Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Sinds 2016 gebruik ik een Davis Vantage pro 2 weerstation welke ik stapje voor stapje heb uitgebouwd met extra sensoren
Echter de prijzen rijzen de pan uit van Davis onderdelen, als er wat kapot gaat nu dan zijn onderdelen al snel 40 procent duurder dan pakweg 2 jaar geleden, nou ben ik wel redelijk technisch en vind het wel leuk om eea te repareren en te refurbishen dus waar mogelijk repareer ik zelf
Sinds een jaar of 5 gebruik ik echter ook een Ecowitt weerstation en ik moet zeggen dat bevalt goed
Sensoren hebben een goed bereik en worden vlekkeloos ontvangen door het bassistation, geen storing gehad

Ik krijg de neiging om over te stappen

Sensoren van Ecowitt zijn in vergelijking met Davis spotgoedkoop, echter de weersbestendigheid van het display op de temperatuur sensoren buiten laten te wensen over, beter kunnen ze sensoren maken zonder display, voor gebruik buiten, bespaart ook weer stroom van de batterijen en het zal misschien iets goedkoper zijn

Mijn ecowitt configuratie bestaat uit een regenmeter, resolutie 0,1mm, een ultrasone windmeter met UV en lichtsterkte meting en temperatuurmeting, een onweerdetector, 5 extra sensoren voor temperatuur en een fijnstofmeter, een console, een GW2000 en een GW3000 (met SD kaart sleuf, voor data opslag in csv formaat!)

Regelmatig worden er voor de gateways nieuwe versies van de firmware uitgebracht, bijwerken is echter simpel te doen via de wsviewplus app van Ecowitt, paar klikken en klaar

Davis heeft een net wat snellere interval betreffende windmeting en de bodemsensoren zijn beter (lees professioneler) dan die van Ecowitt maar dat maakt mij niet zoveel uit

Als ik nu even reëel kijk naar de kosten....ik denk dat ik wel voor meer dan 2500 euro aan Davis apparatuur heb en dan heb ik het nog niet over de vervanging van defecte onderdelen over de afgelopen 10 jaar....

Voor de Ecowitt zal dit minder dan 500 euro zijn

Ik gebruik CumulusMX op een raspberry pi voor data upload naar mijn website en heb ondertussen redelijk wat getest lokaal op een pc met CumulusMX icm met de GW3000 van Ecowitt en dit werkt feilloos

Mocht ik besluiten om over te stappen dan is dat in ieder geval geen probleem met data verzameling en overstappen

Het enige wat ik dan zal behouden is mijn trouwe oude 6312 console voor de weersvoorspelling icm met mijn meteobridge Nano SD voor het versturen daarvan naar CumulusMX

Nu heb ik nog wel wat reserve onderdelen liggen van Davis, maar mochten er desondanks te hoge kosten gemaakt moeten worden om de Davis in de lucht te houden, dan is mijn keuze in ieder geval gemaakt

Wordt vervolgd.....
Nou daar ben ik inmiddels ook achter, dat Davis in korte tijd 40% duurder is geworden. Ik heb de spullen pas sinds 2022 maar heb al e.e.a. moeten vervangen. Zo deed mijn 24H fan het niet in de zomer. En dat terwijl batterijen en zonnepaneel juist leken te werken.

Ook ik heb inmiddels een Ecowitt staan. Initieel alleen voor bliksemdetectie en inmiddels uitgebreid met vier grondvocht meters. Werkt allemaal feilloos. Bliksem registreert behoorlijk nauwkeurig vind ik. Ik krijg vrijwel tegelijk op mijn Weerplaza app meldingen van bliksem.

Er zijn wat zaken vernieuwd aan de Davis vanwege blikseminslag maar ik schrok flink van de kosten. Ik ben daarom heel benieuwd naar jouw project en blijf graag op de hoogte.

Groet,
Richard Hagebeek