Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
#75471
Nu er weer een regenperiode komt na een paar warme dagen, doet m'n Davis VP2 (uit 2011) regenmeter niet meer mee. Schoongemaakt en er water door gieten geeft geen meting. Het reed contact is de eerste verdachte, maar is dit door te meten?
M'n digitale multimeter geeft in rust en met de ISS afgekoppeld zo'n 5 mega ohm weer over het reed contact. De waarden fluctueren wel als ik de regenlepel omkiep, maar ik heb niet de indruk dat de weerstand echt naar nul gaat.
Als ik het reed contact overbrug door het met een draad een paar keer kort te sluiten dan komt er nog steeds geen uitlezing.
De overige waarden van de ISS (temp, hum, wind, zon) zijn volgens AWEKAS niet echt verschillend van naburige stations.
Dus voordat ik een nieuw contact bestel of een vervanging voor de tipping bucket, is er een goede manier om vast te stellen dat het probleem in het reedcontact zit en niet in de ISS print?

Alvast bedankt voor reacties!
#75472
De 'los' gemeten weerstand van 5MOhm lijkt te wijzen op open contact.
Bucket-kippen geeft een korte momentsluiting die met een multimeter waarschijnlijk moeilijk is te volgen:
heb je een redelijk sterke magneet om voor 'los' testen het reedcontact stevig dicht te drukken voor langere tijd?

Vraagt voorzichtigheid, maar is bij aangekoppeld reedcontact de ingangsspanning van het reedcontact naar ISS te meten?
In rust/open een constante gelijkspanning, en bij contactsluiten een dip of piek.
#75473
Bedankt voor de snelle reactie!
Met alles aangesloten, meet ik over het contact 2.3 volt. Het bewegen van de bucket doet niet veel daaraan.
Met een magneet over het contact valt de spanning even terug naar 1.9 volt. Maar blijft daar niet op staan als de magneet er boven staat. En ondanks alle "beroering" met de magneet heeft de ISS geen regenpulsen genoteerd.
#75474
De weerstand dient bij het kiepen van de regenmeter kortstondig naar 0 te gaan
Controle ISS is mogelijk door de aansluitdraden even kort te sluiten of door een test kabeltje te maken met een drukschakelaar
Kortstondig overbruggen ca 1 seconde
Ook de stekker aansluiting even controleren van reedswitch naar RJ11 op weerstand meten
Schoonmaken van contacten met IPA (isopropyl alcohol)
Maar ik denk dat je er na 13 jaar van mag uitgaan dat de reedswitch kapot is
Zelf vervangen is mogelijk, zorg er dan wel voor dat je soldeert op een niet te hoge temperatuur en kortstondig ivm fragiliteit reedswitch (heeft mij ook al een paar gekost)

Succes
#75475
Bedankt voor alle tips!.
Met een korstluitdraad heb ik een paar keer flink door de oxidehuid van de Reed schakelaarsoldering geprikt en toen kwam er een (idoot) hoge uitlezing voor regensnelheid en wat mm regen. Dus ISS is nog OK en Reed zal ter ziele zijn.
Welk merk / type Reed is passend en kwalitatief goed?
#75476
Welk merk / type Reed is passend en kwalitatief goed?
Een reedcontact heeft een zg AT (Ampère turns) waarde, dat wil zeggen de magnetische waarde waarbij een reed contact sluit (pull in) en een waarde waarbij de reed contact weer opent (release)
Hoe hoger de AT waarde, hoe sterker de magneet moet zijn om de reed te bedienen
Ik zou gewoon een nieuwe bestellen bij een vakhandelaar, weet je zeker dat je de goede hebt en niet dat de reed contact niet sluit of opent en in gesloten toestand blijft.
Het zijn breekbare en fragiele glazen buisjes gevuld met edelgas en dienen zorgvuldig te worden gesoldeerd
Mijn advies, eerst de nieuwe reedcontact in de houder plaatsen en plastic kapje erop klikken, de oriëntatie van de contacten in het glazen buisje even goed checken zodat de lipjes parallel lopen met de magneet (ik denk dat dat ook invloed heeft op de werking), dan beetje flux op de contacten en de draden eraan solderen, te lang geeft teveel geleide warmte door de en kan je reed switch vernielen
Na solderen testen of het werkt, zo nodig reed contact draaien voor betere oriëntatie en de beste werking
Afmeting van de reed switch glas is 14mm lang en 2mm doorsnede AT waarde 15-35, typenummer TRA294G

Succes
#75482
Tjeerd, bedankt voor dit uitgebreide antwoord.
Zo moet het kunnen lukken om de juiste spullen te vinden en aan de praat te krijgen.
Even voor de zekerheid, wat is bedoeld met "zodat de lipjes parallel lopen met de magneet "? Beide lipjes horizontaal en boven elkaar of juist opstaand en naast elkaar?

Mvg, Peter
#75483
Lipjes boven elkaar, dus horizontaal ____----- parallel aan de magneet
Eventueel na montage even testen wat de beste resultaten geeft
Inkorten van de aansluit pins geeft ook verandering in de gevoeligheid van de reedswitch