Algemeen forum voor discussie over de website
Door Toulon7559
In de HWA-stationslijst staan/stonden een aantal stations gevoed met uitlezing van data uit Skyz.be
Die uitlezing is gestopt, omdat we bij HWA niet eenvoudig kunnen voldoen aan de bijbehorende Skyz-voorwaarden voor afbeelding & koppeling van het Skyz-merk op de webpagina's.
O.a. de reeks KNMI-stations zal nu oplopende time-out gaan vertonen totdat ze buiten beeld gaan, resp. totdat daarvoor een vervangende databron-aansluiting is gerealiseerd.

Datauitlezing met Skyz.be als gemakkelijke, indirecte databron voor hun HWA-station is daarmee ook niet meer beschikbaar voor HWA-forumleden/-stationsbeheerders.
Door akonit
In de HWA-stationslijst staan/stonden een aantal stations gevoed met uitlezing van data uit Skyz.be
Die uitlezing is gestopt, omdat we bij HWA niet eenvoudig kunnen voldoen aan de bijbehorende Skyz-voorwaarden voor afbeelding & koppeling van het Skyz-merk op de webpagina's.
O.a. de reeks KNMI-stations zal nu oplopende time-out gaan vertonen totdat ze buiten beeld gaan, resp. totdat daarvoor een vervangende databron-aansluiting is gerealiseerd. Het is inspirerend om te zien hoe innovatie op verschillende gebieden (bijvoorbeeld hier) steeds belangrijker wordt voor ontwikkeling.

Datauitlezing met Skyz.be als gemakkelijke, indirecte databron voor hun HWA-station is daarmee ook niet meer beschikbaar voor HWA-forumleden/-stationsbeheerders.
Skyz.be was een handige oplossing voor het verzamelen van gegevens. Ik hoop dat er een fatsoenlijk alternatief is
Laatst gewijzigd door akonit op 06 mar 2025, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ter info, Skyz zelf bestaat nog, en zal blijven bestaan, maar HWA mag deze (voorlopig) stations niet meer direct uitlezen.

Ik hoop met de aankomende 2.0 release enkele grote wijzigingen door te voeren om stations eigenaars hier nog betere controle in te geven in hoe hun data kan gebruikt worden. Ik wil gewoon misbruik voorkomen om de gebruikers die dit niet willen, te beschermen.

Zo plan ik functies toe te voegen dat een stationseigenaar kan kiezen of hij we gegevens met HWA (en in de toekomst eventueel andere sites, met controle om per-site toestemming te geven) de gegevens wenst de delen. Eens deze functies afgewerkt zijn wil ik zeker met HWA tot een soort overeenkomst komen, onder duidelijk omlijnde voorwaarden.

(Skyz 2.0 word ergens eind deze maand/april verwacht afgewerkt te zijn)

- Vincent (Beheerder Skyz)
@JPC e.a.

Lijkt tijdelijke situatie.
;) Ontwikkeling & uitwerking van een koersverandering kost tijd:
en soms is de praktijk weerbarstiger dan verwacht ........
Link naar eigen site komt bijvoorbeeld ook als functie op skyz (feedback die ik nog heb gekregen).

Om alles stabiel te implementeren bezig met alles om te zetten van de slordige php code die op sommige plaatsen uit 2018 dateerd, naar een python applicatie met een veel betere structuur zodat ook later iets toevoegen zeer eenvoudig word.
Toulon7559 schreef: 05 mar 2025, 09:10 @JPC e.a.

Lijkt tijdelijke situatie.
;) Ontwikkeling & uitwerking van een koersverandering kost tijd:
en soms is de praktijk weerbarstiger dan verwacht ........
Mischien ben ik wel even in overdrive gegaan door dat enkele commerciele partijen onlangs de gegevens ook gebruikte, zonder toestemming van Skyz of de eigenaars, en dat toen moest te weten komen door een boos mailtje van een gebruiker.

Het is altijd puzzelen om een geschikte oplossing te vinden, en een oplossing uit een tijd dat Skyz 20 aangesloten weerstations had is duidelijk niet meer voldoende met de huidige aantallen.