Discussie forum over de Meteobridge / Meteohub. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Hey Toulon,

Krijg je bepaalde errors wanneer je probeert te uploaden?

Je mag me altijd een PB sturen als je eens wilt proberen of je kan uploaden naar mijn webserver via SFTP, dan kan ik evt kijken of er fouten zijn aan de manier hoe je client verbinding maakt (ik kan daar namelijk aan de logs), als je dat wilt ;)

- V
Na de ervaring geschetst in voorgaande berichten is deze recente ervaring een 'denkertje' voor als je niet meer kunt uploaden met (S)FTP.
1. Bij de diverse meteo-softwarepakketten heel verschillende manieren waarop je kunt zien of (S)FTP niet goed werkt.
Bij Meteobridge zie je op webpagina Uploadstatus een indicatie daarvan met een rood kruis voor de betreffende upload.
2. Ga dan naar Systeem / Service instellingen en bekijk je instellingen voor FTP/SFTP.
3. Kloppen de invullingen voor FTP of SFTP? Denk om bijbehorend poortnummer 21 resp. 22.
4. Gebruik na controle & bijwerken de testknoppen voor FTP, SFTP en Proxy-SFTP
=> rood kruis = fout, groen kruis = werkt!
Voor mijn test naar ssh.strato.com gaf alleen Proxy-SFTP goed resultaat voor een testbericht,
maar nog niet helder welke instellingen voor Meteobridge nodig zijn om daarmee regulier een HWA-file te uploaden naar een aangewezen bestemming.
Bij poging tot reguliere FTP-dataoverdracht uit Meteobridge naar een Strato-account met ssh-invullingen die voor Filezilla, WinSCP en CoreFTP prima werken, krijg je de getoonde foutmelding.
Hamvraag is dan of hier de oorzaak ligt in de HWA-template voor Meteobridge of aan de kant van Strato, of is het een Murphiaanse, ongelukkige combinatie?
Hoe komen we daarachter?
Bijlagen
screenshot-MeteobridgeUploadStatus.png
Meteobridge Uploadstatus o.a. voor SFTP
screenshot-MeteobridgeUploadStatus.png (28.34 KiB) 656 keer bekeken
Achteraf gezien is FTP-upload proberen met invullen van ssh-instellingen natuurlijk gewoon fout.

Op de Meteobridge/WUS met succes testen van de HWA-upload met Proxy-SFTP geeft aanleiding verder te zoeken in die richting.
In versie 5.7 van de Meteobridge-firmware blijkt al een oplossing te zijn opgevoerd:
zie de opmerking en uitleg daar voor 'released september 30, 2023'

De laatste horde is hoe je op tabblad 'Services/Events' voor Proxy-SFTP de passende Pad-instelling maakt met de inloggegevens voor je SFTP-account.
Dat moet algemeen & geanonimiseerd zijn
.
Code: Selecteer alles
proxysftp://< username >:< password >@<server>:22/< bestemmings-filenaam >
.
Voor een Strato-account vertaalt dat naar
.
proxysftp://< username >:< password >@ssh.strato.com:22/< bestemmings-filenaam >
.
Met voorbeeld-vulling voor een HWA-file genaamd hetweeractueel.html wordt dat dan zoiets als
proxysftp://Gebruikernaam@Domein.nl:XYZ1234@ssh.strato.com:22/foldernaam_tov_root/hetweeractueel.html
.
Testen, en bij correcte invulling loopt daarna periodiek de verbinding naar je Strato-folder!

Opmerking, toegevoegd 3Februari2025:
het ziet er wat merkwaardig uit, maar in de geanonimiseerde code is voor dit forumbericht de constructie < tekst > met opzet.
Want uit praktijkervaring:
als je voor en achter de tekst de spaties weglaat, dan zie je dat stuk van de string niet meer, ongeacht type browser.
Gelijk effect als je quote of bij kale tekst in een bericht met gebruik van < >
Zoals in de voorbeeldinvulling te zien met een 'echte' invulling i.p.v. < tekst > mag je dan weer geen < , spaties en > voor en achter de tekst gebruiken!!!!!

Aanvulling 17februari2025:
Ruw uitgewerkt invullingsvoorbeeld toegevoegd voor een upload m.b.t. een STRATO-account
@Koos

Zie mijn voorgaande bericht over hoe je in Meteobridge instelt voor Proxy SFTP:
daarna werkt voor mij de upload naar een folder bij Strato.com zonder problemen.

MVG, Anton
ProxySFTP is zoiets als Vincent noemt.
Zo'n opzet met enerzijds een Meteobridge en anderzijds STRATO.com is (voor deze uitleg sterk vereenvoudigd!):
- Meteobridge stuurt aan alsof HTTP/HTTPS
- in de instelstring voor Proxy-SFTP herken je ssh.strato.com met bijbehorende instelgegevens voor de betreffende account, bestemmingsfolder en filenaam
- de interface naar STRATO gedraagt zich vervolgens alsof voor SFTP.

Heb je geen Meteobridge, maar wil je zelf op je Linux-machine een vergelijkbare functionaliteit maken,
dan is LFTP een mogelijke oplossing.