerdere rainrate ranges en ik ben aardig op weg om deze redelijk gelijk te krijgen met mijn Davis regenmeter
Installatie is zo gepiept, de windmeter waarden zijn wat hoger dan de VP2 maar de WS90 heeft geen last van inertie van cups die eerst op gang moeten komen
Temperatuur lijkt wel redelijk gelijk te lopen met de Davis ondanks dat de WS90 in de volle zon zit en hoger
Inmiddels een console 2550 erbij gekocht (en dit werkt ook goed), kan alleen de regensensor niet calibreren in de console
Heb de buitenunit momenteel alleen op batterij in bedrijf, maar heb ook een 20m. netstroom kabel erbij voor de stroomvoorziening en verwarming
Binden van extra sensoren is ook gemakkelijk, de onweer detector werkt ook goed, vandaag met de onweersbuien 200+ ontladingen gedetecteerd in onze omgeving
2 extra temperatuur sensoren erbij 1 op zolder en een op de eerste etage, bereik is goed te noemen, ook van zolder naar de beneden verdieping door 2 betonnen plafonds heen geen probleem
De (in vergelijking met Davis) goedkope sensoren hebben mij overtuigd, de nieuwe 2560 console is beter in combinatie met de WS90 (deze console heeft een onboard barometer sensor, de GW2000 heeft deze ook evenals een temperatuur sensor voor binnenshuis)
Je kunt kiezen uit de set met de gateway2000 of met de set met de nieuwe 2560 console, net wat je smaak is
Ik twijfel nog om mijn Davis weg te doen ik gebruik ik een meteobridge Nano voor data transfer naar diverse sites en mijn eigen site
GW 2000 werkt goed met meteobridge, dan zou ik moeten overstappen naar een meteobridge pro

Voordelen GW2001:
Goedkoop (zeker uit China bij de ecowitt shop, reken 2 weken levertijd)
Makkelijke installatie
Goed bereik (nog geen uitval gehad)
Uitbreidbaar met vele sensoren inclusief onweerdetectie
App werkt goed

Nadelen
Regensensor calibreren is geen makkie
Het aantal upload mogelijkheden is beperkt (Ecowitt, WU, Weathercloud, WOW, eigen server)

Duurzaamheid zal de tijd moeten uitwijzen, tot nu toe dik tevreden

PS, bij bestellen bij de shop ontvang je punten, elk punt is 0,01$ waard zo spaar je redelijk snel wat bijelkaar