Algemeen forum voor discussie over de website
Het was voor mij ook even uitpluizen om de verwachting korte termijn op te halen van het KNMI
Via de curl mogelijkheid in php is mij dat uiteindelijk gelukt, na vele pogingen...ik ben ook maar een beginner in php
Kort gezegd even de werkwijze:
Lijst ophalen van beschikbare bestanden in een dataset via Curl, in JSON formaat
DownloadURL voor gewenst bestand ophalen met Curl
Bestand opslaan vanaf de download URL
Eerst wel een API key aanvragen via KNMI

Meer info op:

https://developer.dataplatform.knmi.nl/open-data-api#

KNMI heeft vele datasets beschikbaar echter is het moeilijker geworden voor de gewone gebruiker om deze te gebruiken
T.J. schreef: 04 dec 2024, 21:56 Het was voor mij ook even uitpluizen om de verwachting korte termijn op te halen van het KNMI
Via de curl mogelijkheid in php is mij dat uiteindelijk gelukt, na vele pogingen...ik ben ook maar een beginner in php
Lijst ophalen van beschikbare bestanden in een dataset via Curl, in JSON formaat

Meer info op:

KNMI heeft vele datasets beschikbaar echter is het moeilijker geworden voor de gewone gebruiker om deze te gebruiken
Dit is ook precies zoals ik dit heb gedaan. En met wat hulp van ChatGPT, omdat mijn php skills ook niet voldoende zijn. En zoals al eerder hier opgemerkt is er in jan-25 bij het KNMI gelegenheid om een workshop te volgen over de API mogelijkheden bij KNMI.
waling schreef: 05 dec 2024, 07:49
T.J. schreef: 04 dec 2024, 21:56 Het was voor mij ook even uitpluizen om de verwachting korte termijn op te halen van het KNMI

Meer info op:

Dit is ook precies zoals ik dit heb gedaan. En met wat hulp van ChatGPT, omdat mijn php skills ook niet voldoende zijn. En zoals al eerder hier opgemerkt is er in jan-25 bij het KNMI gelegenheid om een workshop te volgen over de API mogelijkheden bij KNMI.
Super goed dat jullie het voor elkaar hebben gekregen om het KNMI weerbericht via de Open Data API weer op jullie website te plaatsen.
Zijn jullie bereid om het script daartoe te delen?
Dat zal ik zeer waarderen!

Groet, Michel van Meteo Gouda
M.b.t. voor jan-25 genoemde KNMI-workshop om te leren omgaan met hun API:
ergens een weblink voor nadere info en (eventueel) aanmelding?
Ik denk maar al doende leert men en De Bilt is niet om de hoek vanaf hier...
Ben al een paar jaar bezig mezelf enig zins bij te scholen voornamelijk via www.w3schools.com
HTML lukt wel redelijk, nu dus met php bezig
Natuurlijk ben ik wel zo vriendelijk om mijn script te delen
De api key etc zal ik natuurlijk niet toevoegen
Ik gebruik dit script om de korte termijn verwachting op te halen, maar kan natuurlijk ook voor andere datasets gebruikt worden
De dataset url dient dan uiteraard gewijzigd te worden, ik ben daar zelf nog niet mee bezig geweest, gebruik voornamelijk Aeris weather APi en kaart wizard voor kaarten

Bestandsnaam is gewijzigd naar .txt extensie dit weer wijzigen naar .php

Ik gebruik een Cron job om eens in de 3 uur dit script te draaien en dan via iframe de html pagina op webpagina embedden

Enjoy
(2.47 KiB) 87 keer gedownload
PS het zal wel niet vlekkeloos php zijn maar het werkt en daar gaat het mij even om.....
Goed voorbeeld doet goed volgen ....

Voor de KNMI-workshop DeBilt als locatie snap ik, maar een starttijd van 09:00uur is een uitdaging als je bijv. op maandagochtend van de oostgrens moet komen dwars door de verkeerspiek heen.

Dank voor T.J.'s voorzet, want een praktijkvoorbeeld kan de rest van onze 'knutselaars' verderop in Nederland op weg helpen.
Bij gebrek aan hands-on instructie zullen we ons moeten behelpen met via web aangereikte praktische voorbeelden.
KNMI heeft op de website een paar voorbeeld-scripts in Python geplaatst:
misschien daar maar eerst mee beginnen te experimenteren.
Het wiel opnieuw uitvinden is niet zinvol:
van KNMI een paar uitgewerkte voorbeelden in PHP-script zou nog meer hulp zijn voor een praktisch begin voor inloggen en voor data ophalen.
Het zou inderdaad helpen indien KNMI een paar voorbeelden in php zou kunnen maken
PHP is een veelgebruikte programmeer taal dus dat snap ik dan niet helemaal
Indien iemand verbeteringen of aanvullingen heeft op het php script dan zou dat uiteraard welkom zijn

Documentatie doorlezen op de (ontwikkelaars) site van het KNMI betreffende de datasets en de sortering van bestanden is wel wenselijk
De meeste bestanden gaan al even terug in de tijd en meestal zijn de laatste van belang
Ook een beetje kennis van JSON is wel handig daar de gevraagde datasets in JSON worden terug gekoppeld en uit een array moeten worden geselecteerd
Binnenkort maar eens even aan de gang met andere datasets, kaarten en actuele waarnemingen ofzo

Mochten er vragen zijn oid, dan zie ik dat wel in deze thread verschijnen, misschien kan ik helpen
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12