Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73902
Waarneming: Tempest & Storm

Merkwaardig hoge neerslagwaarden tijdens storm Eunice, geleidelijk oplopend zonder zichtbare neerslag.
Volgens uitleg van de Weatherflow _Helpdesk kan (als de wind met hoge snelheid langs de sensorkop of de mast strijkt) de wind via de mast & kop vibraties induceren in de vochtsensoren => 'false rain'.
17Februari 2022 de Tempest-neerslagsom tot ruim 70mm opgelopen na periode met continu sterke wind, terwijl de conventionele neerslagmeters bij 3,5mm blijven steken. 18Februari en 19februari herhaalt het beeld.
.
Met hun advies kan ik voorlopig nog niet zo veel:
"Check for contact points in your mount, adding neoprene rubber or some other cushioning material under the contact points can help with reducing false rain instances."
Anders verwoord:
trillingsdempers toepassen voor de Tempest-opstelmast-mast voor onderdrukken van resonanties.
.
Bijlagen
piVergelijk1Rain220217 [75%].png
Tempestvergelijk_Regen220217
piVergelijk1Rain220217 [75%].png (96.42 KiB) 706 keer bekeken
piVergelijk1Rain220119 [75%].png
Tempestvergelijk_Regen220219
piVergelijk1Rain220119 [75%].png (94.32 KiB) 706 keer bekeken
piTempest1Lightning220217 [75%].png
Tempest_Totaal220217
piTempest1Lightning220217 [75%].png (103.7 KiB) 706 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74028
Waarneming

De lokale, zelfgebouwde UDP-uitlezing gaat onverstoorbaar door, maar de LED van de Tempest-Hub is rood, en voor de Weatherflow-verbinding wordt per mail en status-melding verzocht de Tempest-Hub te resetten, want het datapad naar de Weatherflow-server functioneert blijkbaar niet meer.

De afgelopen dagen herhaaldelijk zo’n uitval van de internet-verbinding met de Weatherflow-server en als gevolg ook de gekoppelde WU-account (en ander 'achterland').
Dat demonstreert dat lokale uitlezing (en lokale afregeling) eigenlijk een vereiste is voor betrouwbaar PWS-gebruik.
De standaard-omweg van Tempest-data over de remote servers is (ondanks 'goede aspecten' die misschien onderweg opkomen) blijkt in het opzicht van continuïteit een zwakke schakel in de keten.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74176
Ervaring (ter info)

Sinds 2e week juni viel verbinding met Tempest helemaal weg en was ook met herhaalde herstart volgens gebruiksaanwijzing niet meer tot leven te krijgen via de Tempest-app & bluetooth-verbinding.
Na uitbundige discussie met de WF-Helpdesk en allerlei probeersels uiteindelijk vandaag weer aan de gang gekregen.

'Operationele' opstelling:
Tempest-sensorhead staat binnen 5m luchtlijnafstand van Tempest-hub en een WAP ook binnen 5m (met WAP bewust via kabel aan de ethernetswitch van de hoofdrouter om doorvoercapaciteit te borgen).
Hub in gezelschap (binnen 50cm tot 10m) van een hele collectie wifi-clients in de vorm van ESP8266s en Raspberries, draadloze laptops/PCs, LoraWAN-gateway, enz.

Testlocatie waarbij herstel:
Tempest-hub (naast de meterkast) <4m van de hoofdrouter, met veel minder ESP8266 en Raspberry in de buurt, en mobieltjes, tablets, laptops en PCs op grotere afstand. Tempest-sensorhead daarbij aan de andere kant van het huis op ca. 25m afstand van de hub.

Even aankijken hoe de Tempest-werking blijft, maar vanwege zeer lage WAF voor de Test-opstelling moet de Tempest-hub naar een verdekte 'operationele' positie.

Mogelijke oorzaak & oplossing:
Met kennis achteraf lijken de problemen te zijn begonnen toen in de omgeving van de WAP een stel ESP8266s en Raspberries zijn toegevoegd als WLAN-clients.
Afgeleid daarvan lijkt het alsof the Tempest-hub in 'operationele' positie bij de WAP onvoldoende aan bod kwam voor Wifi-communicatie,
daardoor wegviel en niet meer terugkwam.
[In dat perspectief geldt misschien ook het effect van de waarneming dat het dataverkeer van Tempest uitgebreid is]
Blijkbaar tegen de grens van de bandbreedte van het WAP gestuiterd door een hongerige Tempest-hub met de hub als eerste slachtoffer.
Optelossen vraag: hoe herverdeel ik de clients op de WLAN_2,4GHz, behalve door grote fysieke verplaatsingen?
Voor ESP8622 is Wifi het communicatie-middel, dus geen ontwijken mogelijk, maar Raspberry e.d. kan ook via eth0 worden aangesloten, de LAN-kabel geeft veel meer ruimte dan wifi, maar die kabel is wel weer zichtbaar.

:) WAF is soms heersend boven techniek, en daagt uit voor 'onzichtbare' realisatie .....
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74179
Helaas ook grote problemen met de tempest hier.
Dacht totdat ik het vorige bericht las, dat het aan de electra/nieuwe voeding lag
=> probleem blijft met batterij of externe voeding.
Of aan de ouderdom, of aan de hitte.
Aan het netwerk of aan de overige weerstations is niets veranderd.

Sinds 6 juni geen normale informatie meer van de tempest.
Ook niet na reset knop of opnieuw opstarten hub.
Voortdurend komen er gekke waardes binnen (b.v. - 30 graden Celcius )
Of helemaal geen temperatuur
Resetten (de rode/groene knop onder de electra contacten) lijkt te helpen, maar niet voor lang.

Zie bijgevoegde screenshots.

Ga maar weer mailen met weatherflow.

Wim
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-06-17 om 15.13.48.png
Schermafbeelding 2022-06-17 om 15.13.48.png (316.82 KiB) 235 keer bekeken
Schermafbeelding 2022-06-17 om 15.30.51.png
Schermafbeelding 2022-06-17 om 15.30.51.png (127.5 KiB) 235 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74180
Op zich opmerkelijk dat zowel bij jou als bij mij de perikelen omstreeks dezelfde datum begonnen.
Dan ga je vergelijken en komen inderdaad ook aspecten als ouderdom en weersomstandigheden in beeld.
Weersomstandigheden incl. mogelijke invloed op de zonnevoeding.
Bij mij eerst ook sterke twijfel over de sensorwerking, maar i.v.m. toegankelijkheid mijn acties totnutoe alleen m.b.t. de hub.
Dat is dus harde Reset door Voeding-schakelen, zachte Reset aan de hub met paperclip in gaatje boven de LED en (als je weer verbinding via BLE kunt krijgen) via de app opnieuw instellen voor WLAN, en verplaatsen: meer opties zijn er niet.
De sensorbatterij-spanning in het overzicht is bij mij ook > 2,7V (~ prima).
Tempest-hub teruggezet in originele, operationele positie, liep even storingvrij, maar alweer ingestort:
nu zoektocht naar compromis-opstelpositie, ergens tussen sensorhead en hoofdrouter.

De verschijnselen totnutoe genoemd in deze thread (en elders) zaaien twijfel over de rijpheid van het ontwerp en de uitvoering.
Als Weatherflow geen remedies kan bieden, zal weer de Gebruiker via 'handigheid & volhouden' de PWS-problemen moeten gaan oplossen.
;-) Met hulp van gelijkgestemden in weerforums .......

8-) Een bekabelde LAN-aansluiting zou voor dit aspect voordelen hebben, want die kun je veel concreter instellen dan een WLAN-interface, en bandbreedte dan nauwelijks een issue.
Bovendien zonder de negatieve wifi-aspecten.
Deze 'kwestie' ook aanleiding om nog eens goed te kijken naar de fysieke verdeling van de Raspberries e.d. over het huis t.o.v. beschikbare WAPs en naar de LAN-verbindingen voor WAPs, Raspberries e.d..
;) T.a.v. WAF (en/of risico van beschadiging) zeker zorgen dat kabel en ethernet-switches uit het zicht liggen.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74183
Na een mail aan tempest/support bleek dat het station vervangen moet worden.
It looks like something happened to your sensors and I'd like to get you a free replacement Tempest.
De rode led werd wel weer groen na een paar maal aan en uit zetten maar de storingen kwamen steeds sneller en na 14:00 uur vandaag helemaal geen ontvangst meer.
De status in de app geeft aan: LIGHTNING_DISTURBER | TEMPERATURE FAILED | RH_FAILED
.
Link https://help.weatherflow.com/hc/en-us/a ... st-Device-
=> scroll naar "Tempest device LED status indicators"
.
Red LED: The device may have a failed or non-responsive sensor.
This status supersedes all other device statuses.
Helaas dus weer enkele weken geen test-data voor de WeatherFlow scripts.
.
Wim