Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
HansR schreef: Gisteren, 15:31 Ik kom hier terug over je problemen met CMX 4.6.4 b4128 met .NET 8; daarna kijken we verder met CUtils.
Het probleem met CMX lijkt te zijn dat je een Purple Air (PA) sensor hebt geïnstalleerd en geactiveerd waarbij de ip specificatie onjuist lijkt. Klopt dat?

Kun je de PA als http://<ip>/json benaderen? Zo niet, dan heb je het ip-adres ws fout.
alexuskoi schreef: Gisteren, 23:14 Het ip adres van purple air verwijdert want heb geen purple air maar luftdaten maar dat wordt hier niet ondersteunt. Ik heb nu geen errors meer op de pagina. Heb nu beide logs nog eens doorgestuurd. Kijken waar we nu komen. Mvg Alexander
OK.
  1. CMX lijkt goed te draaien al verbaast het me dat er geen catch up is (het ophalen van de data over de periode dat CMX niet actief was. Maar dat is van later zorg. Er is elementaire data.
  2. Zorg dat CMX draait als je CumulusUtils activeert (open een tweede CMD-scherm en run CUtils van daar). Er is dan communicatie vanuit CUtils naar CMX mogelijk. Dat is relevant ivm het ophalen van verschillende gegevens.
  3. CUtils heeft twee runs in de logfile (1: 23u03:06 en 2: 23:03:42:, de eerste heeft een probleem met de diary (zoals ook vorige keer) de tweede run heeft dat niet. Wat heb je tussen 23:03:06 en 23u03:42 gedaan dat er gedurende die tweede run geen diary-probleem is? Het verschil is dat er de eerste run geen en de tweede run wel een diary.db is lijkt het.
  4. De systeeminformatie wordt niet correct gelezen omdat de commando's blijkbaar een kopie van de Linux commando's op de RPi zijn. IK heb verder geen permanente MAC gebruikers dus dat is nooit aangepast. Als we verder komen gaan we het daar nog over hebben.
  5. Vervolgens worden je data correct gelezen en lijkt het goed te gaan totdat de februari logfile wordt gelezen. Dat zijn de basis data van CMX die worden gebruikt voor de wind en de zonne grafieken en hier gaat het fout omdat je de CUtils versie gebruikt die geschikt is CMX v4.7.0 maar je gebruikt CMX 4.6.4.
    Voor zover ik heb begrepen wordt CMX 4.7.0 bij release (het is nu nog een beta/RC) omgenummerd naar 5.0 om het grote verschil aan te geven.
In samenvatting: jij moet de versie - zie mijn release post - gebruiken voor CMX 4.6.4 - dat is de tweede in het rijtje, versie 8.2.1 NET8. Verwijder de CUtils versie die je hebt en installeer deze versie. Run opnieuw en post de logfile. Over de dotnet-installaties hoef je je niet druk te maken: blijkbaar zijn beiden correct geïnstalleerd en het OS/dotnet kiest zelf welke er nodig is.
alexuskoi schreef: Gisteren, 23:14 Het ip adres van purple air verwijdert want heb geen purple air maar luftdaten maar dat wordt hier niet ondersteunt. Ik heb nu geen errors meer op de pagina. Heb nu beide logs nog eens doorgestuurd. Kijken waar we nu komen. Mvg Alexander
Ja, over die luftdaten kan ik niets zeggen maar je zou ipv een Purple Air een AQMIII kunnen gebruiken. Die stuurt de gegevens wel naar luftdaten. Het is een emulatie van de Davis Airlink sensor, niet duur maar wel zelf solderen en software configureren. Als je dat kunt en leuk vindt is het een goede optie. De AirLink wordt ondersteund door CMX en CUtils. CUtils geeft standaard (indien geconfigureerd) de kaart van luftdaten (zie bv op mijn site), als ik me goed herinner trouwens ook zonder dat je daar een sensor hebt. De kaart is gecentreerd op jouw positie.
Dat is een goeie tip en iets om over na te denken. Ik heb je website trouwens al heel regelmatig bezocht ;)
[/quote]

Ja, over die luftdaten kan ik niets zeggen maar je zou ipv een Purple Air een AQMIII kunnen gebruiken. Die stuurt de gegevens wel naar luftdaten. Het is een emulatie van de Davis Airlink sensor, niet duur maar wel zelf solderen en software configureren. Als je dat kunt en leuk vindt is het een goede optie. De AirLink wordt ondersteund door CMX en CUtils. CUtils geeft standaard (indien geconfigureerd) de kaart van luftdaten (zie bv op mijn site), als ik me goed herinner trouwens ook zonder dat je daar een sensor hebt. De kaart is gecentreerd op jouw positie.
[/quote]
Het verschil tussen de 2 tijdstippen is een veiligheid melding bij Mac. Een file die hij wil openen bij het starten van de cumulusutils.dll moeten in 2 stappen. daarna open toch en opnieuw de regel dotnet utils/bin/cumulusutils.dll website ingeven in het terminal venster van mijn Mac. Ondertussen heb ik de juiste versie van Utils geïnstalleerd en UItils kunnen starten nadat cmx4 gestart is. De nodige logs zitten er ook bij. Vanaf de middag niet meer bereikbaar voor de rest van het weekend.
Bijlagen
(19.7 KiB) 11 keer gedownload
(5.98 KiB) 11 keer gedownload
(20.76 KiB) 12 keer gedownload
alexuskoi schreef: Vandaag, 11:04 Het verschil tussen de 2 tijdstippen is een veiligheid melding bij Mac. Een file die hij wil openen bij het starten van de cumulusutils.dll moeten in 2 stappen. daarna open toch en opnieuw de regel dotnet utils/bin/cumulusutils.dll website ingeven in het terminal venster van mijn Mac. Ondertussen heb ik de juiste versie van Utils geïnstalleerd en UItils kunnen starten nadat cmx4 gestart is. De nodige logs zitten er ook bij. Vanaf de middag niet meer bereikbaar voor de rest van het weekend.
OK.
Dat van die veiligheidsmelding kan een probleem zijn om de regelmatige run van CUtils (uiteindelijk moet het regelmatig runnen voor de data en een keer per dag voor andere functies) uit te voeren op de MAC. Daar gaan we later naar kijken.

Je mist nog CutilsCharts.def (ik moet de wiki daarop aanpassen)

Uit de distributie kopieer je (misschien al gedaan) CutilsCharts-default-for-use.def en je renamed die naar CutilsCharts.def. Dan run nog een keer en post de logfile (alleen de tweede).
alexuskoi schreef: Vandaag, 15:53 Nog vlug even hernoemd en de laatste log.
OK. Alles is in orde. Er wordt nog niets geupload, ook dat is een configuratie. Als je de site wil hebben zul je dat aan moeten zetten.

Ik stel voor dat je CMX als een daemon configureert zodat die altijd runt (ook na een reboot van het systeem).
Als CUtils geconfigureerd is - de wiki is je vriend - zoals je hem hebben wil, kijken we naar hoe de scheduler werkt op de MAC.

Functioneel en technisch lijkt er iig geen probleem meer.