Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door JM.Nienhuis
In December j.l. had ik een storing met het registreren van de neerslag
in 2 min meer dan 300 mm Dat ging de gehele dag door
Ik heb de regenmeter uit geschakeld Oorzaak kortsluiting door hevige regenval
Inmiddels een nieuwe Rain Tipping gekocht en gemonteerd
Sinddien werk alles weer probleemloos
Ik ging er vanuis dat de neerslagmelding in grijs na verloop van tijd vanzelf weer naar zwart ging maar dat is niet gebeurd Hoe kan ik ( of iemand anders) dit oplossen ??
gr Joan Nienhuis Weerstation Zieuwent
Door Toulon7559
Een stationbeheerder is meestal de eerste om een defect te zien en te melden voor zijn configuratie.
De moderatie kijkt periodiek (dus niet continu!!!!!!) of gerapporteerde sensorwaarden realistisch zijn,
markeert ‘rare’ waarden en neemt bij twijfel contact op met de betreffende stationbeheerder voor navraag.
Als hulp bij die monitoring wordt voor temperatuur in de HWA-server online vergeleken hoeveel een station afwijkt t.o.v. omringende stations:
naast de melding aan de modratie, kun je het resultaat van die vergelijking als toeschouwer zien als 2e lijn in de temperatuurgrafiek van webpagina ActueelWeer.
Die faciliteit is niet beschikbaar voor andere waarden.
Omdat de moderatie niet alles kan zien, wordt op prijs gesteld dat bij verdenking van een sensorwaarde (niet alleen neerslag!!!!) van een station door het waarnemende forumlid een PB wordt gestuurd naar groep Algemene Moderators voor gerichte controle en navraag.
Een piek of dip in een kaart is soms een hele zoektocht voordat de 'dader' wordt gevonden, en dan is hulp uit het forum zeker welkom.

De moderatie kan niet zien of/dat een fout is opgeheven (want bijv. 0 is een legale neerslagwaarde),
dus verzoek aan betreffende stationsbeheerders om na herstel aub ook een PB te sturen naar die groep:
anders is het voor moderatie gokken, en de praktijk is dat de foutmarkering blijft staan ……

Hint:
Als er in je configuratie een sensor kapot is, of vreemd gedrag vertoont,
dan is het service aan de 'omstanders' als je zelf in forumrubriek 'Storingen’ meldt wat er aan de hand is.
Dan ook zelf opletten dat je weer afmeldt als het probleem is hersteld.